Minimaliseren en opruimen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb onze printer vervangen. Was er zo klaar mee dat hij nooit goed printte en ook niet goed samenging met Apple. Elke keer de printkop reinigen... nu een compacte laserprinter. Inkt kan niet uitdrogen en hij doet het perfect met Apple. Oude even op Mp zetten.
     
  2. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Ik heb wat decoratie weggebracht naar de kringloopwinkel. Ik wil meer groen in huis, heb het idee dat ik dat minder snel zat raak dan het zoveelste vaasje, windlicht ed. Dus af en toe ga ik nu wat vervangen.
    Verder is de commode ook weg, de jongsten zijn nog niet zindelijk maar die verschoon ik net zo makkelijk beneden op het kussen, dus kon wel weg. Neemt best veel ruimte in en onze kamers zijn niet zo groot.
    En een step verkocht via marktplaats.
    De boekjes van de kinderen uitgezocht. Alles waren bladzijden uit zijn, weggedaan.

    Hoe ordenen jullie dat? Ik heb nu deze verdeling in de boekenkast:
    - kinderbijbels
    - christelijke kinderboekjes met harde bladzijden
    - christelijke kinderboeken/prentenboeken
    - echte voorleesboeken als Pluk van de Petteflet, Floddertje, Otje
    - gewone boeken en prentenboeken als Bobbi, Bas enz.
    - gewone boeken met harde bladzijden
    Maar toch benieuwd of er andere opties zijn, dus hoe doen jullie dit?

    Bij de kringloopwinkel niets gekocht, alleen in overleg een Tiny Love mobile voor een vriendin met baby.
     
    CoffeeJunkie vindt dit leuk.
  3. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn boeken op een plank boven in de kledingkast. Bij de oudste staan ze in zo'n vak van de Expedit/Kallax kast en bij de jongste liggen ze in de la onder zijn bed.
    Ik heb er over nagedacht om alles naar beneden te brengen en daar in een kast te leggen/zetten maar ik vind dat weer zo rommelig ogen. Aangezien we ook niet zo'n grote huiskamer hebben om een mooie grote kast te plaatsen laat ik het nu voor wat het is :roflmao:
     
  4. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Wij hebben onze Kinderbijbels/(christelijke) kinderboekjes-collectie flink uitgedund. Rond kerst vond ik toch dat we wel heel veel boeken hadden met veel overlap. De mooiste, die de kinderen het liefst lezen staan in de kast, naast de rest van de favoriete boeken van de kinderen. Samen is dat een halve plank zo’n beetje, in een dichte kast. Ook hebben ze allebei boven een kleine hoeveelheid boeken op hun kamer staan. Echt alleen de boeken die ze vaker lezen. Ik houd de collectie zo klein mogelijk, we gaan zeker 1 keer per twee weken naar de bieb. Onze voormalige boekenkast is nu boeken/spelletjes/knutsel-klei ed -kast. Heerlijk met zoveel minder spullen!
     
    Biggetje100 vindt dit leuk.
  5. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Dat is ook zo, bedankt voor het inzicht. We gaan naar de gewone bibliotheek en op de basisschool gaat de oudste ook iedere week naar de schoolbieb. Dus misschien tijd om te stoppen met boeken aanschaffen, niet dat ik nu iedere week een boek koop, maar sinterklaas, verjaardagen, kerst en gewoon als ik iets leuks zie en ga zo maar door. Dat tikt dan toch aan.
     
  6. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik had dat ook altijd erg met boeken, maar uiteindelijk hebben ze toch hun favorieten en gaat zo’n fase heel snel, dan zijn ze weer toe aan wat anders. Ik koop nu alleen nog heel soms een boek dat ze echt met tegenzin terug brengen naar de bieb en waar ze het daarna nog over hebben.
     
    Biggetje100 vindt dit leuk.
  7. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Beneden hebben we de boekenkast weg gedaan. In het tv meubel hebben we een vak waar nog kinderboeken liggen. En allebei op hun kamer nog een kast/kistjes met boeken. De langere verhalen zoals pluk liggen bij de oudste omdat we dat lezen voor het slapen gaan. De rest is willekeurig verdeeld. Ze slepen zelf de boeken heen en weer en af en toe zorg ik weer voor een goede verdeling.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Hier staan de boeken bij het kind waar het het meest voor geschikt is en dan zoals zij het willen. Series bij elkaar, maar verder niet echt een echte logica. In mijn kamer staan ook nog wat boeken, die op dit moment (nog) door niemand gelezen worden. Die staan op alfabetische volgorde.
     
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Wij hebben een heleboel prenten- en voorleesboeken, ook ivm mijn werk (juf). Mijn dochter heeft op haar kamer alleen kartonnen boekjes en boekjes met stevige bladzijden, omdat ze de papieren boekjes stuk maakt. Mijn zoon leest/bekijkt graag boeken over voertuigen en zoekboeken, dus dat staat vooral in zijn kastje. Beide kinderen hebben overigens een Kallax 1x1 kast als nachtkastje (met een klok op het deurtje) wat tevens hun boekenkast is. In de woonkamer staat nog een mandje met boeken en de rest staat nog op onze slaapkamer/op school. Zodra de speelkamer klaar is verhuizen de boeken daar naar toe.
     
