ze meldt zich vaak... help!!!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door deb27, 23 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Hoi,

Daar ben ik weer...
    Onze dochter is 9 weken oud. Ze doet het super goed. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ze behoorlijk vaak 'regeldagen' heeft. Dan meldt ze zich elke 2uur en soms wel elk uur, overdag maar ook 's nachts...
    moet volgende week weer aan het werk maar dat ga ik niet redden met zo weinig slaap...

Het kolven lukt ook niet zo super dus heb weinig voorraad en wil haar daar liever niks van geven.

Wat kan ik het beste doen? want zo weinig slaap breekt me rustig aan op...

liefs

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je zou kunnen proberen om haar tijdens het voeden te wisselboeken: kijk heel goed wat ze doet. Duurt de pauze iets langer dan naar de anderen kant. Dit wissel je een paar keer per voeding. Doordat je steeds wisselt en opnieuw laat aan happen geef je signaal aan je lichaam dat er meer mag komen. Je regelt zeg maar tijdens de voedingen.

Na het voeden kolf je even kort na met de hand. Dit stimuleert heel goed en houdt de melkproductie beter in stand. Het hoeft niet veel te zijn, gewoon even kort laatste beetje nakolven met je handen.

Wat voor kolf gebruik je straks op het werk? En kun je vertellen hoe je kolft?

3. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Hoi Heidi,

dank je wel voor je snelle reactie.
    Het nadeel is alleen dat als ik haar in de nacht wissel van borst ze niet meer wil, en dit maakt niet uit of ze 5, 10 of 15 min aan de borst heeft gelegen ze valt gewoon in slaap... en komt dan een uur later desnoods weer.

Ik gebruik de medela mini electric. Thuis kolf ik op de bank, beetje voor over gebogen en als de kleine slaapt kijk ik naar filmpjes of foto's van haar. dit ga ik ook doen op het werk, heb dan een aparte kamer.

Als ik meteen op mijn tsr reageer kolf ik zo 50 cc.
    net geprobeerd te kolven nadat mijn dochter maar een paar minuten had gedronken maar er kwam niks meer uit... :(

Liefs Deb

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi, mag ik vragen hoe oud de mini electric is? Deze kolf is niet bij alle vrouwen even effectief. Vaak hebben moeders een kolf nog van een eerder kindje of gekregen van iemand anders. Wanneer niet duidelijk is hoeveel uren de kolf heeft gedraaid kan het zijn dat het motortje niet meer voldoende functioneert en je hiermee niet je melkproductie straks in stand houdt. Kijk je kolf dus goed na!

Goed te horen dat je wel je tsr kolft. Dat is een begin. Probeer ook warme drank (thee?) en mogelijk het kolfschild voorverwarmen, soms helpt dat ook het toeschieten. Heb je overwogen om te kolven aan 1 kant wanneer je kindje aan de andere kant ligt?

Probeer maar eens!

5. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Hoi Heidi,

Super dat je zo snel reageert, vind ik echt heel fijn!!

De kolf heb ik inderdaad gekregen van iemand die hem al heeft gebruikt.
    Ik heb ook nog een ardo calypso liggen van een vriendin, maar, en dat klinkt misschien dom, ik heb al best wel wat uitgeven voor alle spullen van de medela dat ik niet voor de ardo nieuwe dingen wil kopen, want stel je voor dat dit ook niet werkt. Is het dan voldoende om het goed uit te koken allemaal?

liefs

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Uitkoken inderdaad. Hoelang is deze gebruikt en hoe zuinig gaat je kennis om met haar spullen. Daar kun je zelf misschien het beste antwoord op geven.

Ik zou zeker gaan nakolven met de hand!

7. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Hoe bedoel je met de hand? een handkolf of wel gewoon de ardo?

ze heeft het gebruikt voor 2 kinderen, en beide geen spruw of wat dan ook gehad... dan ga ik dat wel uitkoken..

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Met de hand bedoel ik kolven met je handen. Dit is een handigheidje die je jezelf snel eigen kunt maken. En heel handig is wanneer je even wilt kolven en geen kolf bij de hand hebt.

Je start met kort stimuleren. Dit kan massage zijn, strelen met de achterkant van je vingertoppen, 'trommelen' of licht 'schudden'. Maakt eigenlijk niet uit hoe, het gaat erom dat je je lichaam laat weten dat we nu iets gaan doen.

Vervolgens plaats je je vingers onder, tegen de rand van de tepelhof. (dus niet rand van de tepel)

Plaats je duim tegenover je wijsvinger. Ook tegen rand van de hof.

Nu heel licht borst optillen (niet eens meer dan een halve centimeter, echt heel licht)

Nu beweeg je je borst richting ribbenkast. Je voelt dat het borstweefsel onder je handen samenkomt.

Op dit moment kun je druk geven op het weefsel wat zich tussen je vingers bevindt. Boots gerust een kolfritme na. Je zult zien dat er snel melk komt.

Gewoon uitproberen met een doekje. Na wat handigheid kun je het naar wens opvangen, of je kolft gewoon ter stimulatie. Dan hoef je niet op te vangen en te bewaren.

Succes!

Deel Deze Pagina