Mijn man heeft een kast vol boeken. Zijn allemaal bijzondere boeken met illustraties enzo. Daar kan geen e reader aan voldoen. Verder lees ik hier mee want wij zijn ook enorm aan het minimaliseren hier
Ik heb sinds kort een e-reader en hoewel het (tegen mijn verwachting in) goed bevalt, vind ik het geen vervanging voor papieren boeken. Ik hecht te veel waarde aan papieren boeken om ze niet meer te kopen/hebben en voor sommige dingen vind ik het ook echt gewoon nodig om de papieren versie van een boek te hebben. Voor mijn werk heb ik bv. behoorlijk wat boeken die ik heel veel gebruik, maar dan blader ik ze door, op zoek naar iets specifieks, ik stop er eindeloos veel markeerblaadjes tussen, of blaadjes met wat aantekeningen, enz. Mijn dochters (met name de oudste) kunnen boeken ook eindeloos lezen en herlezen, soms wel twintig keer in korte tijd. Ik heb dus ook absoluut geen moeite met het hebben van boeken, ik geniet er eerder van. Wel wil ik uitproberen hoe de kinderen een e-reader vinden lezen, dan kunnen ze die gebruiken voor 'eenmalige boeken', want die lezen ze ook.
Boeken heb ik uitgezocht op houden of niet houden. Kookboeken heb ik gereduceerd tot een aantal die ik regelmatig gebruik en tijdschriften waar ik een abbo op had en heb bewaard heb ik ook weg gedaan.
Ik streef naar een capsule wardrobe en die bestaat uit 37 items. Elk nieuw seizoen kies je de 37 stuks uit. Wat je mist koop je bij maar de rest van de drie maanden niet meer. Bij het volgende seizoen doe je hetzelfde. Ik heb deze winter iets te veel in mijn kast hangen. Kon nog lastig kiezen uit de truien maar ik heb inmiddels wel wat items gevonden die ik toch eigenlijk niet meer draag. Ook merk ik dat ik toch wel vaak dezelfde dingen draag. En dat ik dus ook niet zoveel nodig heb...
Opruimen gaat traag nu. Busstaking zit er voor een deel tussen, noet alles lopend doen en dat duurt een stuk langer en dan eenmaal thuis even zitten met een kop koffie in plaats van gelijk aan de slag te gaan. Ik zie nu wel stilaan meer ruimte. Alleen de keuken zal nooit minimalistisch worden, ik hou te veel van mijn gadgets. Al probeer ik wel waar mogelijk apparaten te combineren.
Ik neem aan dat daar geen ondergoed en sokken bij zit?? En hoe zit het met basic shirts die je alleen gebruikt om ergens onder te doen? Ik zal eens gaan tellen morgen.
Boeken vond ik hier ook lastig. Ik ben langzaam steeds meer gaan hechten aan mijn ereader. Voor mezelf koop ik alleen nog papieren boeken van mijn favoriete schrijvers en die staan in mijn slaapkamer. Dan heb ik nog een rij mooie boeken op zolder staan die misschien wel weg mogen. De rest heb ik allemaal al weg gedaan. De kinderen hebben ook veel boeken. Zijn ze dol op en ik ook. Ik heb wel een hoop stukgelezen boeken weg gedaan en een stapel minder leuke boeken even weg gelegd. Het aantal wat in de woonkamer ligt heb ik verminderd, zodat er meer mee gelezen wordt ipv rommel gemaakt. Op hun kamer hebben ze beide ook een kastje boeken. Kledingkast doe ik aan het eind van de winter en het eind van de zomer. Dan weet ik wat ik dat seizoen weinig tot niet gedragen heb en wat weg kan.
Ik volg al een tijdje dit topic en ben zelf ook al enthousiast aan het minimaliseren. Leuk om al jullie bezigheden en tips te lezen. Nu las ik laatst hier over shampoo bars maar ik kan het niet terugvinden. Ik heb een paar vragen, zijn jullie enthousiast over het gebruik? En bestaat er ook zoiets voor douchegel? Scheelt allemaal weer flessen. En waar kopen jullie of bestellen jullie dit? Van mijn werk kreeg ik voor kerst een bubble buddy en het lijkt me leuk om eens uit te proberen. Iemand anders die deze ook heeft en wat doe je er zoal mee ?
Ik heb ooit al mn boeken verkocht via mp/bol.com. Het werden er steeds meer en meer en ik lees de boeken toch maar 1 keer. Nu heb ik een bieb abonnement afgesloten en lees ik een paar boeken per maand. Bevalt me veel beter zo. Heb laatst een aflevering gekeken van Consumed. Kreeg echt de rillingen van het aantal spullen dat de deelnemers hadden. Letterlijk alles werd bewaard. Bizar dat mensen zo kunnen wonen.
