Minimalisme en consuminderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sue87, 18 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hier probeer ik ook spullen weg te doen, maar heb er moeite mee. Vandaag weer een zak met kleding naar de kledingbank gebracht. Afgelopen weekend oude administratie door shreder. Het schiet voor mijn gevoel niet echt op. :) Wij zijn vorig jaar verhuisd en ik merk dat ik moeite heb alles en nieuwe plek te geven. Ook krijg we soms cadeautjes waarvan ik denk 'wat moet ik ermee?' En daar voel ik mij dan weer schuldig over.;) Dus ik doe het ook niet weg. Hoe gaan jullie om met dingen die je cadeau hebt gekregen?
    Ik heb ook weer een lading op MP gezet, want geld neemt minder ruimte in dan de spullen.;)

2. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    @Sue87: Het klopt inderdaad dat kinderen beter met speelgoed spelen als er minder staat of wanneer je het afwisselt. Toch geldt dat niet voor mijn oudste zoon, hij vermaakt zich sowieso slecht met speelgoed. Is echt een buitenkind en zit het liefst de hele dag in de speeltuin of in het zwembad. Helaas werkt het weer in Nederland niet altijd mee en dat kan lastig zijn.

Mijn hele zolder staat vol speelgoed. Wel heb ik alle prullaria weggedaan. Wil alleen nog echt 'mooi' speelgoed. Zoals Playmobil, Lego (kan hij nog niet goed mee omgaan), Treinbaan van Chuggington e.d. Voor verjaardagen vraag ik hier dan ook uitbreidingen van in plaats van dat ik weer allemaal 'prul' krijg.

Op de weggeefhoek hier heb ik al heel veel weggegeven waaronder twee volle dozen kinderkleding maat 104. Terwijl mijn zoon die maat nog draagt, maar ik krijg zó vreselijk veel dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Nu ben ik er vanaf en is een ander er blij mee. :)

Ik heb de tweede verdieping laatst ook opgeruimd, maar nu staat de zolder dus vol. Omdat alles waarvan ik niet goed weet wat ik ermee zal doen naar de zolder verhuisd. En zo ben ik nog geen stap verder. :)

3. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Ik lees mee, ik heb ook zoveel spullen. En ik weet gewoon niet waar te beginnen met opruimen... En met een man die t allemaal wel prima vind schiet het ook niet op.. ;)

4. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Wij krijgen binnenkort een zolderverbouwing, daarvoor is het nodig om de dozen eens flink uit te dunnen.. We hebben van die plastic bakken van ikea gekocht om alles daarin op te bergen. ik wil alleen zo min mogelijk bewaren. :)

5. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Mijn stelregel voor weggooien is eigenlijk: wordt ik er blij van om het te bewaren en heb ik het de afgelopen 1,5 jaar gebruikt. Met dat in je achterhoofd kan er echt zo mega veel weg. Wat ik ook al gedaan heb inmiddels. Marktplaats, weggeefhoeken probeer ik eerst. Anders gaat het naar de milieustraat.

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Hier worden ook alle overbodige spullen naar zolder gebracht. Voordat we kinderen hadden, hadden we een opgeruimd huis met relatief weinig spullen haha, nu ligt de zolder vol met babykleertjes, speelgoed etc. Ik doe in principe geen speelgoed weg (pas als de jongste er niet meer mee speelt), maar wissel wel regelmatig af of ik ruil tijdelijk wat met vriendinnen. Kleertjes probeer ik in eerste instantie te verkopen, lukt dit niet dan geef ik het weg. Ik (ver)koop regelmatig iets via mp of breng het naar de kringloop, ben een groot voorstander van hergebruik. Ik heb weinig prullaria in huis, ik word daar onrustig van. Ook op de slaapkamers staat bijna niks, omdat ik van mening ben dat een rustige slaapkamer goed is voor een goede nachtrust. Spullen met emotionele waarde (werkjes van de kinderen bv) en gekregen cadeaus waar geen gebruik van wordt gemaakt zijn hier een struikelpunt.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Interessant topic. Ik lees graag mee.

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Oh, en boeken vind ik ook moeilijk/zonde om weg te doen.

9. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Praat me er niet van. Ik heb mijn boeken weten te reduceren tot ongeveer 8 verhuisdozen door alle die ik niet mooi genoeg vond om nogmaals te lezen weg te geven. Die staan dus op zolder stof te happen want we hebben geen boekenkast ;).

Slaapkamers zijn hier ook rustig. Vegalve die van dochter. Daar staan veel knuffels, wat nachtlampjes en haar prulletjes zoals een medaille van de avondvierdaagse etc. Een mand met speelgoed omdat ze vaak vroeg wakker is en dan lekker op haar kamer speelt. Bij ons en de tweeling alleen een bed en kast.

