Ik heb een 0 uren contract en ik werk alleen in het weekend. 1 weekend inde maand heb ik vrij. Hoe wordt mijn zw.uitkering berekend als ik met verlof ga? De laatste maand voor ik met verlof ga of iets langer?
Beste Karagoz, Je wilt weten hoe het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) berekend wordt. UWV berekent het dagloon van de WAZO op basis van het SV-loon (loon waarover je sociale premies en belasting betaalt), dat je verdient tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. UWV kijkt hierbij naar een referteperiode van een jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Dit totale SV-loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon en je zwangerschapsuitkering is 100% van dit bedrag. Heb je korter dan een jaar bij je laatste werkgever gewerkt? Dan deelt UWV het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik werk vanaf 15 april bij mijn laatste werkgever... maar ik weet genoeg... ik dacht dat het alleen bij de laatste maand voor mijn verlof werkt berekend... dank je wel