Vooraan netjes maar hoog opstapelen, dan zie je de zooi erachter niet.. Maar echt, de voorraadkast is geen beginnen aan (of wel, maar dan elke week opnieuw)
Wij hebben geen voorraadkast. We hebben natuurlijk wel het eea standaard in huis, dat zit in de keukenlades, maar verder geen enorme voorraad oid. De winkels zijn hier zeven dagen per week geopend, in het ergste geval is het zo gehaald. Het scheelt een hoop zooi in huis en een hoop geld, omdat je dingen uiteindelijk vaak weg kunt gooien omdat ze over de datum zijn.
Maar over de datum kun je het nog steeds eten he, pasta en rijst bijvoorbeeld, of mixjes voor een saus. Misschien is de smaak iets anders (maar meestal smaakt het gewoon goed) en je wordt er niet ziek van als het niet vreemd ruikt of schimmel op groeit.
Wij hebben ook geen grote voorraad. Ik haal altijd boodschappen adhv mijn weekmenu, zo neem ik eigenlijk nooit teveel mee. Thee, koffie, meel, pasta ed heb ik wel altijd op voorraad, dit berg ik zoveel mogelijk op in potten/blikken/bakken. We hebben nu trouwens wel een volle kast ivm drie kerstpakketten gevuld met levensmiddelen Vandaag weer een grote vuilniszak en een volle doos naar de kringloop gebracht
Ik doe vooral de spullen waar veel van is in de voorraadkast. Ik zorg altijd dat het op datum staat. Waar maar 1 van is gaat in de keukenkast. Ik heb niet veel verschillende producten op voorraad, alleen wat regelmatig 1+1 gratis is. Ik heb lekker veel planken erin om alles er makkelijker uit te kunnen pakken. Voor non food heb ik een aparte voorraadkast in een inloopkast. Daar staan kellax kasten, die zijn niet zo diep en daardoor goed overzichtelijk.
Afhankelijk van het product doe ik dat ook wel, maar als je het kunt voorkomen door puur te kopen wat je nodig hebt + een klein beetje als reserve houden, waarom zou je dat dan niet doen? Lijkt mij veel logischer dan veel inslaan, het weet ik hey hoe lang ruimte in laten nemen in je huis en dan een groot deel over datum opeten of misschien toch weggooien?
Ik leg alleen voorraad aan als de helft daardoor gratis is. Als je goed weet wat je hebt liggen en hoeveel er in welk tijdsbestek doorheen gaat gaat er niet snel iets over datum. Tot nu toe lukt het gokken aardig goed. Er is bijna niks in jaren over datum gegaan. De non dood dingen heb ik ook bijna allemaal nodig gehad en mocht het overbodig zijn dan doneer ik het. Als er even wat minder geld is dan hebben we altijd wat om op terug te vallen.
Als het voor je werkt en je er de ruimte voor (over) hebt, dan moet je het ook vooral doen. (y) Ik koop ook regelmatig 1+1 aanbiedingen, maar sla dan niet gigantisch veel in, meestal is de aanbieding er een paar weken later weer (zij het soms in een andere winkel) en die periode is vaak met een paar producten prima te overbruggen. Onze inkomsten zijn maandelijks gelijk, de uitgaven ook min of meer. Daarnaast sparen we, dus is er altijd een ‘back-up’. En in het uiterste geval zou er altijd wel een pak rijst of pasta in huis zijn en wat groente in de vriezer of in een keukenla. Het is niet dat we níets in huis hebben, maar gewoon geen megavoorraadden meer. (Al denk ik dat we als het zou moeten evengoed een week zonder boodschappen doen konden overleven.) Voor ons werkt het dus prima zo.
hmm. zal eens kritisch kijken met boodschappen doen. Heb nu vooral een voorraad aan mixpakjes. Maar ook drinken bijv. En al die halve open verpakkingen, beginnen steeds meer op te stapelen.
Onze trapkast is ook altijd een zooitje, het is ook een onhandige ruimte. Heel veel voorraad hebben we niet maar dingen gaan er snel doorheen dus we hebben wel redelijk wat.
Bedoel je dan half open drinken verpakkingen of bijv pasta en zo? Voor het laatste kan je nog een potten rek aan de muur hangen om makkelijk een aantal standaard open dingen te kunnen pakken.
Elk jaar / om het jaar verhuizen scheelt ook Wij gaan komend jaar weer verhuizen. Veel troep gaat er weer weg. Wij hebben ook een redelijk rustige, minimalistische inrichting. Veel ruimte om troep te bewaren hebben we dus ook niet.
