Minimalisme en consuminderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sue87, 18 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Goedemorgen Dames,

sinds een aantal jaar verdiep ik me in minimalisme en consuminderen. (Het laatste gaat nog wat minder goed ;))
    Ik word blij van het hebben van minder spullen, want: minder opruimen, minder schoonmaken, minder zorgen, minder afleiding en meer rust.
    Nu heb ik het dus niet over een lege kamer met alleen een stoel en een bed, maar leven met zo min mogelijk MEUK.
    Consuminderen is hier enigszins een verlengde van.

Back to basic!

Nu ben ik ontzettend benieuwd naar jullie kijk op minimalisme en consuminderen.

Hoe pak jij dit (bijvoorbeeld) aan;

- kinderspeelgoed
    - kleding
    - schoonmaakproducten
    - woonattributen
    - boodschappen
    - afval

En waar loop jij tegenaan? Ik woon bijvoorbeeld samen met een hoarder...:)

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Ik ben ook al wel een tijdje bezig. Ik let heel eg op dat ik geen onzin dingen koop, miskopen verkoop ik weer en ik ben gek op de weggeefhoek en ruilhoeken. Ik plaats zelf veel op de hoeken op Facebook maar vind er ook weer spullen die een ander weg doet en ik toevallig net nodig had. ik kan heel makkelijk opruimen en spullen weg doen maar heb een hele lange periode echt heel veel troep gekocht. Ineens was ik er klaar mee en het huis is al een stuk leger.

Qua boodschappen koop ik alleen producten die ik nodig heb, sla geen grote hoeveelheden meer in. Qua afval vind ik lastig om te minderen maar ik doe het wel goed scheiden. Woonatributen gaan de verkoop in, weg gegooid of geef het weg. Schoonmaakproducten moet ik nog eens opruimen maar gebruik eigenlijk alleen nog maar schoonmaakazijn, Dreft en jiff. Kinderspeelgoed blijft een ding. We hebben ontzettend veel en met veel wordt nog weinig gespeeld maar vind het zonde om zomaar weg te doen. Speelotheek zou een goede uitkomst zijn. Enige waar ik tegen aan loop zijn de eerste spullen van de kinderen, babyspullen, knutselwerkjes.. Daar kan ik heel moeilijk afstand van doen. Wat ingeplakt kan worden plak ik in zodat we daar later nog eens naar terug kunnen kijken maar de grotere dingen laat ik toch wel staan..

3. Islah

Islah Niet meer actief

Met een hoarder zou ik absoluut niet kunnen leven. Dat gaat ook niet samen met consuminderen/minimalisme. Als ik een dagje bij mijn moeder ben geweest dan raak ik al helemaal overprikkeld (huis helemaal vol met overal lampen, prullen, briefjes overal, hele vloer bezaaid met speelgoed etc.) ik voel me heel onrustig in een vol huis, en dat merk ik gelijk als ik me even wat minder lekker voel en geen tijd had om goed op te ruimen.
    Als je man echt hoarder is zou ik therapie voorstellen, het is niet voor niets een stoornis.

4. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik ben opgevoed Door een hoarder waardoor ik nu heel moeilijk afstand kan doen van spullen.
    Het gaat me wel steeds beter af. Het huis wordt al wat leger.

Wel heb ik een kast gekocht voor het kinderspeelgoed zodat het alweer een stuk netter is in huis.
    Mijn man is niet een opruimer en ik ook niet. Dat is waar ik nog wel tegenaan loop.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb ook zo'n vader. Mijn vader woont alleen in een groot vrijstaand huis en heel het huis is volgestouwd met zooi. Nou ja hij ziet het zelf tenminste niet als zooi he... Maar het verschil met een standaard hoarder is wel dat hij het allemaal netjes in dozen/opbergsystemen heeft (het gaat bij hem vooral om technische spullen, gereedschap, draadjes etc.) maar juist daardoor heb ik een afkeer van zoveel troep in m'n huis.
    Mijn moeder is net een tikkeltje minder erg, heeft vooral een volle (of anderen zouden het misschien gezellig noemen?) woonkamer.

6. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Sorry ik heb de term hoarder enigszins met humor willen gebruiken. :)
    Mn vriend is geen echte hoarder hoor.. Voor ik bij hem woonde bewaarde hij wel veel, maar niet alles. Geen afval e.d, maar wel losse schroefjes, alle pennen enzovoort. Alles was ook één grote troep.

Woonaccessoires koop ik vrijwel niet en wat ik heb wissel ik af. In de winter een tableautje met kaarsen en in de zomer een plantje op tafel.Ik probeer de oppervlakten zoveel mogelijk leeg te houden, maar ik woon dus niet alleen ;) M'n vriend heeft ook nog wat spullen die hij graag tentoon wil stellen.