  10. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Ik ben nu zo’n 2,5/3 weken bezig met minimaliseren/opruimen en sinds een week is mijn vrouw ook echt om. Op de Facebookpagina ‘Minimaliseren kun je leren’ doe ik mee met de challenge, waarbij je per dag dingen minimaliseert. Vandaag is het 20 januari, dus zoek ik 20 dingen die weg kunnen. Omdat we in het begin echt tassen vol naar de kringloop brachten, wordt het nu al steeds moeilijker om dingen te vinden die weg kunnen. Het leuke is wel dat, wanneer ik af en toe niets meer kan vinden, ik wat creatiever ga denken en toch alle lades etc eens open trek.
    Gister kwam ik bijvoorbeeld al mijn cd’s tegen en ik luister echt nooit meer cd’s, want ik gebruik Spotify. Ik heb meer dan de helft van mijn cd’s weg gedaan. Omdat ik het toch nog een beetje moeilijk vond, heb ik er een aantal gehouden waarvan ik nog geen afscheid kan nemen. En dat is prima, misschien dat ik over een maandje wel afscheid neem. Toch 15 cd’s die weg zijn gegaan gister.

    Er staan dus weer 4 tassen klaar om naar de kringloop te gaan morgen. Vandaag mag ik nog 20 dingen zoeken. Boven hebben we nog 1 rommelhoek waar ik nog niet ben geweest en daar kan ik de laatste dagen van deze maand flink winst behalen denk ik.
     
    dreumesje, Biggetje100 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  11. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Leuk initiatief, maar om nu in 1 maand 496 dingen weg te doen vind ik nog al niet wat. Zoveel spullen hebben wij denk ik niet eens om weg te doen haha.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Die challenge hebben wij ook gedaan. Was superleuk. En nuttig.
     
  13. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Nja, 1 paar sokken met een gat erin zijn al 2 dingen natuurlijk. En het opruimen van keukenkastjes telt ook bijvoorbeeld. Ik tel een losse knoop ook als 1 ding en die vond ik ook 5 bijvoorbeeld. Zo kom je al een heel eind. Als je dan ook nog eens wat dingen uit een keukenla weggooit, zit je al heel snel op 40-50 spullen.

    Daarnaast gaat het er vooral om dat ik meer bewust bezig ben met wat ik in huis heb en wat ik in huis wil hebben.
     
  14. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Dat is wel een handige challenge! Al denk ik dat ik ook niet zoveel spullen kan weggooien/weggeven omdat ik al een heel eind ben. Althans het schuurtje moet weer eens gedaan worden. Er past nog 1 fiets in en dan kunnen we er niet meer in :roflmao: Maar dat ga ik wel na de winter doen :p
     
  15. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Screenshot_2019-01-20-09-56-33.png
    Ik heb deze van de week gehaald. Vind het nu al ideaal. :thumup: We hadden eerst een grote prullenbak staan en een klein Gft emmertje ernaast staan. En een schoenendoosje op de prullenbak voor papier. De grote dozen deed ik gelijk naar de bijkeuken.

    Ik heb er voor de rest van het gezin opgeplakt wat er in de bakken hoort zodat ze het ook makkelijk kunnen scheiden. Want mijn partner had er nog al een handje van om echt alles in 1 prullenbak te gooien:rolleyes:

    De prullenbakken zijn nu ook in de aanbieding :thumup:
     
    CoffeeJunkie vindt dit leuk.
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Wat betreft die challenge, wij doen af en toe nog een maand lang elke dag 1 ding weg. Ook erg leuk.
     
    dreumesje vindt dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.893
    113
    Vrouw
    Wij zorgen dat we pp veel dezelfde sokken hebben. Zit er een gat in dan kan de goede sok nog prima gebruikt worden. Het is ook lekker om sokken nooit echt uit te hoeven zoeken.
     
  18. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Dat snap ik, maar dan nog ga ik die 496 bij ons niet redden haha. Het is idd een goeie voor bewustwording.
     
  19. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Dat doe ik ook bij de kinderen. Vorige week kwam de oudste thuis van school met maar 1 sok. Teleurgesteld dat ik was toen ik zag dat het de sok was met een klein gaatje in. Ik had namelijk nog een sok liggen en nu met weer maar 1 sok zou dat weer een paar vormen.
    Sok is nog terecht gekomen, een moeder postte op facebook dat ze een extra sok had gevonden tussen de zwemspullen van haar zoon.
     
  20. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Ja en om nu dingen te gaan weggooien om maar die uitdaging te halen is ook weer zoiets. Ik koop een pakje naalden. Daarvan gebruik ik er 1, laat me een reserve houden en dan gooi ik de andere weg want ik moet nog 20 dingen vinden voor een uitdaging? Sommige mensen zouden het doen maar is dat eigenlijk wel zinnig?
     
    lidu1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina