Mijn kinderen zijn wat ouder dus hier gaat het in overleg. Er zijn dingen die ze echt niet weg willen doen en dat is prima. Volgende week in de vakantie ga ik wel met de oudste zitten. Met de barbies en my little pony's wordt echt al lang niks meer gedaan en we gaan het uitzoeken en proberen te verkopen zodat ze er een zakcentje aan overhoudt.
Die van mij krijgt het voor elkaar om na een paar weken om iets te vragen wat ik opgeruimd heb... Hij is wel nog te jong om te begrijpen dat hij centjes krijgt voor iets nieuws als hij iets ouds verkoopt. Ik heb vanavond toch maar een deel auto's uit de vak gevist en apart in een zak bewaard, als hij er 3 weken niet om vraagt kunnen ze naar de speelgoed kringloop.
die van mij hebben het wel door als ik iets wegdoe. Zo heb ik vorige week een klok van de kinderen (beiden 7) weggegooid. Ze moesten erom huilen, maar kort daarna waren ze weer vrolijk. De klok was helemaal kapot, gedeukt door een val en het glas was kapot. ik zou een nieuwe bestellen en dat wisten ze. Ik dacht dat mijn man hem uit de container gevist had, want ineens lag hij weer in de hal. Ik heb hem daarna opnieuw weggegooid. Nu kwam ik er zojuist achter dat de kinderen hem zelf uit de container (geen prullenbak..nee echt de grote container) hebben gehaald...(ik confronteerde mijn man ermee die geen idee had waar ik het over had) Vanmiddag ging ik kleding weggooien in de kledingbak en bepaalde kleding vonden ze dat het nog laaaang niet wegkon. zucht. Natuurlijk bepaal ik voor 99 procent wat er weggaat, maar opzich ook goed als ze leren dat je kunt overleggen. Ik heb gezegd dat ze het dan morgen aan moeten doen en het anders alsnog weggaat. We hebben veel speelgoed waar ze regelmatig leuk mee spelen dus vind het zelf ook wel lastig, wat doe je weg en wat niet. verkopen vind ik dan nog wel het beste idee.
Toevallig net vandaag al het speelgoed uitgezocht en wat overblijft in de vaatwasser. Heel veel weggedaan voor de kringloop, hier zijn ze ook nog klein en ze spelen eigenlijk met de simpelste dingen en liever nog buiten. Ruimt heerlijk op!
Oja het speelgoed uitzoeken. Dat doe ik hier om de zoveel tijd. Ze zoeken eerst zelf wat uit wat weg kan en daarna ga ik alles was stuk of incompleet is eruit zoeken. Binnenkort maar weer eens een rondje doen
Voor een deel bepaal ik. Ik doe het of stiekem (vooral bij prullaria) of zeg dat als ze het verkopen, ze geld krijgen voor iets anders. Dat ze er nu toch niet meer mee spelen. Dat werkt ook goed. Verder laat ik ze ook regelmatig (in ieder geval vlak voor de vrijmarkt en voor hun verjaardag) een rondje door hun kamer lopen. Ze weten dat ze ruimte moeten maken voor iets anders.
Prul gooi ik zonder overleg weg. Het mooie speelgoed heb ik altijd weg gedaan zonder dat ze dat wisten. Ik kocht er wel altijd een aanvulling voor terug. We hebben nu nog heel veel Duplo/Lego, playmobil en auto’s. Dit hou ik nog even ivm kinderwens en straks hebben we meer ruimte in huis. Als er geen babykamer komt dan komt er een speelkamer die moeten ze wel vullen
Veel speelgoed werd hier doorgeschoven naar een volgend kind. En jongste dchter heeft niet zoveel met speelgoed, dus dat ruimt ook makkelijk op. Soms overleg ik wel even met haar. Maar van een hoop weet ik dat ze het niet gaat missen, dus kan het ook gewoon weg. Bij zoon beslis ik nog en als hij groter wordt zal het in overleg gaan. Hier staan de grote opruiming even stil. De kinderen hebben vakantie en ik dus ook. Ik heb wel de oudste meiden nog even aan het werk gezet in hun kamer en wat kritischer laten kijken. Met oudste dochter ga ik dit weekend even aan de slag, want ze haar spullen zijn hier en daar wat onlogisch ingedeeld. Ik denk dat we daar een kastje geheel leeg kunnen krijgen als we even wat anders indelen. En dat helpt dan ook weer om het netjes te houden, als er wat meer logica in zit. Volgende week ga ik weer verder, als iedereen weer naar school/psz gaat. Zoon slaapt nauwelijks meer tussen de middag, dus het zal allemaal wat meer tijd gaan kosten, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. Ik ga iig alle gezelsschapsspellen uitzoeken. Er staat bij iedere dochter wel wat en ik ga dat centraal opruimen in een leeggekomen kast op studeerkamer of zolderoverloop.
@Speelgoed; Dat ruim ik hier op. Mijn oudste zoon is een hamster en die kan echt alles wel bewaren als hij de kans krijgt. Meestal ga ik eens in de zoveel tijd door hun kamer en ruim ik hier en daar wat op. Eigenlijk nooit klachten dus vindt het wel prima. Ik heb nog maar twee projecten op de planning staan en dan is ons hele huis klaar. De kamer van de jongens (jongste heeft een nieuw bed gekregen dus de hele kamer moet opnieuw ingedeeld worden) en ik heb nog 2 verhuisdozen staan met administratie ed die ik moet uitzoeken. Ik denk dat ik beide doorschuif naar volgende week wanneer ik vier dagen vrij ben. Nu ben ik alleen vandaag en morgen vrij en beide dagen heb ik een aantal dingen gepland staan. Daarnaast heb ik op het moment veel last van hielspoor pijnklachten dus een paar dagen rustig aan doen kan geen kwaad.
Toen we alleen oudste hadden kón ik niets van haar wegdoen. Het voelde alsof ik met weggooien van haar spullen ook de hoop op een tweede kindje weggooide. Ik had dus echt ALLES bewaard. En toen kwamen er twee zoontjes. Haar te kleine kleding heb ik wegggeven toen de twins enkele weken of maandjes waren. Alle Duplo en ander speelgoed hadden we nog. En dat vind ik niet meer dan normaal. Voor mij is het niet alleen belangrijk om te minimaliseren maar om ook duurzaam te zijn. Ik vind het niet duurzaam om speelgoed weg te doen en een paar jaar later hetzelfde weer terug te kopen. Dan bewaar ik het liever enkele jaren op zolder. Wel met de belofte aan mezelf om het ooit wel weg te doen. En ik ken mezelf: ik gooi het dan ook echt later weg. Ik heb laatst heel veel klein rotzooi (van die troepjes speelgoed weggegooid. Zonder overleg. Gewoon op een moment dat oudste op school was en jongsten met man buiten waren. Snel de volle zakken dicht in de garage om te voorkomen dat diezelfde zakken door kinderhandjes weer zouden worden leeggetrokken. Functioneel speelgoed hebben we doorgegeven aan een minder bedeeld gezin.
Dat vind ik ook belangrijk. Ik ben graag zuinig op de spullen en op het geld. Zodra de knip erin gaat is het echt over en ga ik de kleding doneren. De echte spijkerbroeken die ik voor de jongens heb gekocht komen uit het unisex rek en ga ik nog een poging geven om te combineren met een typisch meisjes shirt. Mocht het toch te jongens achtig zijn of niet helemaal mooi zitten dan kan ik tegen die tijd opnieuw kijken. Voor slapen vind ik het helemaal niks uit maken en ga ik geen nieuwe roze pyjama’s halen. De zolder is af. Na veel plannen wijzigen bleek ik de spullen al te hebben om een knieschot te maken. Ik heb allemaal half hoge Billy’s op een rij staan en daar paste alles achter wat ik nog had. Daar is nu onze ‘mediatheek’. Een grote Billy is overbodig dus die ene nutteloze hoek kan een huiswerkhoekje worden zodat ze ondanks ze een kamer delen wel in rust kunnen leren. Vandaag kunnen we onze slaapkamer naar de zolder gaan verhuizen Wbt speelgoed. De jongens zijn besmet met opruimen en vinden het zelf ook niet leuk als het een rommeltje is. De middelste heeft alleen de vervelende tik gekregen om goed speelgoed weg te gooien dus dat is opletten geblazen....
Dat heb ik ook een beetje. Met kleding en spulletjes gaat het al makkelijker, ik neem er afscheid van en dan gaat het op mp / fb en als dat niet verkoopt gaat het naar de tweedehands winkel. Met speelgoed houden probeer ik denkik het goed te maken dat hij geen broertje of zusje kan krijgen. Het merendeel van het spul en voornamelijk groot spul, krijgt hij van opa en oma. Als enige kleinkind wordt hij wat dat betreft enorm verwend. Ik zit nu ziek thuis, heb wel even door de kist gerommeld. Nog wat klein speelgoed eruit gevist waarvan ik denk dat hij het niet gaat missen. Van de grote voertuigen ga ik dit weekend met zoon kijken wat hij wil, bewaren en uitstallen op de kast of verkopen / weggeven. Nu weer even op de bank met vlierbesthee en Marie kondo op Netflix
een aantal maanden geleden had ik een reactie gegeven met ruimte voor krappe ruimtes in de keuken om die op te vullen met een kastje. Er vroegen een aantal om de link bij WISH. Ik heb hem al die tijd neit kunnen vinden, en ineens stond hij weer online. Voor de liefhebber: www.wish.com/share/9721cwbzsb
Ik ben vandaag aan de hobby-/logeerkamer begonnen, dit moet de babykamer worden. Lekker kunnen opruimen en weggooien, van 't weekend maar even een ritje naar de kringloop gaan maken.
Ik maak het stouw-maar-vol hok open verwachtende een enorme bende aan te treffen. Staat alles al uitgezocht en netjes gestructureerd in de kast. Ik hoefde er alleen een peuterbed uit te halen om te verkopen en de kerstspullen voor terug in de plaats te zetten Heb ik daar nu zo tegenop gekeken
Qua spullen heb ik ook heel veel bijgehouden van de oudste. Die zijn naar de jongste gegaan en nu weg wat niet meer nodig is. Kleding die nog goed is van de oudste bewaar ik ook. De jongste krijgt natuurlijk ook nieuwe dingen maar voor kliederdagen zijn de afdragertjes dan weer goed. Daarna gaat wat nog goed is naar een achterneefje, de rest weg. Speelgoed is meestal wel 'op' als de jongste het ontgroeid is dus dat gaat weg. En tussendoor ook nog dingen waar niet veel mee gespeeld wordt of wat stuk begint te gaan. Als ik het aan de jongens overlaat dan gaat er niets weg.
Hoe gaan jullie om met de verjaardagen? Budget van de familie is 5 euro maar geld willen ze niet geven dus komt er veel klein spul het huis weer in. Ik metk nu we steeds verder minimaliseren dat ik bij bijna al het speelgoed zoiets heb: waarom in vredesnaam dit? Maar de blijvende dingen zoals Lego, Duplo en Playmobil hebben we dus van elke soort een mega bak vol. Ook daar hoeft voor ons niet nog meer bij te komen. Maar de kids willen uiteraard zoveel mogelijk cadeautjes.
Hier ligt het budget wel iets hoger en wordt er ook wel geld gegeven als de kinderen voor iets sparen. Maar in jou geval zou je misschien verbruiksmaterialen kunnen vragen, denk aan lijm, leuk gekleurd papier, verf, en allerlei andere knutselspullen. (Tenzij ze niet van knutselen houden natuurlijk...)
Voor 5 euro zou ik inderdaad knutselspul vragen. Of iets voor in bad als je die hebt (speelgoedje, badschuim, bruisbal, spul om slijm te maken van je badwater, badkrijtjes, ...) of voor onder de douche (douchegel, badkrijtjes, van die foamdingen die je op de muur of scherm kunt plakken, ...). Of meerdere familieleden vragen het geld bij elkaar te leggen en zo met elkaar toch iets duurders te kopen. Mijn jongste dochter is bijna jarig. We hebben samen een lijstje gemaakt. Een mix van speelgoed, boeken en spelletjes. Normaal staan er ook wat nuttige dingen op die ook leuk zijn, maar dit keer wist ik weinig te bedenken en zij ook niet. Dus nu staat er enkel een koptelefoon als ‘nuttig’ ding erop.
Er zijn al leuke voorbeelden gegeven. Verder is een klein uitje misschien leuk. In het kader van zuinig zijn met materialen kwam mijn vriend net met een goed idee. Dat peuterbed is een kunststof auto van little tikes. Hetzelfde spul waarvan ze bijv de speelhuisjes hebben. Hij wil er een zandbak van gaan maken. Ik ben benieuwd hoe hij dat precies wil gaan doen maar ik vind het iig een geweldig idee