Wij hebben in de trapkast (groente & houdbare boodschappen, drankvoorraad,knutselspullen van de kinderen, mijn hobbyspul, bordspelletjes, kaarsen, schoenpoetsspullen, schoonmaakmiddel, papier & plasticbakken, lege flessen, glas voor de glasbak, stofzuiger/bezem/dweil in staan. We hebben het ingedeeld met met Algot plankensysteem van Ikea, echt mega stevig en super makkelijk te bevestigen. Alle kleine non-food spullen zijn ingedeeld in doorzichtige plastic bakken van Hema (die hebben klemmen aan de doos, Ikea niet) de voorraad verdeeld over 2 manden + een plank, rest ook gewoon verdeeld over de planken. Erg blij mee.
Wij organiseren om de zoveel tijd een 'koken-met-restjes' avond (1 à 2 keer per maand). Half pak spaghetti met wat saus van de dag ervoor. Wat tuinkruiden door een restje zure room en een paar aardappelen in de schil erbij. Een handvol spinazie met het restje ricotta en 2 overgebleven eitjes. Restje gekookte aardappelen opbakken met wat kruidenmix erdoor..... En zo zet je een heerlijk tapas maaltijd op tafel en gebruik je alle geopende pakjes
Wel leuk maar daar heb ik dan weer de plaats niet voor in de keuken. Wat ik nu mijn voorraadkast noem is dus ook gewoon een keukenkastje. Ben nu wel weer bezig geweest met opruimen in het halletje bij de voordeur. Na nieuwjaar kijken om opnieuw te schilderen daar en dan een stevig metalen schap neer te zetten. 2 van de schappen zouden dan bakken met voorraad kunnen hebben zodat de helft van die keukenkast vrij komt voor andere dingen en dan de andere helft alleen maar aangebroken verkpakkingen bevat of al iets klaarstaan heeft in plaats van gelijk de hele voorraad erin gepropt te hebben. Als er nog plaats is dan eventueel een 2e schap of een half.
ik praat graag mee. Ik ben net begonnen met het uitzoeken van de kinderkleding t/m mt 86. Het echt mooie spul wat niet lichtelijk verwassen is gaat de verkoop in bij de tweede hands kledingbeurs. Dit is heel erg weinig. Het meeste is door twee kinderen gedragen plus gedragen door kids en die de kleding door gaven. dus 4e hands. Al die kleding gaat naar een kamp in Afrika, waar 900 vluchtelingen zitten die niks meer hebben. Toen het eerste pakket daar aan kwam waren binnen o-time alle kleding mt 50/56/62 weg en werd gedragen door de baby's daar. ik heb dus 68/74/80/86 nu klaar liggen, dit gaat ook naar Afrika en ook naar Roemenië, waar de ouders kleding kunnen kopen voor 10 cent per kledingstuk. Meer geld is er ook niet daar. dus komt ook goed terecht. plus baby-speelgoed wat beide kanten op gaat. Dan ben ik er vanaf. Nu 2 dozen 60x60x60 cm naar Roemenië, 4 dozen naar Afrika. Verder ruimte maken in de hal bij de voordeur, daar wil ik het schoenenrek neerzetten, met een stoel en nog twee kinderkapstokken ophangen. dan heb ik dat ook netjes. als dat netjes is gaat de bijkeuken op de schop. Helemaal leeg, likje verf en weer inruimen. We zijn beide gestopt met roken, en na 3,5 jr daar gerookt te hebben is een likje verf wel nodig. Tevens loopt onze hond daar altijd door naar buiten, dit waren eerst 5 honden, dus ook dat geeft het nodige vuil. Gewoon even lekker schoon. lijkt me een heerlijk gevoel als dat af is. dan nog de voordeur isoleren, ik voel gewoon de tocht langs de randen naar binnen komen. is niet lekker. dus even isoleren. En dan is de kerstvakantie wel voorbij. Dit zijn mijn plannen. Verder voor de kruidenlade. Bij Wish heb ik een rek gezien die je in een lloze ruimte van 14 cm breed kan schuiven, 4 hoog, kan je allemaal potjes in doen. Helaas was de loze ruimte hier 12 cm dus paste niet. Maar dat was echt een hele mooie oplossing.
Wij hadden de zolder nog niet gedaan. Die zijn we aan het opknappen. Zodra dat af is kunnen we de spullen weer tevoorschijn toveren die erachter liggen. Daar ligt oa nog een mooie duowagen die verkocht kan worden. Ik probeer de overbodige baby spullen te verkopen maar dat lukt nog niet zo goed. Voor de baby kleertjes heb ik het nummer van mijn kraamverzorgster bewaard. Die heeft een project waarbij ze moeders met weinig geld het eerste jaar doorheen helpt met pakketten kleding ed. We zijn 2x zo groot gaan wonen. Dat maakt het wel verleidelijk om meer te bewaren. Dan word het oppassen dat je niet teveel gaat bewaren wat eigenlijk geen tweede leven meer gaat krijgen in huis.