Ik zit inmiddels aan de 275 dingen in januari: blond theedoos: verkocht dirkje broekje mt 98: verkocht blond theedoos: verkocht handgemaakt rokje 128: verkocht 2x kapot speelgoed: weggegooid 1 curverbak kerstspul: weggegooid 1 z8 jurk: verkocht 2 oude agendas: weggegooid 1 tas oude papieren: weggegooid 22 dvd's: kringloop 20 lege dvd's: kringloop 1 cd: kringloop 4 winnie de pooh dvd's: verkocht 1 bluray: verkocht 1 puzzel: kringloop vacuumzakken: kringloop 4 boekjes: kringloop 6 kleine speelgoedjes: kringloop amuseset: kringloop 116 stuks kleding: textielbak 6 theeglazen: kringloop 4 paar schoenen: textielbak 16 fbvrienden: verwijderd 1 speelgoedtelefoon: kringloop 1 tandenborstelhoesje: weggegooid 1 tas oud speelgoed D: weggegooid 4 kommen blond: verkocht zakje haarspeldjes: weggeefhoek 3 pollepels: weggegooid 1 spiraalsnijdertje: kringloop 1x prinsessenschoenen: verkoophoek 1 shakebeker: kringloop 4x overdatum eten: weggegooid 29 paar sokken colin: textielbak 1 neuszuigertje: weggegooid 1 'fun cutter' oid: weggegooid 3 deksels zonder doos: weggegooid 1 plastic bakje: terug naar wafa 1 kwastje: weggegooid incomplete goocheldoos: weggegooid 3 barbies: kringloop domino: kringloop magneetbord + letters: weggegooid schroeftreintje: weggegooid Speelgoedkassa kapot: weggegooid
Er gingen vandaag weer 2 tassen naar de kringloop. Daarnaast waren we bij Ikea dus hebben we een fijne dichte kast gekocht, zodat we het speelgoed wat meer achter een deurtje kunnen opruimen.
@mariska165: Ik heb mijn haar een pas een keer mee gewassen, maar tot nog toe bevalt het. Ik heb een shampoo- en conditionorbar van Helemaal Shea. Eigenlijk wilde ik ze van Lush, maar ik vond de verzendkosten daar te hoog (bijna net zo duur als een bar, wil het wel een keer halen als ik toch in de stad ben). Helemaal Shea heeft nog veel meer producten en Lush ook en zo zijn er nog wel meer merken.
Ik heb vandaag de bijkeuken opgeruimd en daar is een vuilniszak aan spullen weg. Doos met oud papier in de papiercontainer. De keuken heb ik voor oud en nieuw uitgezocht. Ik heb een tasje met spullen voor de kringloopwinkel staan. En ik heb wat op MP staan, daar is al wat van verkocht. Nu jullie het over boeken hebben. Die ga ik ook eens uitzoeken. Hoop dat dat deze week gaat lukken.
Straks als de kinderen slapen nog wat meer speelgoed uitzoeken dat in onze kamer staat. Ik moet ook echt werk maken van het halletje bij de voordeur. Moet geverfd worden en dan wil ik er een metalen schap neerzetten. Paar dingen die daar staan horen eigenlijk in de berging. De doos van de tv kan ook weg, zit al lang geen garantie meer op. Maar aangezien we die deur nooit gebruiken is het halletje redelijk vol komen te staan. Had al een deel weggehaald voor kerst omdat we daar de kerstcadeaus hadden neergezet maar het wordt tijd om het helemaal af te maken. Eenmaal ik van de tassen kleding af ben ga ik stilaan weer uitzoeken in mijn kleding.
Wij gebruiken een shampoo bar van het merk Aromaesti (online gekocht ivm geen winkel met shampoo bars in de buurt). Om je te wassen kun je een gewoon stuk zeep nemen. Aleppo zeep zou je kunnen gebruiken, of Marseille zeep. Dit kun je ook als scheerschuim gebruiken.
Na het kijken van Consumed kwam ik tot de conclusie dat mijn huis echt prima opgeruimd is. Jeetje, wat een troep kunnen mensen hebben. Dit zijn natuurlijk wel extreme gevallen. Marie Condo kon me dan weer niet boeien. Evengoed kreeg ik wel de opruimkriebels en heb ik 3 paar gordijnen die meeverhuisd zijn, maar hier geen plekje krijgen naar de kringloop gebracht samen met een zak kleding. Ik heb nog een zak kinderkleding wat naar mijn broer gaat voor zijn kids. En we hebben een kast gekocht voor in de bijkeuken om daar de voorraad etenswaren in te bewaren. Die stonden op een plank, maar de zon stond er op. Dat is voor etenswaren niet zo prettig. En nu hadden we gelijk plek vrij voor de printer en voor de accu's en laders van de elektrische fietsen. Die hadden ook nog geen plekje. Wij moeten komende zomer een nieuwe keuken gaan zetten, want die we hebben is 30 jaar oud en veel te klein. We hebben chronisch ruimtegebrek voor de keukenspullen, maar daar moeten we dus nog even doorheen bijten.
Er komen bij ons thuis regelmatig boeken bij, o.a. van de kringloop en tegenwoordig heb je ook van die weggeefkastjes met boeken, die mensen in hun tuin hebben staan. Zelf hebben we thuis een aantal Billy's vol boeken. Als de kasten vol zijn, dan moet er eerst weer wat weg. Dus ik zet ook wel eens wat in die weggeefkastjes. Boeken zijn tegenwoordig volop tweedehands te koop, vaak voor een prikkie. De ereader of tablet is idd. ook enorm handig. Maar voor kinderboeken vind ik een echt boek toch leuker.
Haha en nog een aantal zo ingesteld dat we nog wel bevriend zijn maar ik niks meer van ze zie. Lekker rustig zo
Ik ook niet. De geur, het geluid van omslaande bladeren, het gevoel van een boek in je handen... ik word daar veel te blij van! Hetzelfde geldt trouwens voor cd's. Ik luister vaak nog naar mijn collectie, dan kan ik als een jonge tiener door het boekje bladeren om de kunst en lyrics erin te bewonderen. Ik heb wel een paar boeken weggedaan. Boeken van onze opleidingen en sommige kookboeken ben ik wel op uitgekeken. Ook hadden onze kinderen boeken die slecht vertaald waren, waardoor deze lastig waren om te lezen of boeken die ik stom vond.