Vergoed de verzekering nou wel of niet?!?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nuage, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Per 1 augustus is wettelijk bepaald dat IUI en de bijbehorende hormoonmedicatie vergoed moeten worden. Ook als je alleen hormonen gebruikt als ovulatie-inductie zonder verdere behandeling.
     
  3. Daan81

    Daan81 Fanatiek lid

    3 mrt 2008
    1.084
    0
    0
    He Nuage,

    Ik heb gekeken naar de link, maar kon er geen data bijvinden. Misschien is het gewoon een verouderd stuk. Tot augustus 2008 werd niet altijd de medicatie bij IUI vergoed. Dat probleem had ik dus ook..
    Maar zoals hieronder te lezen is, wordt nu de medicatie vergoed vanuit het basispakket.
    Mocht je toch twijfelen dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met je zorgverzekeraar.

    Gr. Daan

    *** PERSBERICHT FREYA ***
    26 juni 2008

    Medicatie vruchtbaarheidsbehandelingen terug in het basispakket

    Minister Klink heeft besloten om met ingang van 1 augustus 2008 de medicatie ter ondersteuning van milde vruchtbaarheidsbehandelingen weer volledig op te nemen in het basispakket. Freya, de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen, is verheugd dat hiermee een onrechtvaardige kronkel in het vergoedingenbeleid is rechtgezet.

    Medicatie tot nu toe onterecht niet vergoed
    De medicatie die met ingang van 1 augustus 2008 opnieuw wordt vergoed vanuit het basispakket, wordt gebruikt ter ondersteuning van vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen als IUI (intra uteriene inseminatie, waarbij het opgewerkte sperma direct in de baarmoeder wordt ingebracht) en OI (ovulatie-inductie, waarbij een eisprong wordt opgewekt). Deze “milde” vruchtbaarheidsbehandelingen gaan in veel gevallen vooraf aan psychisch en fysiek zwaardere IVF/ICSI behandeling. IVF/ICSI behandelingen worden sinds 1 januari 2007 wel weer volledig vergoed. Dat patiënten tot nu toe wel zelf de medicatie voor de milde behandelingen moesten betalen, is voor Freya onlogisch en onterecht.

    Eerder dit jaar heeft het College voor Zorgverzekeraars (CVZ) een positief advies uitgebracht aan Minister Klink voor de vergoeding van de medicatie voor milde vruchtbaarheidsbehandelingen. Tot grote vreugde van Freya en de patiënten die aangewezen zijn op deze behandelingen, heeft Minister Klink nu dus besloten dit advies over te nemen.
     
  4. Die site ziet er flink verouderd uit, er staat namelijk zelfs dat de 1e IVF niet wordt vergoed in de basisverzekering en dat is toch echt zo!
    Maar de medicatie moet vergoed worden vanuit je basisverzekering.
     
  5. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    hormonen voor ovulatie inductie zitten sinds (ik geloof) 1 augustus overal in het basispakket!
     
  6. Meis1984

    Meis1984 Actief lid

    1 dec 2007
    123
    0
    16
    Vanaf 1 aug worden ze idd vergoed, maar ik moest mijn Pregnyl spuit wel eerst zelf betalen bij de apotheek. Heb m meteen gedeclareerd bij mijn zorgverz (CZ) en heb bedrag volledig terug gekregen.
     
  7. veertje23

    veertje23 Actief lid

    2 mei 2007
    333
    0
    0
    Verzorgende
    Gelderland
    Ik krijg ook alles vergoed met de iui's.
     
  8. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hee...dat wilde ik nu ook weten. Ik vrees dat ik straks met ovulatie-inductie aan de slag kan en ik kon nergens, OOK niet op de site van mijn verzekeraar ( IZA) vinden hoe dat vergoed wordt. Nu heb ik eindelijk een antwoord. Dat scheelt weer een zorg!
     

Deel Deze Pagina