Heel interessant topic dit. Ben zelf hier ook met bezig en wil vanaf het begin hetzelfde doen voor de komende baby. Heb al heel wat weggedaan van de zaken die ik kreeg en de mensen niet terug moesten hebben. Ik las op de vorige pagina’s over weggooien e.d. Ik hou ook niet zo van de wegwerp maatschappij waarin we tegenwoordig leven. In België bestaan er tal van manieren om aan recycling te doen. Vaak hebben deze organisaties ook een sociaal maatschappelijk gegeven. In BE zijn er bijvoorbeeld kringloopwinkels waar je je materiaal gratis kan binnen brengen. Deze worden dan weer voor een kleine prijs verkocht. Hier worden dan weer lager geschoolde mensen tewerkgesteld of mensen van allochtonen afkomst die moeilijk elders werk vinden. Ook bestaan er ruilwinkel (Ik ken deze onder het initiatief Huis van het Kind). De naam zegt het al. Je doet materiaal binnen. Voor elk stuk krijg je x-aantal spaarpunten die je dan weer kan omruilen voor ander materiaal. Dit doe ik met kledij en materiaal voor de baby. Hetgeen ik niet kan gebruiken gaat binnen en ik kies kledij die ik zelf mooi/nuttig vind. Een heel laag drempelig initiatief voor mensen die het financieel moeilijker hebben. Sommige gezinnen worden zelfs doorverwezen en krijgen gratis spaarpunten om zo toch al te kunnen starten. Want merk of geen merk. Het “kost” hetzelfde aantal punten. Of initiatieven die tijdens het eindejaar cadeaus verzamelen voor mensen in armoede. In NL zullen er ook wel zulke initiatieven bestaan. Zoals anderen aangaven werkt bewuster shoppen ook goed. Bij kledij ervoor zorgen dat alles combineerbaar is bv.
Heel interessant topic dit. We hebben zoveel niet nodig om gelukkig te zijn. Ben zelf hier ook met bezig en wil vanaf het begin hetzelfde doen voor de komende baby. Heb al heel wat weggedaan van de zaken die ik kreeg en de mensen niet terug moesten hebben. Ik las op de vorige pagina’s over weggooien e.d. Ik hou ook niet zo van de wegwerp maatschappij waarin we tegenwoordig leven. In België bestaan er tal van manieren om aan recycling te doen. Vaak hebben deze organisaties ook een sociaal maatschappelijk gegeven. In BE zijn er bijvoorbeeld kringloopwinkels waar je je materiaal gratis kan binnen brengen. Deze worden dan weer voor een kleine prijs verkocht. Hier worden dan weer lager geschoolde mensen tewerkgesteld of mensen van allochtonen afkomst die moeilijk elders werk vinden. Ook bestaan er ruilwinkel (Ik ken deze onder het initiatief Huis van het Kind). De naam zegt het al. Je doet materiaal binnen. Voor elk stuk krijg je x-aantal spaarpunten die je dan weer kan omruilen voor ander materiaal. Dit doe ik met kledij en materiaal voor de baby. Hetgeen ik niet kan gebruiken gaat binnen en ik kies kledij die ik zelf mooi/nuttig vind. Een heel laag drempelig initiatief voor mensen die het financieel moeilijker hebben. Sommige gezinnen worden zelfs doorverwezen en krijgen gratis spaarpunten om zo toch al te kunnen starten. Want merk of geen merk. Het “kost” hetzelfde aantal punten. Ondertussen bestaat er ook zo iets als spelotheken en “babymateriaal”otheken. Hoef je het materiaal niet telkens te kopen, maar kan je er wel een periode plezier van hebben. Of initiatieven die tijdens het eindejaar cadeaus verzamelen voor mensen in armoede. In NL zullen er ook wel zulke initiatieven bestaan. Zoals anderen aangaven werkt bewuster shoppen ook goed. Bij kledij ervoor zorgen dat alles combineerbaar is bv.
Wij hebben hier ook een plaatselijke Facebook site 'ik geef aan jou' kan je spullen opzetten en mensen die het niet zo breed hebben kunnen reageren. Ik hoef het niet weg te brengen en een ander is er blij mee. Win win. Ik vind de site van moedersminimalisme & minimalismeineengezin ook leuk.