Slaapprobleem baby 7 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sniffie, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

(sorry, is een heel lang verhaal geworden)

Ik zit er even doorheen. Mijn zoontje (bijna 7 maand) is vanaf zijn geboorte een hele slechte slaper. 1. Hij is heel alert en wil niks missen. Overgeven aan de slaap is voor hem een enorme klus. 2. Hij is zo ontzettend beweeglijk dat hij zichzelf (als hij zich dan eindelijk wil overgeven aan de slaap) wakker houdt door in zijn gezicht te slaan en wild met zijn benen te trappelen. De eerste maanden sliep hij helemaal niet. Van 07:00 tot 23:00u deed hij geen oog dicht. Alleen maar vechten tegen de slaap. Erg zwaar.

Wij hebben op een gegeven moment de puckababy ontdekt en toen ging het heel erg goed. Hij sliep ineens 3x op een dag. Maar dan alleen als hij een vinger van ons in zijn mond kreeg. Toen ik nog borstvoeding gaf, sliep hij ook alleen maar als hij aan de borst bleef hangen. Hij heeft hele sterke zuigbehoefte, maar kan geen speen inhouden (veel overdag geoefend, alle mogelijke spenen in huis gehaald, doekjes/knuffeltjes geprobeerd, niks hielp). Zonder vinger in zijn mond kan hij niet in slaap vallen. Ik legde hem bij de eerste vermoeidheidssignalen in zijn puckababy op bed. Meneer deed dan meteen zijn ogen dicht, ik deed een vinger in zijn mond en hij sliep binnen 5 minuten! Perfect!

Na weken intensief bezig te zijn, is hij nu uit de puckababy (ivm omrollen en er fysiek niet meer inpassen). Hij vindt het nog steeds erg moeilijk om 'vrij' te liggen en zijn bewegingen houden hem uit zijn slaap. Maar daarbij heeft hij nu 2 tandjes gekregen en ik als ik hem nu mijn vinger geef, bijt hij soms (tussen het zuigen door) zo hard dat dit niet meer gaat; vingers open gebeten. Weet nu eigenlijk niet meer echt wat ik moet doen en ben het gewoon heel erg moe (figuurlijk, maar ook letterlijk) om elke keer weer die strijd aan te gaan.

Nu slaapt hij dus niet meer, omdat hij geen vinger krijgt. Ik ben er van overtuigd dat zijn probleem niet is dat hij niet slaapt omdat ik niet bij hem ben (dat hij niet zelf in slaap kan vallen), maar dat hij iets in zijn mond wil om op te zuigen. Als ik namelijk bij hem blijf, blijft hij gewoon doorhuilen. Het lijkt me dan ook zinloos om hem alleen te laten huilen (waar ik sowieso geen voorstander van ben) als hij in mijn bijzijn ook al niet eens in slaap kan vallen!!! 2x heeft hij het voor elkaar gekregen om de speen in te houden. Toen is hij ook zelf zonder problemen in slaap gevallen (wat mijn idee over waarom hij niet slaapt ondersteunt). Maar dat is dus maar 2x gelukt in de afgelopen 7 maanden

Het is ook zo sneu om te zien. Hij is moe, lijkt ook echt te willen slapen (oogjes dicht), maar komt net niet over die grens van echt slapen zonder dat hij kan zuigen.

Wat nu?

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    hmm, vervelend zeg! Tja, die zuigbehoefte he...
    Ik zou idd meteen aan een speen denken. Kun je nog iets toelichten waarom precies dit niet werkt? Misschien kunnen mensen daar specifiek tips voor geven dan.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Is het een optie om hem in slaap te wiegen of op zijn buik te laten slapen? Alledrie mijn kindjes waren van die onrustige slapers en op hun buik slapen hielp hier enorm. Je zou ook een slaapzak met mouwen kunnen proberen om toch dat meer begrensde gevoel te geven aan je kleine.

En wat gebeurt er als je geen vinger aanbiedt en hij dus niet kan zuigen. Gaat hij dan huilen? Is hij echt moe? Wat gebeurt er als je hem gewoon beneden laat? Onze jongste sliep ook altijd lastig in zonder borstvoeding, mijn man liet hem dan gewoon beneden "spelen" en als hij echt moe werd viel hij tegen mijn man aan in slaap en kon hij hem zo in bedje leggen.

4. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    1. Ik doe de speen in zijn mond. Hij doet zijn mond open en hapt met zijn onderlip over het schild van de speen. Hahaha, hoe moet ik dat uitleggen?! Hij houdt de speen zelf niet in zijn mond, maar juist dat plastic. Dat gaat dan natuurlijk over dwars in zijn mond -> doet pijn -> huilen.

2. Hij pakt de speen met zijn handen uit zijn mond. Kijkt ernaar en probeert hem terug in zijn mond te doen, maar draait zijn hand waardoor dus ook weer het schild in zijn mond komt.

3. Hij zuigt te hard? Maar de speen lanceert gewoon zijn mond uit.

5. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Buik slapen werkt niet. Dan blijft hij zich oprichten en begint hij hysterisch te huilen, omdat dat te vermoeiend is.

