Minimum aantal uren gastouder?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by raspberry, Jan 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik start volgende week met een nieuwe baan en dus hebben we voor onze dochters weer opvang nodig. Ik heb onze vertrouwde gastouder benaderd en kreeg vervolgens de dag erop van het gastouderbureau een mail dat ik dan wel minimaal 60 uur per maand, (grofweg 15 uur per week dus) voor de jongste en 20 voor de oudste moet gaan afnemen.
    Maar mijn contract is 20-28 uur en het gaat om wisselende diensten, waaronder slaapdiensten, (dus 's nachts, en dan zijn ze thuis bij mijn man). Ik heb nu nog geen duidelijkheid over mijn rooster en kan ook nog niet zo goed inschatten wat we aan uren werkelijk nodig gaan hebben, maar als ik bijvoorbeeld weken heb waarin ik 2 slaapdiensten heb, hebben we eigenlijk al geen opvang nodig en zit ik al wel aan mijn uren.

Hoe is dat bij andere gastouders? Ik heb zelf de afgelopen maanden als gastouder gewerkt, maar dit soort minima zou ik niet aangehouden hebben.
    En als je dat minimum wel hebt, maar je neemt minder uren af? Hoe werkt dat dan: kan dat bijvoorbeeld gecompenseerd worden als je tijdens schoolvakanties meer uren afneemt?

Ik ben benieuwd :)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Had al in het go topic gereageerd maar hier 20 uur per maand en dat wordt idd gecompenseerd als je eens meer oovang nodig hebt. Het wordt uiteindelijk per jaar bekeken. Per jaar moet je dus aan 240 uur komen minimaal. Is heel weinig hoor.

3. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,255
    11,862
    113
    Vreemd zeg. Hier op het kdv is het twee dagdelen minimaal. Wat helemaal raar is, is dat ze voor de oudste juist meer uren tellen dan voor de jongste. Vanaf vier jaar gaan juist de oudste kindjes naar school en die hebben dan juist vaak alleen bso nodig.

4. raspberry

Ja, dat schrijf ik he? 60 uur voor de jongste, (dus 15 per week), 20 voor de oudste, (dus 4-5 uur per week).
    Tuc: die 20 uur is dat alleen voor BSO of ook voor de opvang van 0-4?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is voor 0-4. Bso is 8 uur per maand.

6. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik heb juist gekozen voor de gastouder, omdat ze flexibel is qua uren.

Hoe denkt je gastouder er zelf over? Als ze er net zo over denkt als jij dan zou ik kijken of je je bij een ander gastouderbureau kunt aansluiten.

7. raspberry

Ja, ik ga haar morgen even polsen, hoe dit zo tot stand is gekomen. En dat ik dan idd liever bij een ander gastouderbureau aansluit, (dit gastouderbureau is ook nogal duur namelijk, tweede nadeel dan. Ik betaal dat geld liever extra in een hoger uurtarief aan de gastouder, dan aan het gastouderbureau).
    Maar als we tot een minimum aantal uren per jaar kunnen komen, vind ik het ook prima, mits dan opgeteld voor beide meiden het totale aantal uren en er dus gecompenseerd kan worden vanuit de schoolvakanties.
    Kende dit principe wel vanuit de kinderdagverblijven, maar gastouders zijn idd juist bedoeld om flexibeler te zijn. Juist wat je ook keihard nodig hebt als je zelf wisselende uren moet werken.

8. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Hier geen minimale uren hoor

9. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Ik hoef ook geen minimum af te nemen. Maar doordat je per maand vaste bureau kosten hebt, wordt het in verhouding wel duur als je weinig uren af neemt.

10. raspberry

Dat los je dan weer op door een bureau te zoeken dat per uur rekent :)

11. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,255
    11,862
    113
    Ow sorry, fout gelezen :)

12. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

May 20, 2012
    470
    0
    0
    Nog nooit van gehoord. Is het een voorwaarde van het bureau of van de gastouder?

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Helemaal off topic maar gefeliciteerd, geweldig nieuws van je baan!

