Minimaliseren en opruimen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Bakspullen moet ik ook eens uitzoeken. Staan nu overal verspreid. En ik heb genoeg bakblikken en andere vormen. Enkel een vorm van een vis die gaat nooit weg ook al gebruik ik die amper. Die is nog van mijn oma geweest en samen met een suikerpotje (met gelijmd deksel) is dat het enige dat ik van haar heb.

2. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Keukenkastjes uitruimen staat voor dit weekend op de planning :)

3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Goed bezig allemaal!

Veel producten zijn na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum echt nog prima te gebruiken. Zonde van het geld en voor het milieu om alles klakkeloos weg te gooien.

Roanna en Zoe123 vinden dit leuk.
  4. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Vanmiddag was op radio npo 1 ieta over minimaliseren, minder afval en afval vrij leven in 2050.
    Best interessant ook! Ik kon het alleen niet helemaal volgen en weet ook niet welke blogger als gast was.

Nu kijk ik net 5 minuten naar marie kondo. Nooit geweten dat heteen chinese/japanse is, ik dacht altijd dat het een amerikaanse was zoals Martha Stewart :roflmao:

Bootcamp babe vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ben aan een digitale opruiming bezig: foto’s die op de externe harde schijf staan aan het scannen op dubbele (en soms wel drie of vier dubbele :$) foto’s en de dubbele dan verwijderen. En vervolgens alles indelen op jaar + maand.

Ook op zolder nog wat opgeruimd/weggedaan, maar ook weer nieuwe boeken gekocht bij de kringloop, dus dat weegt weer tegen elkaar op. :roflmao:

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Oh ja mijn jongste dochter is er ook zo een. Ze is pas 8, maar toch..
    Poppetjes van de mcdonalds van 3 jaar geleden, werkboekjes, schoenen die net te klein zijn..

Ik ga binnenkort eerst even een ochtendje zelf puinruimen (als ik dat niet doe verzand ze snell in oehhh dit heb ik nog ahhh dat was ik kwijt..).en dan in de middag samen.

Wel interessant toch hoe kinderen daar in verschillen.
    Mijn oudste is juist het tegenovergestelde...

tuc vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier zijn ze ook allebei zo. De oudste (9) wordt wel makkelijker. Dingen verkopen op Koningsdag en ook regelmatig opruimen heeft haar wel geholpen. Ook de jongste laten we regelmatig opruimen en bij dingen die nog goed zijn mag ze iemand kiezen (haar nichtje, buurmeisje, kinderen van vrienden, ...) naar wie het toe kan, dat maakt hier wel echt verschil. En dingen als te kleine schoenen doe ik gewoon weg, daarbij wacht ik niet op haar. ;)

tuc vindt dit leuk.
  8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Deze ochtend eens gekeken wat er nu eigenlijk op de koelkasten terecht gekomen is. Zakje stiften weggedaan, stond nog een doosje met fopspenen en bijtringen, irritante speeltjes (fluitje etc), een lege bus deo van man (vraag me af hoe die daar terecht is gekomen). Allemaal weg dus.

Het aanrecht is ook weer een beetje leger. Stond nogal wat voorraad spul op maar dat eindelijk in een kastje gekregen. Ik had nog wat brooddozen en bekers in een kastje die eigenlijk niet gebruikt worden. Een thomasbrooddoos doet nu dienst al opbergdoos voor de jongste zijn thomas mini treintjes. Een andere brooddoos heeft nu alle kleine playmobil diertjes in en de rest gewoon weggedaan.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Oh zo mee eens...
    Het is inderdaad een innerlijke motivatie.

Ik vind haar behoorlijk overdonderend.

10. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Goed bezig! Je houdt dab ook echt veel ruimte over en zelf merk ik dat ik de keuken nu makkelijker opgeruimd hou.

Wat zijn jullie tips voor ladeverdelers? Ik wilde de sokkenlade opruimen en dan de sjaaltjes en dergelijke met bakjes scheiden. Echter waren bij de Action en Blokker geen lage bakjes meer te krijgen, alleen hoge. Nu zag ik bij Ikea een systeem wat je zelf op maat kunt knippen, goedkoper en duurzamer dacht ik zo.

11. Biggetje100

Biggetje100 Niet meer actief

Hai allemaal, ik heb even een heel aantal pagina's terug zitten lezen. Heerlijk! Opruimen, minimaliseren, ordenen en structureren is iets waar ik heel blij van word en volgens mij inmiddels ook goed in ben. Ik krijg regelmatig opmerkingen: wow, wat is het hier opgeruimd. Of; wat is je voorraadkast overzichtelijk. Ik ben daarentegen dan weer niet echt een poetser, dus op stof wordt niet echt geminimaliseerd. :rolleyes:

Ik heb nooit echt waarde gehecht aan dingen en dat ruimt heel makkelijk op. Heb standaard een shopper/doos voor de kringloopwinkel staan en een shopper voor mijn zus. Mijn nichtje is jonger dan mijn jongsten, dus we kunnen spullen door schuiven. En dat wat zij niet nodig heeft, gaat dan naar de kringloopwinkel. Marktplaats begin ik niet meer aan, teveel gedoe. Tenzij ik echt dure dingen heb die goed verkopen.
    Voor herinneringen of dingen die dus wel bijzonder genoeg zijn om te bewaren hebben we allemaal onze eigen grote samla bak.

