Zo simpel is het niet hoor, seks tussen je 12de een 16de kan strafbaar zijn wanneer je ouders aangifte zouden doen, de politie jou dan gaat horen en de rechter moet hier dan uit bepalen of het strafbaar is. Je mag gewoon met je vriendje van dezelfde leleeftijd seks hebben. Vanaf 16 mag je gewoon seks hebben.
Jaa de kans is erg groot dat het dat is, en dat ik komende week alsnog ongesteld word. of dat ik gewoon een keer oversla, en dus geen ei heb gehad. maar er is ook nog een klein kansje dat mijn ei later is geweest als verwacht, en dat ik dus wel zwanger ben, maar het nog te vroeg is om te testen.
hoi .. ik vind de leeftijd van zwanger worden beetje te maken hebben met je peroonlijkheid en je leefstijl je hebt mensen die 25 zijn en heel kinderachtig zijn en een leefstijl hebben wat niet bij kinderen hoort maar je hebt ook mensen die jonger zijn en die heel snel groot zijn geworden ik ben zelf met 18 jaar bevallen van me zoon en 23 jaar van me dochter ik was dus 17 toen ik zwanger raakte en mijn vriend toen was boven de 20 er is nooit ergens naar gevraagd ook niet in het ziekenhuis daar konden ze zien hoe oud ik was. en ik en me vriend nu me man zijn al 10 jaar samen en we hebben sins de dag van de geboorte van mijn zoon een hele mooie en gezonde leven.daarvoor ook.
Nou het is niet verboden om seks te hebben hoor. Leeftijdsgenoten mogen. Het gaat om de misbruikfactor. Ten tweede: Dat zouden ze wel even mogen bijstellen, tegenwoordig zijn jeugdigen eerder seksueel actief dan 10/20 jaar geleden.
laat maar lekker op die 16 grens staan....dit betekent namelijk t volgende, omdat toen ik 13 was werd verkracht, en de dader boven de 16 was, de verjaartijd 10x (overdreven) langer is dan wanneer hij 16 of jonger was geweest. in mijn geval zou dit pas na 15-20 jaar verjaren (weet het niet meer precies). en aangezien ik (en met mij een hoop anderen) er pas na jaren eindelijk eens aan toe was om het 1. onder ogen te zien, 2. naar een psych te gaan om af te rekenen met de ptss, en 3. aangifte tegen deze kl**tzak te doen (duurde dus bij mij zo'n 10 jaar....ook wist ik toen pas zn achternaam dus kon ik ook eindelijk iets beginnen). helaas kunnen ze weinig doen tegen hem ivm ontbreken van bewijs en het welles/nietes gehalte als je geen getuigenverklaring(en) hebt. dus nee, wat mij betreft laten ze die grens op 16 staan! en alle kinderen die op hun 12e al vrijwillig seks hebben, hou toch gauw op en wees gewoon kind (maar dat is mijn mening).
en ja, volgens de wet en dus ook volgens de politie is uberhaupt seks hebben onder de 16 strafbaar. vrijwillig of niet. ook al is t door de "kinderen" vrijwillig gedaan, de ouders kunnen toch aangifte doen. zowel bij oudere "partners"als zelfde leeftijd. ouders hebben er alleen niks meer over te zeggen wanneer boven de 18...
Nou ik was 15 en zwanger, en er is niemand die iets aan mij gevraagd heeft hoor.. Dus zo strafbaar zal het niet zijn. @babyfotograaf, heel naar dat dat je is overkomen. Maar het gaat even om de grens waarop jongeren er zelf voor kiezen.. Ooit was 16 jaar vroeg, jong, etc.. Tegenwoordig is het bijna bijzonder als je met 16 nog geen seks hebt gehad...
Ik vind dit een intressant topic! Ook ik vind dat je er niet echt een leeftijd voor kan stellen.. Ik ben 23, mijn vriend 22.. We zijn 5 jaar samen en hebben nu 2 jaar een huisje samen.. Beide een vaste goed betaalde baan en zwanger van ons eerste kindje. Sommige vinden ons nog jong, zeggen dat we "nog van het leven moeten genieten en dat nu niet meer kunnen" Maar dat doen we wel, juist nu we ons eerste kindje verwachten. Andere hadden niet anders verwacht dat we graag kinderen wilde en ook op deze leeftijd een kindje zouden krijgen. Wij zijn er klaar voor, hebben alles op orde en het liefste hadden we een jaar geleden al kinderen gehad. Als ik naar sommige van mijn vriendinnen kijk die 25-26 jaar zijn, die gaan iedere week nog 2x stappen en hebben geen vriend/partner maar zijn ook helemaal nog niet toe aan kinderen.. Dat is ieder voor zich.. Maar ik ben ook voor mening als je op je 16e bewust voor kinderen kiest en je hebt nog niks op orde, woont nog thuis en zit dus ook nog op school op die leeftijd, dat dat te jong is.. Overkomt het je perongeluk op die leeftijd en kies je ervoor er zelf voor te gaan zorgen, dan vind ik dat je moet zorgen voor dat je bevalt dat alles geregeld is, woonruimte, financien, oppas, hoe verder met school etc. Wil je op die jonge leeftijd seks hebben dan moet je ook instaan voor de consequentie's die ervan kunnen komen. En niet de boel de boel laten en maar zien waar het schip strand. Mijn mening is dus dat je er niet geen minimale leeftijd voor kan stellen en dat het aan de situatie ligt waarin je leeft, om op welke leeftijd het verantwoord is om kinderen te krijgen en hier zelf voor te zorgen.
