Mirena en eisprong

Discussion in 'Anticonceptie' started by Ior, Apr 23, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ior

Ior Niet meer actief

Hoi allemaal.
    Ik heb nu 1.5 jaar een mirena spiraaltje. Dit omdat ik bleef vloeien met de pil.
    Af en toe vloei ik nog heel licht.
    Een aantal maanden geleden had ik ineens een eisprong. Die dag had ik krampen en anderhalve week erna weer vloeien. Erna niet weer.
    Nu had ik eergisteren ineens heel veel rekbaar slijm en nu weer krampen. Hoort dit wel met een mirena? Of moet ik nu oppassen en beter ook een condoom gebruiken?

2. toffepeer

toffepeer Bekend lid

Feb 14, 2017
    581
    258
    63
    Klopt, je kan een eisprong hebben bij een mirena. Echter de hormonen zorgen er oa voor dat de zaadcellen minder goed kunnen voortbewegen door de baarmoeder, en ook is er minder opbouw van het baarmoederslijmvlies waardoor een innesteling niet mogelijk is (maar zeg nooit nooit....o_O)
    In principe moet het dus gewoon voldoende bescherming geven!

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Hoewel onderdrukken van eigen cyclus/eisprong regelmatig voorkomt bij vrouwen, is het officieel niet een werkingsmechanisme van mirena. Je kunt dus prima een eisprong hebben. Ik had gewoon een regelmatige cyclus met mirena, eisprong, pms-klachten, menstruatie alles er op en er aan :rolleyes:...

Mirena maakt je baarmoeder een soort onherbergzame woestijn :D, zaadcellen komen moeilijk binnen, kunnen niet goed overleven daar en mocht er al een gevruchte eicel langs komen dan is je baarmoederslijmvlies zo verschrompeld dat innestelling simpelweg onmogelijk is.

Bescherming is dus gewoon goed, ook al voel je eisprong.

4. Ior

Ior Niet meer actief

Thanks! Dat geeft wat rust.

Share This Page