Minimaliseren en opruimen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Het ligt er helemaal aan welke 'methode' je hanteert hoe het zou 'moeten'.

    Zelf geloof ik wat dit betreft vooral dat je helemaal niets moet, behalve dan doen wat je denkt dat goed is en wat goed voelt.

    Zelf geloof ik naast minimaliseren ook in consuminderen en besparen. En die dingen bijten elkaar wel eens. De dingen die ik al in huis hebt, wil ik niet weg doen om ze vervolgens een half jaar of een jaar later opnieuw te moeten kopen. Daar doe ik dus ook niet aan.

    Ik bewaar inderdaad waar ik of andere mensen in huis blij van word(en) en daarnaast functionele dingen. Helaas zijn dat toch veel spullen, waardoor het huis evengoed vol blijft. Ik ben vooral nog zoekende qua opbergmethodes waardoor het overzicht blijft en/of dingen tot hun recht komen en ik dus ook echt kan genieten van de spullen. En qua dingen aanschaffen probeer ik steeds kritischer te kijken naar of ik het echt leuk of fijn vind of het echt nodig heb. Het gaat nog niet altijd goed, maar ik heb wel het idee dat dit steeds beter lukt.
     
  2. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Dat ik met zoveel blikopners eindigde was gewoon een samenloop van omstandigheden. Ik had heel veel keukenspullen vanuit de flat maar toen we bij mijn man zijn tante en grootmoeder introkken zijn die in dozen in de berging beland. Dan zijn we naar hier verhuisd en natuurlijk was zo iedereen vergeten dat we nog wel dingen hadden. Dus van een paar mensen een tasje gekregen met spullen die zij konden missen/dubbel hadden en ja gek genoeg zat in ongeveer elk tasje wel een blikopener.

    Ik weet vrij goed wat ik heb en wat niet en sommige dingen (maar zeker geen blikopener) heb ik dubbel of in verschillende formaten of materiaal.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb nu de dropbox scan app. Wat geweldig! En een beetje verslavend ook. Documenten scannen.
     
  4. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Het echte genot komt pas als je een keer een document moet mailen naar iets of iemand en je dat alleen hoeft op te zoeken, klikkkk. En klaar. :D
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nog tips voor sinterklaas? Hoe voorkom ik dat mijn huis dan weer dichtslibt met kado’s?
     
  6. aYh4L8

    aYh4L8 Niet meer actief

    Hier afgelopen weekend de keuken uitgemest, alle potjes en zakjes en pakjes etc geoordend en weg gedaan wat weg kon, de bewaarbussen gevuld zodat dat ook weer netjes is bestekla opgeruimd en bepaalde bestekstukken weggegooid en de ‘rommella’ opgeruimd gelijk ook alle kastjes even uitgesopt
    En nog een paar andere kasten uitgezocht,geoordend en even sopje doorheen gehaald en de administratie doorgelopen en op mn telefoon flink wat zooi weggegooid, komend weekend de berging doen en de kledingkast
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  7. aYh4L8

    aYh4L8 Niet meer actief

    Minder halen en halen wat echt gebruikt wordt en waar je ook echt iets aan heb;)
     
    lidu1 vindt dit leuk.
  8. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    inderdaad, minder kopen.
     
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ja duh. Ik doelde meer op wat andere mensen mij en de kinderen gaan geven. Ze willen ze altijd zo graag speelgoed geven, maar we hebben echt meer dan genoeg. Hoe pak je dat aan? Nuttige dingen vragen? Kleren?
     
    lidu1 vindt dit leuk.
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Gewoon het nieuwe speelgoed met open armen ontvangen en wat van het oude speelgoed wegdoen/verkopen. Nieuw speelgoed is toch leuk voor kinderen? Dan maar kijken of er iets van het huidige speelgoed weg kan. Anders is dat hele minimalistische leven wel een beetje vervelend voor kinderen denk ik. En als er nou echt meuk tussen het nieuwe speelgoed zit, kan je dat ook nog aan een stichting weg geven of zo.
    Ik stuur mensen meestal wensenlijstjes met speelgoed waar ik zelf achter sta en dan wat verschillende keuzes qua budget.
    Ow en edit, je kan evt ook ervaringen vragen. Een strippenkaart voor indoor speeltuin, bioscoopkaartjes etc.
     
  11. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb bijna mijn hele administratie gedigitaliseerd. Wow! Twee ordners weg. Voorlopig staat het in de cloud totdat ik ook bij de NAS kan (moet ik nog even regelen).
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Tip: maak een lijstje op www.lijstje.nl en stuur dat naar je familie. Ik heb hier een lijstje voor de kinderen gemaakt met nuttige dingen icm speelgoed. Denk aan een nieuwe pyjama, grappige sokken/sokken van Paw Patrol oid, pantoffels, aanvullingen van een soort speelgoed wat we al in huis hebben (bv Playmobil, Duplo), verkleedkleren, consumptief speelgoed (klei, knutselspullen ed), bioscoopbon, nieuwe laarzen, voorlees-/prentenboek. Of voorstellen om een financiele bijdrage te leveren en dan samen met jullie een groot cadeau te kopen.

    En voor 5 december al speelgoed verkopen/wegbrengen, samen met je kinderen, zodat het allemaal een beetje in balans blijft
     
  13. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Ik ben heel slecht in opruimen (behalve de spullen van mijn man haha). In huis zie ik het echt nooit als het een zootje is. Ik had ooit het boek huishoudcoach gekocht en daar stonden wel goede tips in. Maar ben toch weer terug gevallen in mijn oude patroon....