Ik denk dat het heel erg persoonlijk is wanneer iemand er klaar (en volwassen genoeg) voor is. Mijn broertje is 23 en ik hoop dat hij nog een paar jaar wacht... lieve knul maar nog veeeeeel te onvolwassen!
Ik heb helemaal geen vooroordeel, maar in de praktijk zie je dit soort situaties ook heel vaak. En het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat er over de jonge moeders wordt gezegd. Dus niet persoonlijk bedoeld en uitzonderingen daargelaten
Het feit dat niemand jou iets vroeg betekent alleen maar dat je omgeving er niets mee gedaan heeft. Maar iemand die verantwoordelijk voor je is, ouder, voogd, school, had echt aangifte kunnen doen! Dat mensen het tegenwoordig normaal vinden om jong te seksen wil niet zeggen dat het ook echt wettelijk gezien mag. Mensen doen wel meer dingen die niet mogen! In mijn omgeving is het trouwens wel bijzonder als iemand voor 16 seks heeft, dus ik denk dat je omgeving echt wel een rol speelt.
Ja ik ben ook voor het houden van leeftijdsgrenzen. Als je jong bent ben je gewoon vaak minder weerbaar en is de kans dat je dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen groter. Deze grenzen geven de mogelijkheid om meiden die in een verkeerde situatie terechtgekomen zijn te helpen! En inderdaad 12 jaar...ga met je lego spelen zeg!
ja ligt om de omstandigheden en de personen zelf maar gemiddeld denk ik 20+... maargoed dat moet iedereen zelf weten.
Tja, twijfel of ik me in deze discussie moet mengen haha, heb al vaker gezien dat dit heel gevoelige onderwerpen zijn. Ik vind dat je aan bepaalde zaken in het leven geen leeftijd kunt hangen, zoals trouwen, kinderen krijgen, studeren etc. Maaaaaaar ik vind wel dat je sociaal volwassen moet zijn, een stabiele relatie moet hebben, een huis en je financieen goed op orde moet hebben. Een kind vraagt er immers niet om, om op de wereld te komen. Daar kies jij voor, en als je daar voor kiest dan moet je het kind wel iets kunnen bieden... Dat vind ik.. Zelf ben ik 28 en mijn man is 31, mijn man had jaren geleden al een kind gewilt.. Ik was er eerder niet aan toe, ben blij dat we nog van onze jaren samen genoten hebben.. Carriere gebouwd, feestjes gevierd, lekker op stap geweest, gereisd.. Nu zijn we klaar voor een kindje, maar nogmaals ieder voelt dat anders en denk dus niet dat er een leeftijd aan te koppelen is..
Liza sorry maar ik ken ook echt mensen die 30+ zijn en geen stabiele relatie/financieen/ of sociaal emotioneel volwassen zijn en ken ook vrouwen van 18 die dat wel hebben/zijn. Mijn verloskundige was dolblij weer een keer een jonge vrouw te zien in haar praktijk (vind mezelf niet jong, 23 jaar) en ze zei zelfs dat ze het zo goed vond als vrouwen wat jonger aan kinderen zouden beginnen. En ze zei zelfs dat het een stuk gezonder is voor je lichaam om onder de dertig je eerste kindje te mogen verwachten. Natuurlijk moet je niet aan kinderen willen beginnen als je leven een zooitje is of je er niet aan toe bent maar dat heeft niks met leeftijd te maken. In 9 maanden tijd krijg ik een kindje, ga ik trouwen en kopen we een huis en haalt vriend zijn diploma. Wij doen in 9 maanden waar iemand anders tien jaar over doet of zelfs nooit aan toe is. Wij voelen dat wij daar wel klaar voor zijn. Denk ik dat het ideaal is om bijv op je 16e moeder te worden? Nee. Denk ik dat dat automatisch betekend dat een 16 jarige een slechte ouder wordt? Nee! En laten we eerlijk wezen voor een dertig jarige is moeder worden net zo nieuw/eng/spannend als voor een 20 jarige. Hoe je met die verantwoording omgaat heeft veelal te maken met je karakter/verleden/verantwoordelijkheidsgevoel.