Dag verloskundigen, Ik heb vanmorgen van de dokter een vaginale creme voorgeschreven gekregen tegen een schimmelinfectie. Volgens de apotheker mag ik de applicator echter niet gebruiken. Kan dit inderdaad kwaad, ook als ik hem niet te diep inbreng? Ik heb namelijk geen idee hoe ik anders de juiste hoeveenheid creme binnen krijg (volgens mij waren de tabletten handiger geweest). In de bijsluiter staat ook dat de creme niet de voorkeur verdient bij een zwangerschap. Volgens de arts kan ik de applicator echter gewoon gebruiken en nu weet ik het niet meer. Ik heb ook nog een andere creme gekregen: miconazolnitraat met hydrocortizon. Kan ik dit echt gewoon veilig gebruiken, ook in de buurt van mijn vagina? Ik wordt een beetje bang van de bijsluiters en heb sinds het begin van mijn zwangerschap al veel te veel verschillende medicijnen moeten gebruiken voor mijn gevoel... Aan de andere kant zal de dokter wel weten wat hij voorschrijft natuurlijk. Mijn verloskundige is helaas niet bereikbaar (alleen voor spoed), dus die kan ik het niet vragen. Hartelijke groet, Esther
hoi, je mag (moet) de zalf gewoon gebruiken, het is belangrijk om de infectie te behandelen en dit is het juiste medicijn voor een schimmelinfectie. Je mag de applicator gebruiken, dat is inderdaad nodig om de juiste hoeveelheid zalf binnen te krijgen. Bijsluiters zijn belangrijk maar je moet er ook niet al te gefocust op zijn, de huisarts heeft in dit geval hjet juiste gegeven. Vaginaal tabletten hadden ook gekund ja. Mirjam