Daarnaast werken we ook aan de voorkant: zorgen dat er minder binnen komt, spullen tweedehands kopen, dingen lenen ed. Troepjes probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, maar met kinderen wel lastig. Gelukkig hebben we kaboutertjes die dat als we slapen even opruimen. :|

Vandaag heb ik twee poppenhuizen weggedaan. Een gekregen van mijn collega maar spelen ze amper mee. Speelgoed rouleer ik iedere week. Heb een trofast kast. Zo'n 10 bakken met speelgoed en er staan dan 3 bakken beneden. Zo blijven dingen leuk. Maar die poppenkast rouleerde een beetje lastig, heb boven echt geen ruimte. Dus die mocht weg. Had er op de bergzolder nog een staan om op te knappen. Maar dat kwam er uiteraard niet van. Op de weggeefhoek van onze woonplaats (1000 inwoners, dus erg gemoedelijk en geeft daardoor ook leuk weg) gezet en iemand wilde ze allebei wel. Top. Dat vindt mijn oudste dan wel even moeilijk als ik dat vertel en dan zegt ze dat ze er nu wel echt mee gaat spelen als ik laat weten dat dat de reden is. Maar ik som dan even op waar ze veel vaker en liever mee speelt en dan is het gelukkig ook goed.
    Verder nog twee spelletjes die we niet leuk vinden om te spelen en twee paar schoenen van H & D er op staan. Hopelijk wil iemand die hebben en anders gaat het naar de kringloopwinkel.

Elena22 en rijo vinden dit leuk.
  12. Biggetje100

Biggetje100 Niet meer actief

Ik heb de skubb bakjes in mijn kasten. https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00192631/
    Vindt het fijn werken. Scheelt me ook werk. Ik vouw ondergoed bijvoorbeeld niet op. Gooi het zo in de bakjes.

dreumesje vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Hier groot geminimaliseerd vandaag: een bankstel en 2 fauteuils weggedaan:roflmao:

Zoe123, dreumesje en Luna86 vinden dit leuk.
  14. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik snap haar aanpak juist wel. Als je zoveel bewaart dan je over spullen heen moet stappen om de kamer door te komen, dan snap ik t wel dat ze zo streng optreedt. Geen enkele kamer was vrij toegankelijk.
    Ze bewaarde alles en zelfs speelgoed wilde ze niet weggooien omdat er 'een verhaal achter zit'.

Hier ging vandaag mijn man een doos uit ruimen die al 1.5 jaar (ja echt!) in een hoek stond. Ik zou alles weggegooid hebben, maar volgens hem konden nog veel dingen herbruikt worden. Dus zo'n 70% staat er nog. Hij heeft de doos wel op zolder gebracht, dus iig uit het zicht.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Die heb ik ook. Heel handig. En ook ik vouw ondergoed niet op, dat is dan weer heel handig om tijdsbesteding bij het opbergen van de was te minimaliseren :D

@Lelie137 die vakverdelers die je op maat kan knippen heb ik ook (deze: https://m2.ikea.com/nl/nl/p/hofta-ladeverdeler-wit-20282107/) Ik heb ze in grote lades in een gangkast om zo vakken te maken. In de zomer voor slippers en in de winter voor sjaals, e.d. Heeft iedereen zijn eigen spullen bij elkaar.

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    Skubb bakjes van de Ikea. Die losse bakjes rits je makkelijk aan de achterkant open om weer plat te maken als je het ff niet nodig hebt.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    @Lelie137: Hier ook Skubb van Ikea, maar schoenendozen en andere doosjes werken ook. :)

18. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    Dat systeem van Ikea vond ik niks. Je kunt ook deksels gebruiken van schoenendozen. Bij de Ikea hebben ze ook witte bakken die niet zo hoog zijn. Daar heb ik er twee van gekocht. Zijn denk ik 7 cm hoog. Sjaaltjes heb ik weg gedaan, 2 gehouden.

19. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb vandaag flink geminimaliseerd. We krijgen morgen een nieuwe vloer dus alles moest uit de huiskamer. Ik heb alle kasten voor het inpakken nog eens kritisch bekeken. Ik heb 40 kookboeken weg gedaan, heel veel boekjes van de jongens (en dan voornamelijk boekjes die we niet leuk vonden en boekjes waar ze te oud voor zijn), een stapeltje CD's (hebben geen medium meer om dit op af te spelen), en nog heel veel meer dingen die zich toch weer hadden opgestapeld. Post dat allang weg kon, etc. Ik heb nog een rondje door de voorraadkast gedaan. Zodra ik weer ga inruimen zijn er alleen nog 3 dozen waar ik nog wat kritisch naar moet kijken, die had ik van de week al snel ingepakt zonder echt te sorteren. Ben benieuwd hoeveel het daadwerkelijk scheelt als ik weer ga inruimen. Morgen staat de gangkast nog op het programma, die willen we ombouwen tot hobbyhok voor mij.

20. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Zo flink bezig geweest.

Ik heb uiteindelijk nog 2 paar sportschoenen, 2 pyjama's, een kersttrui en een broek van de jongens weggedaan. Verder vond ik nog een paar handleidingen van spullen die we niet meer hebben en een kinderboek waarvan de pagina's aan elkaar vastzitten. Weg ermee.

Ik heb voorlopig niets om onderverdelingen te maken in de lades. De ladenkast van de jongens hangt met haken en ogen aan elkaar dus aan het kijken voor een nieuwe. Dan zie ik wel of ik onderverdelingen wil doen. In de lades die ze nu hebben werkt het prima zonder onderverdelingen.

Morgen misschien de lade met de papieren eens aanpakken, of toch een deel ervan. Ook de recepten die ik uit de supermarkt verzameld heb eens inplakken. Ik heb ze al uitgezocht en heb een leuke map ervoor.

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina