Minipil of spiraaltje na bevalling

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Mirjam87, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Iemand ervaring met 1 van deze 2 anticonceptie of beide?
    Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, verloskundige zegt minipil, gynaecoloog zegt spiraaltje...??
    Liefs

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Heb ze beiden gehad.
    Heb na mijn eerste een tijdje minipil gehad (wel pas na 6 maanden of zo, daarvoor condoom), maar was een vreselijk ding en huisarts heeft ons expliciet gewaarschuwd dat 'ongelukjes' relatief vaak voorkwamen. Vrijwel continue bloedverlies, na 10 weken had ik daar helemaal genoeg van, en ben dus gestopt (terug naar condooms). Vervolgens heb ik 10 weken helemaal geen bloedverlies gehad en daarna had ik weer gewoon eigen cyclus. Door gegaan met condooms tot we voor 2e gingen.

Na geboorte van mijn 2e heb ik koperspiraaltje laten zetten (ca 8 wkn na bevalling) en daar was ik erg tevreden mee. Lekker nergens aan hoeven denken, menstruaties niet anders dan normaal, geen hormonen in het lijf (en dus ongestoord langdurig BV kunnen geven).

Helaas ben ik recent zwanger geraakt bij mijn koperspiraal, maar de gyn heeft mij verzekerd dat dit echt heel, heel uitzonderlijk is en adviseerde mij ook gewoon weer een (zelfde) spiraal te nemen.

Een mirena geeft een nog veel kleinere kans op zwangerschap, maar ik geloof dat sommige vrouwen merken dat het effect heeft op productie van BV. (maar goed, die heb ik nooit gehad)

Als ik je zou adviseren vanuit mijn ervaringen: spiraal!!
    Succes.

3. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Bedankt!
    Gyn, zegt ook Mirena!

4. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb sinds vorige week de Mirena, kan je dus nog niet veel ervaringen meegeven. Condooms vielen hier meteen af en ik slikte 11 maanden geleden ook de pil en zie hier het wonderschone ohh zo welkome resultaat!! De minipil dus ook niet al te veel vertrouwen in:p vandaar dat de keus hier vrijwel meteen op de Mirena viel.

5. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    en deen het zetten pijn? en daarna??

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Heb na mijn bevalling (ongeveer 3 maanden erna) Mirena laten plaatsen omdat dit relatief wienig hormonen heeft en ik BV gaf, mijn HA zei dat ik dit het beste kon doen met BV. Nooit last gehad van productie dip door de mirena. Wordt niet ongesteld met dat ding. Heb er ook helemaal geen last van. Prima voor mij dus.
    Zetten was wel wat gevoelig, had wel van te voren pijnstilling genomen voor de zekerheid maar denk niet dat het nodig geweest was. Nadat ie gezet was nergens meer last van gehad.

En nu gaat ie er binnenkort weer uit:D Hoop dat dat ook niet erg pijnlijk is.

Succes met je laatste loodjes...;)

7. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Na de bevalling van de oudste ben ik begonnen met de minipil, ik bloedde meer wel dan niet....

Nu na de tweede ga ik ook voor de mirena. Voor mij geen minipil meer. De huisarts wil 'm pas 3 maanden na de bevalling plaatsen, dus ik moet nog een maandje wachten. Tot die tijd gebruiken wij condooms.

8. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Bedankt voor jullie reacties :)
    Woezel, ik ben al bevallen via een spoedkeizersnee ;) weet alleen niet hoe ik dat moet veranderen. hihi
    Okee ja ik geef ook bv dus vandaar de keus tussen die 2 vanwege de lage hormonen. nou begreep ik dat je ook nog kan kiezen voor een plaatja/staafje onder de huid....
    begreep van de gyn dat als je bevallen bent het bijna geen pijn doet... dat klopt dan ook wel.
    gaat de keus waarschijnlijk toch voor de mirena :)

9. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hahaha! Nou, gefeliciteerd in dat geval!
    Kennis van mij heeft de mirena laten plaatsen en die was niet bevallen/zwanger geweest en bij haar was het inderdaad pijnlijker...
    Mirena kon bij mij ook echt pas na 3 mnd gezet worden, was al eerder geweest maar toen lukte het niet omdat mijn baarmoeder nog te week was wrs door de zware bevalling en vrij groot hoofd van mijn dochtertje maar dat zal bij jou vanwege de keizersnee wel anders zijn denk ik.

X

10. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Ja bedankt :)
    Okee dan ga ik de gyn maar eens bellen :)

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.981
    15.609
    113
    Nabij Utrecht
    Ik heb 13 maanden de minpil geslikt (cerazette) en dit ging hartstikke goed! 13 maanden BV gegeven tijdens deze pil en ik werd nooit ongesteld (die slik je namelijk continue door). Ook geen doorbraakbloedingen.

Na mijn laatste zwangerschap heb ik de mirena laten plaatsen, maar wat is dit een klote ding zeg!!! Ik was 3-4 weken lang ongesteld (echt rood bloed) en toen stopte het voor 1-2 dagen om vervolgens weeeer 3-4 weken lang ongesteld te worden .. en dit bleef zo maar doorgaan!

Ik heb de mirena er dus uit laten halen .. en komt er bij mij nooit meer in!!

12. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Die pijn valt wel mee hoor, als je een bevalling hebt meegemaakt is dit een piece of cake!
    En de bijwerkingen verschillen per persoon en zijn vaak ook afhankelijk van hoe het gezet is. Ik ken vrouwen die nergens last van hebben gehad (zoals ik zelf), maar ook vrouwen met enorm veel klachten. Soms bleek dat ding dan niet goed gezet of was hij wel goed gezet, maar vond de baarmoeder het gewoon niet zo leuk. Ik kan juist niet tegen de pil (overgeven), dus voor mij bleef na de pleister alleen nog spiraal over.

Deel Deze Pagina