In slaap wiegen doen we soms als we echt totaal radeloos zijn, maar willen hem ook leren om in zijn bedje te slapen (wat dus ook heel goed ging voordat hij tanden kreeg). Ook dat wiegen duurt dan zo'n 30 minuten. Ik houd dat niet vol omdat hij te zwaar is voor mij. In de draagdoek gaat hij zich dan overstrekken en vindt hij niet fijn.

Misschien inderdaad weer slaapzak met mouwen proberen. Tijdje geleden was het zo warm dat hij alleen een romper aan kon, maar nu zou ik dat inderdaad weer eens kunnen proberen (goede tip!).

Als hij niet kan zuigen, gaat hij eerst huilen en daarna echt hysterisch krijsen. Weet het nu ook niet meer en houd hem dan idd maar vaak beneden ondanks de vermoeiheidssignalen. Totaal niet leuk, want dan is hij alleen maar aan het gillen en kreunen, wil hij niet meer spelen. Ja, duidelijk, hij is moe en wil slapen. Tegen ons aan heeft hij nooit geslapen. Wat ik als moeder ook erg jammer vind trouwens ;)

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    ok, snap het van de speen.
    Dit gebeurt bij alle merken? Bij onze dochter werkte ook maar 1 merk speen namelijk. (philips avent, die hebben wel een grote voorkant, zou misschien kunnen voorkomen dat ie helemaal in zijn mond gaat)
    En als je erbij blijft zitten, en de speen steeds goed in zijn mond stopt?
    Misschien heb je dit allang geprobeerd hoor, maar stel het toch maar even voor nog.

7. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    En als je de speen geeft en deze vasthoud? Dus met 2 vingers tegen zijn lipjes blijft 'duwen' tot hij slaapt?

8. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ja, die hebben we ook. 'Eet' hij ook op. De speen die 2x is blijven zitten is een speen van NUK (daar zit een luchtventiel in en blijft soepel). Heb ook al suikerwater geprobeerd (ja slecht, maar was radeloos).

Laatste werkt ook niet. Ik weet het ook eigenlijk niet. Soms pakt hij hem ineens goed, maar hij lijkt hem ook vaak niet in zijn mond te willen. Dan ligt hij eerst nog rustig in bed, maar wordt hij woest van die speen. :(:(:( Wel fijn al die vragen, want zo ga ik toch nog weer nadenken over wat nou precies het probleem met die speen is.

9. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Dan blijft hij met open mond happen met zijn onderlip, zijn hoofd wild heen en weer schudden en ondertussen met zijn armen en benen maaien ;)

Als ik dit schrijf, lijkt het eigenlijk alsof hij ook geen speen wilt. Maar ja, heel soms heeft hij hem wel te pakken en dan zuigt hij als een malle en is hij rustig.

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    hmm, lastig. Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Misschien kun je hem overdag beneden nog met de speen laten 'spelen/ oefenen'? Op termijn wil je natuurlijk niet dat hij de hele dag er mee rond loopt, maar misschien dat ie zo op een gegeven moment toch door heeft hoe het echt moet ofzo?
    Sorry, verder niet echt veel ideeen nog, misschien iemand anders.
    succes!

11. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het meedenken :) Ga toch maar weer oefenen dan.

12. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Ik weet niet of je een voorstander bent van duimen. Maar anders zou je hem dat ook nog kunnen leren. Op zijn eigen vinger zal hij ook minder snel bijten want dan voelt hij zelf ook dat dat pijn doet.

Verder niet zoveel tips.. Succes ermee

13. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ook al vaak geprobeerd. Maar ik krijg zijn duim niet eens gestrekt zodat hij hem in zn mond kan doen. Haha, sorry, lijkt net alsof ik niks aan wil nemen van anderen, maar we hebben gewoon al heel erg veel geprobeerd.

14. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Je weet zelf het beste hoe je kind werkt, en wij kunnen je alleen maar tips geven. En hopelijk komt er nog een tip langs die je nog niet geprobeerd hebt en wel werkt.

Ik zal er nog wel even over nadenken, als ik nog iets kan bedenken dan laat ik het wel weten.

15. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ja, hoop het ook. Dank je :)

16. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    En een knuffeldoekje?
    Wij hebben er een met knoopjes aan de punten (niet een knoop zoals aan een blouse, maar zoals in je veter)
    Als teut uit bed gevallen is stopt hij die in zijn mond en is het ook goed...

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja, dat kun je idd ook nog proberen, een knuffeldoekje. Onze oudste sliep alleen als hij zijn knuffeldoekje voor de helft over zijn gezichtje trok (wat ik natuurlijk toen doodeng vond haha).

18. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Heb inmiddels 6 verschillende knuffeldoekjes... ook die pakt hij niet :( Vandaag nog maar weer nieuwe spenen gekocht. 1 Gooit hij resoluut keer op keer weg. De ander geef ik nog een kleine kans. Zucht... Soms denk ik: moet ik hem dan maar weer eens gewoon laten krijsen (heeft eerder nooit gewerkt)? Als hij straks naar de kinderopvang gaat, hoe moet dat dan? Dan hebben ze echt geen tijd om een half uur met hem bezig te zijn om in slaap te krijgen :(

Deel Deze Pagina