Minimaliseren en opruimen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Wij zetten onze foto’s en filmpjes op een diskstation. Deze heeft twee harde schijven en is verbonden aan ons netwerk. De tweede harde schij fungeert als backup. Dus we hebben alles twee keer, mocht 1 harde schijf het begeven. Heb er verder niet zo heel veel verstand van, want wordt allemaal door mijn man geregeld, daarom hier een linkje: https://www.synology.com/nl-nl/dsm

littlemunchkin vindt dit leuk.
  2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Kritisch kijken wat je echt moet bewaren. Je hoeft echt geen loonstroken te bewaren van 5 jaar, alleen je jaaropgave is voldoende. Hooguit de loonstroken van het laatste jaar.
    Ook hoef je bijvoorbeeld echt niet elk jaar je nieuwe verzekeringspolissen te bewaren, die staan gewoon online! Alleen het velletje waar op staat welke verzekering je hebt is van belang.

Verder hebben wij heel veel digitaal bewaard.

Spoetnik vindt dit leuk.
  3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Dat lijkt mij ook een geweldig beroep!!

Hier wordt ook al meer dan een jaar flink geminimaliseerd :thumup: Dit icm consuminderen. Het geeft zo'n rust in huis, en in mijn hoofd!

Wij hebben in de garage 3 dozen staan: kringloopwinkel, weggeefhoekje, twijfel. Zodra we iets tegenkomen wat -misschien- weg kan, doen we het daar in. Hebben we toch iets nodig, dan proberen we eerst of we het kunnen lenen, of tweedehands kunnen kopen.

Wij zijn in de zomer verhuisd en we hebben vlak daarvoor weer een opruimronde gedaan. Er staat nu nog steeds een aantal dozen onuitgepakt op zolder. Ik heb ook eigenlijk geen idee wat daar in zit (heb het blijkbaar ook nog niet gemist), dus dat kan binnenkort ook wel weg.

We hebben een nieuwe keuken laten plaatsen en ipv extra veel bergruimte te nemen, hebben we bewust geen bovenkastjes gedaan. Onder het motto vol = vol :roflmao: Ik vind het heerlijk!

Wat ik lastig vind om te minimaliseren: kinderkleding en speelgoed van de kinderen. De kinderen hebben heel veel speelgoed (ik gebruik ons speelgoed ook op mijn werk), 75% is tweedehands, maar overal wordt wel mee gespeeld. Ik wissel het speelgoed regelmatig om, een paar bakken staan in de woonkamer en de rest staat boven. Ik hoop in de kerstvakantie de speelkamer af te maken, zodat daar al het speelgoed naar toe kan. Kapot en incompleet speelgoed gaat weg, waar niet naar omgekeken wordt gaat op marktplaats. Kapotte boeken gaan naar mijn tante, zij gebruikt de plaatjes om kaarten van te maken. Vorig jaar heb ik veel babyspeelgoed bij de AH gebracht, waar toen zo'n speelgoedinzamelingsactie was.

Verder probeer ik van alles 1 in huis te hebben: 1 schaar, 1 pen (en een reserve pen :roflmao:) etc, en hebben we kritisch naar de keukenapparatuur gekeken. In het voorjaar is de staafmixer kapot gegaan, maar tot nu toe heb ik hem niet gemist. Die hoef ik dus niet aan te schaffen. De keukenmachine (ooit tweedehands gekregen) gebruikten we ook niet, dus die kon ook weg.

En: Voor elk item wat in huis wordt gehaald, gaan er 2 items in de doos voor de kringloopwinkel.

De administratie heb ik gewoon in ordners met als reden dat, mocht er iets met ons gebeuren, familieleden alles makkelijk kunnen vinden. Onze polismap ed is meer dan op orde. Persoonlijk vind ik het fijner om alles op papier te hebben, zodat je het er zo bij kunt pakken.

dreumesje en pippa26 vinden dit leuk.
  4. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Mag ik vragen welke app?

5. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    @iMoeder ik heb niks van I Apple dus ik zou het dan bij een andere cloud moeten zoeken. Maar die NAS klinkt heel interessant! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Op papier hebben, dat vind ik ook fijn. Maar een map waarin staat wat we waarbij hebben lopen zou voldoende kunnen zijn, met inderdaad alleen se belangrijkste info. Verzekering Zus bij organisatie Bla mrt polisnummer 1234. Zoiets dacht ik aan.
    Volgende regel volgende verzekering.

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik gebruik Genius Scan.

a2cmieux vindt dit leuk.
  7. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier een automatische backup van de nas naar de synologie cloud.

Maar back Up is echt belangrijk inderdaad wanneer je je administratie digitaliseerd

iMoeder vindt dit leuk.
  8. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ook, stop alles direct in Google Drive en backup op een externe harde schijf af en toe

iMoeder vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wow iets voor binnenkort, het digitaliseren van mijn administratie. Ik heb maar twee ordners maar zou het wel digitaal willen. Handig via je telefoon inscannen ook. Onze scanner staat helemaal op zolder.

10. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik ben nu twee jaar bezig met minimaliseren en ontspullen, dus heb elke kamer inmiddels wel gehad!
    Ben nu bezig met speelgoed doornemen, zodat ik beter kan inschatten wat we voor de feestdagen kunnen geven.
    Volgende week is mijn telefoon aan de beurt, aangezien die weer overvol zit. Foto's moeten er af en zal kritisch kijken naar apps die ik niet of nauwelijks gebruik.

11. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Wat voelt dat weggooien heerlijk zeg!
    Donderdag moet de grijze container weer aan de straat dus vandaag en morgen heb ik nog heel wat spul uit te zoeken. Gelukkig hebben wij twee containers. Beiden zijn nu bijna vol.

Net de eettafel leeg gemaakt. Allerlei pennenbakjes en stapels administratie. (Die heb ik in ordners in de kast, nog niet digitaal maar is een goed idee!). Nu snel er nog even doorheen want over een uur komt er bezoek. :)

Spoetnik vindt dit leuk.
  12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik heb een bank gekocht, dus ik ruim de winkel op waar hij vandaan komt!
    Verder gaat de oude bank natuurlijk weg. Goed bezig! :o:

vgg, RobinBird en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Op Windows en andere apparaten kan wat ik doe ook allemaal. Alleen dan moet je weten hoe het moet en wat programma’s voor hebben en zelf instellen enzo. Vroeger had ik je daarbij kunnen helpen maar ik ben ondertussen al zo lang uit Windows omgevingen dat ik niet weet hoe dat moet. Maar het kan wel in elk geval. En dan ook idd met behulp van een NAS

14. Bootcamp babe

Ik blijk zelfs mijn partner goed te hebben getraind. Die komt net thuis met kado's van zijn werk en zegt bij datgene dat hij echt wil houden dat hij wel twee dingen wegdoet. Wauw!!

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik ben een tijdje bezig geweest met minimaliseren om erachter te komen dat ik het gewoon fijn vind om veel nuttige materie te hebben. Als ik alles weg zou gooien wat ik een jaar niet gebruikt heb kan ik bijvoorbeeld mijn hele spelletjes kast weg doen, terwijl ik toch hoop dat de kinderen het straks leuk gaan vinden om spelletjes (die niet voor peuters zijn) samen te spelen. Ook had ik dan nu bijvoorbeeld bijna niks meer gehad voor de baby, terwijl ik nu al een heel groot deel van de uitzet had. Behalve gewoon wat kritischer zijn op wat weg kan vind ik het zonde om echt zo min mogelijk over te willen houden.

16. Bootcamp babe

Het idee achter minimaliseren is niet zoveel mogelijk wegdoen. Het is houden waar je blij van wordt.

Ik bewaar stapels dozen met kleren van de kinderen zodat de jongsten die straks aan kunnen. Niks mis mee!

Maar de citruspers die we 1x per jaar gebruiken kan weg. En ik heb ook geen drie kaasschaven nodig. Ook is één doos met herinneringen voor mij genoeg en niet zes. Snap je?

17. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja maar dat doe ik ook. Ik heb ook de baby uitzet bijgehouden omdat we graag nog een 2e kindje wilden. Ook alle kleding die nog goed was (doe ik nu nog steeds) Dat bespaart heel wat. Na de 2e ook niet gelijk alles weggedaan omdat we er nog niet 100% uit waren of ons gezin wel compleet was. Zodra dat het geval was ben ik dingen beginnen wegdoen.

En gezelschapsspellen zijn ook wel duur in aankoop. Als het jou niet stoort hou ze dan, je kan er later nog wel wegdoen (bijvoorbeeld degene die niet in de smaak vallen).

Ik heb hier ook nog stapels nieuw handdoeken liggen en keukenhanddoeken. Ik heb er een aantal in gebruik en als die niet goed meer zijn worden ze vervangen door degene die ik op voorraad heb.

Maar bijvoorbeeld over de tijd heb ik 5 blikopeners verzameld terwijl ik amper blikken gebruik. En de blikken die ik gebruik hebben 9/10 zo'n lip om open te trekken. Stevigste blikopener gehouden en de andere weggedaan.

Of zout en pepervaatjes, die krijg je ook met hopen van iedereen. Daar hoef je ook echt geen 6 setjes van.

18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Als ik de regels en inspiratie lees dan denk ik wel wow dat klinkt best extreem. Of bijvoorbeeld die reclame over leven vanuit een koffer en dat ze dan nog zo weinig over heeft. Daar komt mijn beeld vandaan dat echt minimaliseren toch best ‘streng’ is.

Terwijl als je het inderdaad over gaat op de vraag wat nuttig is in huis en wat duidelijk overbodig is ik het minder extreem en niet meer dan logisch vind om je huis niet dicht te laten groeien met ‘zooi’. Dan zie ik het meer als overzichtelijk houden dan minimaliseren. De balans erin houden. Lente en najaars schoonmaak.

Ik snap jouw laatste bericht wel, maar ik gebruik er dan denk ik andere woorden voor.

19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Maar ligt dat niet meer aan wat je juist de kasten in laat komen dan wat eruit moet? Als het gestructureerd is dan koop je niet snel een tweede als 1 genoeg is. Cadeaus zijn wat ingewikkelder.

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind dat op zich een mooie gedacht en ik zou het heel graag willen. Maar het lijkt wel of het niet bij mijn karakter past of zo. Ik heb bijv juist veel dingen dubbel omdat ik dingen vergeet te doen of mee te nemen. Dus bijv heb een oogpotlood in de badkamer gewoon bij de make-up, maar ook eentje in mn werktas, en eentje in mn gewone tas want anders zit ik wel eens zonder. Zonnebrillen heb ik er wel 6 van en dan nog kan ik er wel eens geen enkele zonnebril vinden. Als ik maar 1 kaasschaaf heb, dan zit die altijd in de vaatwasser als ik hem nodig heb, etc.

Deel Deze Pagina