    Wij gaan in het nieuwe jaar verhuizen dus ik moet echt flink aan de bak. Ben laatst al eens begonnen maar vind het toch moeilijk. Bijvoorbeeld alle knutselwerkjes van de kids. Ik heb een plakboek gekocht en alles er in geplakt. Maar je hebt natuurlijk ook dingen die je niet kunt plakken in een boek. Daar had ik een foto van gemaakt en dan zou ik het origineel weg gooien. Maar hoe lelijk sommige dingen ook zijn ik vind het toch zonde om weg te gooien (zeker omdat ik weet dat ik straks een joekel van een zolder heb).

    Ook met speelgoed van de kids vind ik het lastig. Babyspullen heb ik weg gedaan maar voor de rest kan ik nauwelijks iets weggooien.

    @Bootcamp babe : heb je nog tips om lego of playmobile op te ruimen? Het liefst wil ik het per set een beetje bij elkaar houden (vooral lego) maar dat lijkt in dit huis onmogelijk (dit ligt overigens vooral aan mijn man want hij kiepert alles in 1 grote krat).
     
  14. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik ben zes weken geleden met opruimen. Gewoon elke kast/ruimte/lade in ons huis langs en opruimen en weggooien. We wonen in een groot huis met heel veel inbouwkasten, twee schuren en een reusachtige zolder. Echt teveel troep verzameld de afgelopen jaren.

    Inmiddels gedaan; speelkamer, keuken, woonkamer, hal, badkamer, studeerkamer en twee kinderslaapkamers. Resultaat 12 dozen kringloop en 17 vuilniszakken troep :oops:. Nu nog de bijkeuken, hal boven, onze slaapkamer, schuren en als laatste de grootste megaklus ‘de zolder’. Deze staat voor de kerstvakantie gepland en hoekje voor hoekje. Onze zolder heeft een oppervlakte van 10x15 meter en staat echt vol met geen idee wat. Deels zelfs nog van de oude bewoner plus waarschijnlijk 20 dode muizen en andere enge beesten :|.
     
  15. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.170
    4.233
    113
    Vrouw
    Lego vind ik ook wel een dingetje. Hoe bewaar je dat, zonder alles in een grote curver bak te smijten (zoals de Playmobile, alles dus kwijt...)
     
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ja wij hebben de Duplo wel in één bak. En daar moet het in passen. Meer wordt het niet. Maar ze kunnen prima zelf dingen bouwen. En ik kijk soms met Google hoe ik iets moet bouwen zoals we het ooit gekregen hebben.
     
  17. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Eerst door al het speelgoed heen gaan en kijken wat er weg kan of waar heel weinig mee gespeeld wordt. Misschien kan je dat wegbrengen naar een tweedehands winkel of voedselbank. Zoveel mensen die geen cadeau's met sinterklaas kunnen kopen!
    En dan heb jij weer ruimte voor nieuw speelgoed
     
  18. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.170
    4.233
    113
    Vrouw
    Duplo is het probleem ook niet, dat zijn grote blokken, die raak je niet zo snel kwijt.

    Lego met alle kleine friemel di ngetjes en setjes... mag wel voor elke set een doosje aanschaffen...
     
  19. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik heb geprobeerd alle setjes bij elkaar te houden in zip zakjes.. Helaas had mijn zoon andere plannen met zijn Lego en heeft alles uitgestald in zijn 'stad' :cool: Alles wordt door elkaar gebruikt.. Ik heb het losgelaten :roflmao: Playmobil: alle poppetjes, dieren en losse spulletjes (stoelen, fietsjes, ed) zitten gesorteerd in kleine bakken. De grote dingen zitten in 1 grote bak. Zo moet het van mij ook weer opgeruimd worden. Ik heb nog geen kleine dingetjes bij de Playmobil ivm mijn dochter.
     
    Spoetnik vindt dit leuk.
  20. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik doe lego per set in een ziplockzakje met het boekje erbij. Mijn dochter bouwt graag 'zoals het hoort' en verzint geen eigen bouwsels. En ze houdt niet van steentjes zoeken dus dit maakt het voor haar overzichtelijk en daardoor speelt ze er vaker mee. Maar als je kind het leuk vindt om zelf dingen te verzinnen om te bouwen, waarom dan niet in 1 grote bak kieperen?

    Ik ben wel veel bezig met opruimen en dingen wegdoen die niet gebruikt worden maar ben de enige hier in huis. Ik heb het ooit eens gewaagd te zeggen dat de dvd's wel weg kunnen die al 3 jaar op zolder staan. Nou dat werd me niet in dank afgenomen haha dus dat zeg ik maar niet meer.

    Ik merk dat mijn dochter het overneemt van mij. De laatste tijd is ze erg bezig met wat ze wel en niet leuk vindt en welk speelgoed en kleding weg kon. Inmiddels heeft ze nog maar een half gevulde speelgoedkast. Maar ook in de winkel rent ze niet van hot naar her omdat ze alles wil hebben maar kan ze wel benoemen: ik vind dat mooi maar dat hoef ik niet. Ze is zich bewust van wat ze écht ook op de langere termijn leuk vindt en waar ze blij van wordt. Bijvoorbeeld puzzels: de plaatjes op de doos vindt ze altijd mooi en eerst wilde ze het altijd gelijk hebben. Maar puzzelen vindt ze stom. Dus nu kan ze zeggen ja het is mooi, maar ik ga dit toch niet doen dus ik hoef het niet. Mooi om die ontwikkeling te zien. Aan de andere kant hecht zij wel waarde aan schelpjes, steentjes e.d. :)
     
    Spoetnik vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina