Minimaliseren en opruimen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 28 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Interessant topic! Misschien dat mijn (toekomstige:D) nesteldrang helpt met opruimen. We zijn net verhuisd en hebben veel weg gedaan maar er is nog heeeeel veel meegekomen. Doordat we nog steeds klussen en verbouwen ook onoverzichtelijk.

    Vraag: bestaat er een goede app om klantenpasjes in te scannen? Ik heb een overvolle portemonnee én een apart pasjes mapje, beiden bomvol. Heb nu een kleinere handtas en wil eigenlijk die pasjes er uit. Tips?
     
    Spoetnik vindt dit leuk.
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Mijn kerel had ook zijn cd collectie op zolder staan zonder dat wij nog een cd speler hebben... (Sonos met spotify)

    Mooi wel dat die cd’s nu weg zijn. Verkocht op de rommelmarkt. Door hem zelf. Ik hoor het nog bijna iedere dag.
     
  3. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Weten jullie een fijne app of e-cursus om tr beginnen met minimaliseren/ ordenen / opruimen (niet meteen diehard streng hoor)
     
  4. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.431
    784
    113
    Wow, wat een klus. Mijn schoonouders wonen ook groot, op het duurste stukje grond van Nederland en alles is volgestampt met rommel. Een kinderstoel uit 1976 met een riem tussen de beentjes, hebben ze. Gordijnen uit hun woning 20 jaar geleden etcetera.

    Mijn grote nachtmerrie en ik zeg altijd tegen man dat het bij ons echt niet zo moet worden. Het is hier vrij opgeruimd en overzichtelijk maar speelgoed vind ik ook moeilijk. Onze ouders kopen veel voor ze en dat is natuurlijk heel lief maar ik denk dat ik toch wat zooi naar de kringloop ga doen nu de kinderen het nog niet zo door hebben. Straks zijn er 3 kinderen en ik berg me voor de hoeveelheden speelgoed..
     
  5. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.431
    784
    113
    Zo hebben we hier een doos DVD's in de garage terwijl we allang geen DVD speler meer hebben, man kan er geen afstand van doen.
     
  6. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik heb de Stocard app, die werkt erg goed en kent op 1 na alle pasjes die ik heb.
     
    kleineM vindt dit leuk.
  7. Treez

    Treez Niet meer actief

    Mijn man is echt een hoarder. Hij bewaart echt onzindingen, zoals de bandjes van lowlands van 15 jaar geleden, tien stuks oude agenda’s uit zijn middelbare schooltijd en oude verrotte en te kleine t-shirts waar hij goede herinneringen aan heeft :rolleyes:. Mijn angst is ook dat wij het type zoals jouw schoonouders worden. Ik gooi gelukkig alles heel makkelijk weg. Ik ben ook heel benieuwd wat we op de zolder tegenkomen.
     
  8. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Wij doen al heel lang aan minimaliseren, consuminderen en besparen. Wanneer ik tijd heb ruim ik weer eens een kast kritisch op. Ik probeer dingen op te maken en daarna zonder te doen (zo heb je echt geen 50 verschillende schoonmaakartikelen nodig om maar wat te noemen). Ik probeer te investeren waar kan in duurzame varianten of tweedehands. Voor mij is minimaliseren niet perse een leeg huis maar vooral dingen te hebben waar je blij van wordt.

    Wij proberen dit aan te houden; Use it up, wear it out, make it do, do without.
     
    rums, suus1983, Bootcamp babe en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Jaaa het gootsteenkastje met schoonmaakmiddelen. Vreselijk. Mijn schoonmaakster eist gelukkig niet veel. Bleek zou er niet in komen maar antikal heb ik maar wel voor haar gekocht. Zelf maak ik schoon met groene zeep en schoonmaakazijn. En soda en baksoda.
     
  10. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Dat kastje staat op de planning om even uit te ruimen zodra de oudste naar bed is. Maar zit vooral veel voorraad in, afwassponsjes en vaatdoeken, dweilen. Qua producten heb ik niet zoveel. En in de badkamer durf ik tussendoor wel een shampoo of douchegel gebruiken bij een tussentijdse schoonmaakbeurt. Zeker al als ik het niet van te voren plan.
     
  11. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    rijo vindt dit leuk.
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.142
    1.940
    113
    Fijn, top!!
    Minimaliseren in december is echt een crime voor mij.. Drukte op het werk zorgt ervoor dat het bijhouden/opruimen thuis een beetje in een sleur raakt. Heb even de bekende schop nodig :cool:

    Is hier misschien ook iemand met een moestuin? Met het oog op minimaliseren (ook op plastic afval) icm consuminderen willen we in het voorjaar een moestuin opzetten. Wie heeft tips?
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik dacht net aan dit topic en nu zie ik dat het weer open is! Dat moet een teken zijn. ;)

    Wij zijn de bovenverdieping (weer) onder handen aan het nemen. Er lijkt geen einde aan te komen. Nu niet en op de lange termijn niet... :oops:o_O

    Een moestuin lijkt me super gaaf, maar heb er geen ruimte voor in onze postzegel.
     
  14. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Leuk dat het topic weer open is!

    Hier ook druk met opruimen/minimaliseren. Badkamerkastje opgeruimd. Wat kwam er veel uit wat ik niet gebruik.

    In de kerstvakantie gaan we de kledingkast heel kritisch onder handen nemen. Die van dochter heb ik al gedaan.
     
