Placenta voor, wanneer baby voelen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Marlena, Dec 19, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

Mar 27, 2015
    1,677
    1,788
    113
    Bij mijn zoontje zat de placenta achter en voelde ik de baby met net aan 16 weken heel duidelijk schoppen. Je kon het toen zelfs al gelijk van buitenaf zien en voelen. Bij mijn huidige zwangerschap zit de placenta voor. Niet een beetje, maar echt helemaal over de gehele voorzijde verspreid. Wanneer voelden jullie je kindje schoppen met placenta voor? Ik hoop dat het met een tweede toch sneller duidelijk is en dat dan weer compenseert voor de placenta die aan de buik kant ligt. Maarja zo een placenta is natuurlijk wel een behoorlijke stootkussen...

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,654
    27,304
    113
    Female
    Voor 13 weken bij de 2e en rond 15 weken de 3e keer.

Marlena likes this.
  3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik voelde de oudste heel weinig, met placenta voor. Pas na de 25 weken dat ik ze beter ging voelen.

Bij de andere 2 lag de placenta ook voor, maar hun voelde ik wel wat eerder en daarna ook beter!

Marlena likes this.
  4. Soof1992

Soof1992 Fanatiek lid

Jan 2, 2022
    2,577
    3,077
    113
    Female
    Ik ben zwanger van ons eerste en mijn placenta ligt ook voor. Ik voelde haar met 21 weken ploppen en met 22 weken voelde mijn vriend haar voor het eerst.

Pas vanaf week 24 voelde ik haar echt goed bubbelen (zo noem ik haar schopjes).

Marlena likes this.
  5. JosjeM

JosjeM VIP lid

Jun 4, 2017
    10,888
    9,664
    113
    Female
    Bij mijn dochtertje had ik de placenta ook voor, maar voelde haar tussen 16 en 17 weken al. Wat meespeelt is dat ik slank ben en ze dicht tegen de buikwand aan lag.

Zoontje en huidige zwangerschap placenta achter en voelde beide tussen 13-14 weken.

Marlena likes this.
  6. Krily

Krily VIP lid

Jul 20, 2017
    5,050
    3,780
    113
    Female
    Hier ook placenta voor en voelde hem pas echt duidelijk met 22 a 23 weken. En nog voel ik hem wel eens een hele dag nauwelijk (31 weken). Gisteren lag hij op de echo wel te schoppen maar ik voelde niets. Ik heb een hele dikke placenta ervoor zitten waar hij tegenaan schopt en hij ligt in stuit. De verloskundige verwacht dat als de bewegingen weer minder worden (op het einde alleen schuiven) dat ik vaak aan de telefoon hang ivm niets voelen.

Ter vergelijking:
    Ik voelde mijn oudste met 16 weken (placenta achter)
    En mijn (nu nog jongste) met 13 weken (placenta achter)

Marlena likes this.
  7. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

Nov 9, 2022
    3,323
    3,317
    113
    Female
    Ik voelde mijn dochter rond de 17 weken voor het eerst, maar echt heel licht. Pas na 20 weken echt duidelijker. Heb heel wat keer aan de ctg gelegen omdat ik zo onzeker was. Had ook de placenta over de hele voorkant maar voelde haar echt amper, terwijl ik ook niet veel buikvet had ofzo.

Marlena likes this.
  8. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Ik had bij mijn 3e de placenta voor en merkte eigenlijk weinig verschil tov de eerdere zwangerschappen waar ik de placenta achter had.
    Met +/- 14 weken voelde ik de eerste, lichte bewegingen en dat vanaf dat moment dagelijks en goed.

Marlena likes this.
  9. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Ook zwanger van de eerste en placenta vooraan.
    Rond 16weken voelde ik de gekende plopjes en soms een veegje.
    Rond 20 weken voelde ik hem goed en duidelijk.
    Hij lag tot 33 weken dwars, waardoor ik rond 28 weken ook duidelijk zichtbare schopjes aan mijn zijkant vd buik zag :)

Marlena likes this.
  10. WWJD

WWJD Niet meer actief

Met placenta voor voelde ik de baby ietsje later voor het eerst (17 weken ipv 13). Bij de jongste had ik de placenta achter maar die voelde ik het laatst (rond 19 weken) maar die had als 5e waarschijnlijk zoveel ruimte nog.

Marlena likes this.
  11. Megara

Megara Fanatiek lid

Feb 5, 2023
    1,498
    1,709
    113
    Female
    De oudste voelde ik pas met 23 weken voor de eerste keer.
    De 2e met 15 weken.

beide placenta voor.

Marlena likes this.

Share This Page