Omdat wij heel klein wonen probeer ik bestek, servies en glazen aan te passen op de grootte van ons gezin. We hebben geen 12 setjes bestek nodig, of 4 wijnglazen terwijl we geen wijn drinken.
    Ik durf het nog niet helemaal weg te gooien, dus dan zet ik het eerst even apart.
    Schoonmaken probeer ik steeds meer met schoonmaakazijn en normale allesreiniger te doen. Helaas kom ik nog steeds niet af van het idee dat het alleen met chemisch schoon genoeg word.

Luna 86, kun je voor de knutsels niet 1 doos reserveren en zorgen dat het daar in blijft passen? Mocht de doos vol zijn, moet er dus eerst wat uit voor er weer wat in mag.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Ik heb idd voor allebei de kinderen 1,5 curver met spulletjes zoals 1e pakje, flesje en dus ook vader en Moederdag knutsels. Inmiddels zit hij vol en kan er dus niks van weg doen. De plakboeken die ik maak komen daar uiteindelijk bij. Misschien nog maar eens goed gaan uitzoeken 😊
    Net de kinderstoel verkocht. Stond al lang op zolder ivm wens voor 3e kindje. Mocht mijn man die wens ook nog eens krijgen koop ik het wel weer terug 😉 Voelt goed om hem weg te doen!

8. amg

amg Lid

8 jan 2013
    74
    19
    8
    Nederland
    Wij verhuizen veel, ook internationaal, dus ik ben goed getraind in het minimalisme! Ideetje voor het 'bewaren' van dingen die je kind heeft gemaakt: maak er een foto van en bewaar die (tenzij het echt iets is met veel sentimentele waarde). Je hebt tegenwoordig geloof ik ook apps waar je dat soort foto's kunt bewaren.

9. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Grappig. Ik wilde hier ook een topic over openen. Over minimaliseren dan wat ik ook wel eens 'ontspullen' noem. Echt, we hebben zó ontzettend veel speelgoed en de kinderen spelen er amper mee. De oudste in elk geval niet. De jongste kan zich hier beter mee vermaken. Maar toch durf ik ook niet zo goed dingen weg te doen. :) Maar goed nu krijgen we een derde die er misschien wel mee gaat spelen.

Babykleertjes had ik wel al weggegeven omdat ons derde kindje niet geheel in de planning zat. Nu heb ik weer aardig wat bij elkaar, maar als baby nummer drie er uit is gegroeid ben ik van plan het weer gelijk weg te doen.

Ik ben nog wel op zoek naar tips hoe ik dingen (zoals de zolder die bomvol staat) aan kan pakken. Ik zie zelf het overzicht niet meer dus een begin maken met opruimen lijkt een onmogelijke taak. :) Voorlopig blijf ik hier dus even meelezen.

10. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Hier komt er ook steeds meer ruimte in huis. De grootste klapper was van het voorjaar toen ons kantoor uit huis ging. Heerlijk wat een ruimte! Ik vind het nog wel moeilijk zeker nu wij het hoogseizoen hebben om alles opgeruimd te houden. De tafel sluipt snel vol met bonnetjes, kladjes en administratie.
    Ook dochter kan moeilijk afstand doen van dingen. Zoals vrijdag krijgt ze in de dierentuin een speurtochtboekje. Die mag dan echt niet weg.
    Voor mijn man staan dingen aan de muur en op tafel gelijk aan gezelligheid dus van hem mag het niet te kaal.

11. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik probeer ook bewust met spullen en geld om te gaan. Ik hou niet van veel spullen, ik wil spullen gebruiken en er echt plezier van hebben. Wat niet gebruikt wordt verkoop ik weer. Man is meer van het bewaren al gaat dat ook steeds beter. Ik probeer de vaste lasten te drukken en op aanbiedingen te letten zodat we geld bewust uit kunnen geven aan leuke dingen. Kleding is nog wel een zwak punt omdat ik regelmatig een miskoop doe of dingen snel kapot gaan.

12. Sue87

Sue87 Niet meer actief

@ amg: goeie tip!! Gelukkig heb ik nog niet zoveel, maar ik wil zelf wel met een plakboek gaan werken. Dan ook niet alles erin, alleen de bijzondere dingen.

@Rosa Canina: echt he.. dat speelgoed!! Met 1 zoon vind ik het al veel, laat staan met 3 kinderen. Ik heb ooit eens een verhaaltje ergens gelezen dat kinderen juist meer met hun speelgoed spelen, wanneer er minder staat. En wij waren vroeger ook content met moeders prullen zoals knopendoosjes en pollepels.
    Ik heb nu een hoop speelgoed apart gezet, om het later weer om te ruilen. Zoon is net jarig geweest en heeft nu bijvoorbeeld 6 toettoet auto's en 3 van die diertjes. Nergens voor nodig.. hij speelt er niet eens mee. Nu heb ik er 2 neergelegd en de rest apart. Hij zoekt niet eens naar de rest..