  15. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.142
    1.940
    113
    #115 rijo, 16 dec 2018
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
    Dat moet idd een teken zijn haha. Succes met de bovenverdieping! Hoe pakken jullie dat aan, kamer voor kamer?
    Kledingkasten zijn ook van die projecten inderdaad. Ik vind het moeilijk om afscheid van de kleding te nemen. Zo stom! Spullen ed: geen probleem! Maar kinderkleding..
    Wat doen jullie met alle spulletjes die weg kunnen? Het weggeefhoekje van onze regio loopt niet zo goed, ik breng alles (wat nog bruikbaar/verkoopbaar is) dus maar naar de kringloop/familie/vrienden.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik probeer kamer voor kamer inderdaad, maar is soms wel lastig... Ik heb een ‘hobbykamer’ en die is gewoon te ‘groot’ (lees: er staat teveel in). Dat kost dus wel wat tijd. En ik wil daar ook lang niet alles weg doen, zelfs niet als het er al lang ligt soms.

    Alles wat nog bruikbaar is gaat of naar vrienden/familie of naar de kringloop. De rest gaat in zo’n textielbak of in de prullenbak. En ik bewaar ook wel wat, bv. verjaardagsjurkjes die ik zelf gemaakt heb.
     
  17. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.142
    1.940
    113
    Wel fijn dat jullie een hobbykamer hebben :) Wat voor hobbyspulletjes heb je daar zoal staan?
    Hier gaat ook veel naar familie en vrienden inderdaad. Heb mijn post nog even aangepast. Ik merk dat een paar vriendinnen de 'opruimflow' ook te pakken hebben, want ik krijg ook regelmatig dingen aangeboden :roflmao:
     
  18. marina kl

    marina kl Bekend lid

    21 jun 2015
    649
    344
    63
    Hey wat leuk dat het topic weer open is! Het is idd "time of the year" met alle goede voornemens hihi, die van mij is minimaliseren :rolleyes: het komt hier met slagen en ruimtes.

    We hebben net vlinke verbouwing achter de rug, oa nieuwe badkamer heb al heel wat "creme-tje - shampoo-tje - ditje/datje" aan het verbruiken. Mijn god wat kan men (in dit geval ik) een hoop hebben! Vooral van die mini flesjes uit die leuke setjes. Ben nu aan de 2e potje bodyscrub begonnen :eek: heb me nu voorgenomen om geen setjes te kopen (vooral die van rituals) met kleine verpakkingen. Sommige producten gebruik je gewoon niet eens en blijven ze eeuwig in je kast staan.

    Ook heb ik zolder voor een gedeelte opgeruimd, heb nu toch alle oude boeken (geen school of echt leuke boeken) en verzameling van tijdschriften bij oudpapier gedaan.
    Kleding van oudste die nog op zolder stond voor onze 2e uitgesorteerd op wat er nog wel of niet gedragen gaat worden. 2 grote zakken naar kledingbak weggebracht.
     
    CoffeeJunkie vindt dit leuk.
  19. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Per kamer lukt mij gewoon niet. Vorige week een deel van mijn kleding nagekeken en er is een tas wat weg kan. Er is nog meer maar nu even niet.
    De jongste zijn kleding moet ik ook nog eens nakijken, kan vast we wat van weg. Zeker nu hij op school zit en meestal zijn uniform draagt. Hij heeft echt geen 9 joggingbroeken nodig.
    De tas met te kleine kleding van de oudste moet ook nagekeken worden op wat echt weg kan en wat nog goed genoeg is voor de jongste.

    Speelgoed is ook nog iets dat moet uitgezocht worden. Het gaat traag nu. Als ik tijdens het opruimen iets zie dat toch oud is of kapot begint te gaan dan gaat het weg. Met kerst komt er weer een hoop bij dus er moet echt meer weg nu.

    In de keuken heb ik de voorraadbakjes uitgezocht. Ik vries veel in en heb dus heel wat bakjes maar merkte dat ik meer bakjes had dan deksels dus dat maar even uitgezocht.

    In de berging staat ook heel wat oud karton. Komen ze elke 2 weken halen maar veel nemen ze niet mee. Dat gaat dus traag om ervan af te komen. Na kerst maken ze wel een uitzondering en nemen ze wat meer mee dus dan zet ik extra buiten.

    Ooit zal het toch eens opgeruimd geraken hoop ik.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ja, dat is zeker heerlijk! Er staat oa een naai- en lockmachine. En een kast met stofjes, fournituren en patronen. Verder oa papier en karton in alle kleuren en soorten. Ook het eea aan seizoensdingen om het huis mee ‘aan te kleden’. En een lading boeken, zowel kinderboeken van mij van vroeger (daarvan gaan er zo nu en dan wat naar de kamers van de oudste als ze daar aan toe is) als werkgerelateerde boeken.

    Dat schiet dan weer niet op (als je die dingen ook aanneemt dan tenminste ;)). :roflmao: Hier valt dat gelukkig heel erg mee, scheelt denk ik erg dat wij degene zijn met de oudste kinderen. Alleen van mijn schoonzus krijgen we af en toe dingen aangeboden, maar dat is eigenlijk altijd iets waar we echt wat aan hebben (en anders bedanken we ervoor, want ze vraagt het altijd eerst).
     

Deel Deze Pagina