Ik wil de zolder ook nog verder opruimen maar het ontbreekt echt aan tijd. Zoiets wil ik altijd doen als er geen kinderen omheen lopen. In de praktijk is dat bar weinig

10. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Erg he al die 'zooi' in huis ;)
    Hier ook echt veel te veel spullen. Ik kan ook echt niet goed dingen wegdoen, en heb teveel speelgoed enz.
    Manlief en ik hebben wel afgesproken om niet steeds zomaar iets van speelgoed te kopen, want ieder dingetje maakt het alleen maar voller in huis.
    Ik zie er bij het schoonmaken altijd tegenop eerst te moeten opruimen, want overal ligt wel iets en er is gewoon teveel.

Qua kleding van mezelf ben ik de laatste tijd al lekker aan het opruimen. Sommige kledingstukken probeer ik via marktplaats te verkopen, en als dat niet lukt, gaat het de kledingcontainer in.

Vooral met deze warme dagen erger ik me aan de los slingerende dingen. Wil het gewoon lekker fris in huis hebben ;)

Consuminderen lukt hier op zich aardig, maar eens in de zoveel tijd kan ik ook echt thuiskomen met een tas vol spullen die niet echt nodig zijn

11. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik ben ook van het opruimen. Heb totaal geen moeite om iets weg te gooien. Regelmatig mest ik alle kasten uit en breng ik kleding wat niet meer gedragen wordt naar een kledingbak. Mijn man heeft er meer moeite mee en vind dat dingen best bewaard kunnen blijven. Eerst ging ik erin mee, maar nu doe ik het weg. Blijkbaar mist hij het ook niet, want hij vraagt er nooit om.

Misschien een ontaarde moeder....maar hier worden knutselwerkjes na een paar weken alweer weggegooid. Ik vind het leuk als ze hebben geknutseld en stimuleer het ook...vind het alleen niet nodig om het te bewaren:)

12. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Nee hoor, helemaal geen ontaarde moeder. Met weggooien hiervan heb ik ook geen probleem. Ze maken ook zo vreselijk véél! Kan dat echt niet allemaal bewaren. Alleen de bijzondere dingen zoals een gipsen hand van mijn kleuterzoon bijvoorbeeld.

13. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Ik snap nooit waar al die 'zooi' vandaan komt. Wij gaan ieder jaar met een aanhanger naar de milieustraat en een paar maanden later staat de schuur weer vol.
    Gelukkig hebben we niet veel ruimte om spullen te bewaren dus alles gaat snel weg. Alleen mijn boeken heb ik bij mijn moeder op zolder gezet. Ook ik kon hier geen afscheid van nemen.

14. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Dit is de laatste week voor mijn verlof ingaat. Had al bedacht de zolder op te gaan ruimen, maar momenteel is de zolder snikheet. :$

Zal dus moeten wachten op de wat koelere dagen want met deze temperaturen gaat het er niet van komen. Denk dat ik een heleboel naar de Kringloop kan brengen. ;)

15. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Wie heeft de tip voor mij wbt speelgoed opruimen. We hebben 2 kindjes, oudste is 4 jongste 2. Dus voor verschillende leeftijden is er speelgoed. Ik weet gewoon niet waar te beginnen met al dat speelgoed. Ik heb al wat speelgoed verkocht via Mp, maar heb ook veel los spul, wat nergens bij hoort. Tips zijn welkom!
    We krijgen over een paar weken een puppy, dus ik wil de hele woonkamer leeg hebben met speelgoed, lijkt me beter voor iedereen :D

16. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hej, hier hetzelfde probleem me dat losse speelgoed. ik heb bedacht om het over 3 manden te verdelen, en dan zet ik elke dag of om de dag een andere mand neer.
    Duplo, houten trein, puzzels, blokken en dat soort speelgoed zit in losse bakken en zet ik alleen neer als ze er om vragen of als ik denk dat ze dat wel leuk zullen vinden.

17. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Van mezelf, ik weet het niet. Ik vind dingen soms niet mooi blijven, soms gaat de vorm er snel uit en ik ben dingen snel zat. Ik koop te makkelijk kleding denk ik.

18. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113

Ik heb een cadeau doos waar ik dingen in bewaar om weer door te geven.

19. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Ik heb idd ook een duplo bak, houten treinbaan, chugginhton treinbaan, een bak met poppen plus toebehoren enz. Stomme is, ze spelen er niet mee. Tot ik besluit het weg te willen doen en in eens zien ze het weer staan ;) boeven zijn het!
    Ik ga sowieso al het speelgoed naar de kamertjes verplaatsen ivm het hondje wat binnenkort komt.

20. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik kan alle tips goed gebruiken. Ik houd van ruimte en rust, maar mijn man bewaart graag dingen om ze vervolgens te vergeten. Elke keer weer dat nieuwe bakje schroefjes, en de ladenkast voor schroeven en spijkers zit vol. De eerste kleine is onderweg, en ik ben bang begraven te worden. Misschien ben ik niet hard genoeg voor hem, maar ik krijg de bende gewoon niet weg.

Deel Deze Pagina