Kijk ook eens kritisch naar de inhoud van de kinderkast.. Zo heb ik laatst de helft vd hydrofiele handdoeken aan vriend gegeven, zodat hij ze als poetslappen kan gebruiken.

13. Sue87

Sue87 Niet meer actief

En waar zit het idee van een miskoop dan in? Is het kleding voor jezelf of voor anderen? En is het de maat die dan niet klopt, of draag je het gewoon niet?

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #14 Uuz, 18 jul 2016
    Laatst bewerkt: 18 jul 2016
    Ik heb het wel goed op orde geloof ik (heeft wel wat jaartjes geduurd ook).

We kopen gewoon wat we nodig hebben en niet meer.
    Er staan hier alleen maar gebruiksvoorwerpen en planten.
    Speelgoed is van duurzame materialen en gaat jaren mee. Boodschappen worden 1x/week aan huis geleverd (maak een weekmenu).
    Kleding: we kopen vooral basics, goede kwaliteit. Als het op is gaat het naar de kledingcontainer op de hoek. Verder sturen we ook veel meteen terug, als het tegenvalt.
    Rekeningen die betaald zijn gooi ik meteen weg. Bonnetjes van spullen onder 25,- bewaar ik sowieso niet.
    Meuk van vroeger die we niet weg konden gooien staat in persoonlijke dozen in de berging, dat wel :)
    Oja, schoonmaken doe ik ook veel met groene zeep (ivm hond en kind, is iets minder chemisch. Vroeger deed ik alles met glassex).

15. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij zijn verhuisd en man man man wat past er veel achter schutboarden op zolder!
    Nu zijn we verhuisd naar een groter huis, maar zonder zolder.
    Tuurlijk kunnen we al die troep die in het vorige huis stond hier best kwijt, maar dat willen we niet.
    Maar ik vind het moeilijk om afscheit te nemen van dingen, ook al heb ik ze echt niet nodig.

Vlak voor de verhuis is er een winkelwagen vol oude schoolboeken naar de papierbak gegaan.
    En deze week nog een doos leeggemaakt met dingen van de hogeschool, daar heb ik echt al 20 jaar niet naar omgekeken.

Ik kan 1 of 2 dozen leegmaken en daar vrij veel van weggooien en dan houd het weer even op. Een week of maand later weer 1 of 2 dozen.

Dingen koop ik altijd omdat ik van plan ben er iets mee te doen.
    Maar ja, soms loopt het anders.
    Koop ik een kantensteker om het gras mooi af te steken, regend het 2 weken.
    En als het dan droog is, moet natuurlijk eerst het gras gemaaid worden.
    Kantensteker is nog niet veel gebruikt...

16. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij moeten alles zeven jaar bewaren voor de zaak. Iedere factuur en bonnetje. Dat zijn in de afgelopen 5 jaar al aardig wat dozen vol op zolder helaas.

17. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Daar is dan weinig aan te doen inderdaad!

18. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik kies er voor om bijvoorbeeld de beneden verdieping echt rustig te houden. Ik heb nagenoeg geen prullaria staan of andere meuk.

Speelgoed staat op de slaapkamers. En speelgoed waar niet mee gespeeld wordt gooi ik weg.

Voorraad staat in de schuur op een stelling.

Voorheen had ik beneden ook het speelgoed. Nu niet meer. Mijn woonkamer Is mijn domein. Net als de veranda gaan meuk onder mijn veranda.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik wil zoooo graag wat minder 'spul'! Maar we zijn sowieso al heel kritisch, dus wat we hebben zijn dingen die we niet weg kunnen/willen doen... maar toch staat 't me in de weg! Misschien moeten we eens kijken naar betere manieren van opbergen...

20. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik ben niet zo van het alles weggooien, maar we hébben ook niet zo veel spullen, laat staan dure. Verbaas me er nog over dat veel vrienden die een nieuw huis hebben alles nieuw kopen :eek: Wij zitten nog steeds in onze studentenmeuk :')

Wat ik vooral graag wil doen is spullen als ze stuk zijn niet weggooien, maar repareren. Helaas zijn veel dingen tegenwoordig niet meer gemaakt om lang mee te gaan. Dan kun je het kapotte deel wel repareren, maar is eigenlijk alles versleten en houdt het op een gegeven moment alsnog op. Maar ik doe wel een poging, in ieder geval met kleding.

Deel Deze Pagina