14. raspberry

Thanks! Ben er ook erg blij mee. Uiteindelijk toch via-via erin gerold, dus een hoop mazzel :D

15. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
    Bij ons go bureau geldt hetzelfde.
    Voor de uren die je minder af zou nemen betaal je dan de administratiekosten (2,50 per uur, oid)

16. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Gefeliciteerd met je baan!

Hier geen minimum aantal uren.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Hier in België is het doodnormaal om minimum 2 of 3 dagen per week af te nemen. Onthaalouders zijn er meestal vrij in om dat "minimum" te bepalen, maar minimum 2 dagen is hier "luxe".

Er is hier in de meeste gemeentes en steden sowieso plaats tekort - zowel bij onthaalmoeders als crèches.
    Pakken ze dus iemand binnen die maar 1 dag afneemt (wat ze dus bijna nooit doen), moeten ze iemand anders die 3 à 4 dagen wil komen vaak teleurstellen.

Bovendien is het héél moeilijk wennen voor een kind om bijvoorbeeld maar 1 à 2 (halve) dagen per week op een bepaalde opvangplek te zijn. Veel kinderen kunnen het gewoon niet aan. Alleen al daarom is minstens 2 hele dagen een aanrader.

Opvang is hier wel goedkoper dan in Nederland (over 't algemeen 25 à 30 euro per dag waarvan je op je belastingaangifte maximaal 11 euro per dag kan inbrengen).
    En er wordt gerekend per dag of per halve dag. Niet per uur.

18. raspberry

Dat 1-2 dagen per week te weinig zou zijn om te wennen, is klinkklare onzin :) Als opvang met dat argument komt, is dat net zoiets als dat een fabrikant van wasmiddelen zegt dat je een hele doseerdop wasmiddel moet gebruiken en dat een halve niet genoeg is... ;) Preken voor eigen parochie, noemt men dat ook wel :)

Maar 't is hier besproken en morgen weet ik m'n rooster voor de komende anderhalve maand en kan ik een inschatting gaan doen van gemiddeld aantal uren dat we nodig gaan hebben en dat gaan we dan vaststellen :)

19. droombeebje

droombeebje Bekend lid

Jun 7, 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    #19 droombeebje, Jan 20, 2015
    Last edited: Jan 20, 2015
    Het loont echt om te kijken naar verschillende gastouderbureaus. Ik geef ook liever wat meer aan de gastouder als aan het bureau. De gastouder doet in mijn ogen het werk!

Ook de regels er omheen (minimum afname, enz) schelen enorm. Doordat wij over zijn gestapt naar een ander gastouderbureau en nu dus geen minimum afname meer hebben en per uur bureaukosten betalen, zijn we nu 80 euro goedkoper per maand uit (18 uur opvang per week). Dat scheelt dus behoorlijk! En de service van dit bureau vinden wij zelfs nog beter (meedenken bij vakantie/ziekte gastouder). Goed uitzoeken dus en ook even kijken naar de plaatselijke bureaus, want de landelijke lijken vaak goedkoop, maar er zitten wel wat addertjes onder het gras, bijvoorbeeld vaste hoge bureaukosten of minimale afname.

Je gastouder en jullie zelf moeten wel even kijken of er geen beperkingen zijn wat betreft overstappen, want sommige bureaus hebben ook clausules opgenomen naar de gastouder en vraagouder toe...... Zeker als ze daar bijvoorbeeld haar opleiding heeft gedaan.

20. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    hier 2 gastouderbureaus in de buurt, 1 heeft wel minimale afname (12 uur meen ik) en nog bovendien dat als go een bepaald type contract hebben, dat ze dan niet voor een ander gob tegelijkertijd mogen werken.....:( Ik zelf zit bij die andere, geen minimale uren, GO zijn vrij in hoeveel bureaus, en erg flexibel met meedenken ed. Erg fijn allemaal! En nog een stuk goedkoper ook! De voorwaarden van die eerste zijn voor mij ook reden om daar alleen een contract als vraagouder mee aan te gaan als het echt niet anders kan! (zit op dit moment met een go die wil minderen/stoppen, vandaar dat ik daar mee bezig ben...)

Share This Page