Kosten spiraaltje

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Josien, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Weten jullie wat de kosten van het plaatsen van een Mirena spiraaltje zijn? Ik heb ooit gehoord dat het verschil uitmaakt of je deze laat plaatsen door een gynaecoloog of door de huisarts. Weet iemand hoe dat zit?

Mijn voorkeur zou namelijk uitgaan naar de gynaecoloog. Maar als dat echt veel duurder is...

Groetjes,
    Josien

2. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Toen ik hem 5 jaar terug plaatste bij de huisarts kostte hij me 120 euro

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als je een spiraaltje laat plaatsen bij de huisarts, dan kost het je alleen de spiraal zelf. Zo uit mijn hoofd kost een mirena ongeveer €160, maar ik kan er een paar tientjes naast zitten. Mogelijk kun je vanuit je aanvullende verzekering een (gedeeltelijke) vergoeding krijgen. Deze vergoeding gaat niet van je eigen risico af. Huisartskosten ook niet.
    Bij de gynaecoloog is het verzekerde zorg. Dit gaat wel ten laste van je eigen risico, maar je hoeft niet apart de spiraal te kopen, dat zit in het tarief. De prijzen kunnen heel erg verschillen (prijsopgaves opvragen bij verschillende ziekenhuizen kan de moeite lonen), maar €350-€400 is denk ik redelijk gangbaar. Omdat dit van je eigen risico afgaat moet je er dus rekening mee houden dat je je volledige eigen risico kwijt bent en dus technisch alles zelf betaalt. Als je echter toch nog zorg nodig hebt en daarmee al je eigen risico zou opmaken, dan kost het je eigenlijk niks.

Het is dus een afweging hoe je verzekerd bent, wat voor verdere zorg je nog zult gebruiken dit jaar en wat het in het ziekenhuis daadwerkelijk kost, nogmaals dat verschilt (soms veel) per ziekenhuis.

Naast de kosten zou ik sowieso uitzoeken hoeveel ervaring je arts heeft met het plaatsen. Een ervaren huisarts is een stuk fijner dan een onervaren arts-assistent of gynaecoloog. Ook niet alle gynaecologen doe het regelmatig en dan ben je waarschijnlijk beter af bij een ervaren huisarts. In de meeste grotere praktijken doet ook niet elke huisarts dit. De ene is er gewoon beter in dan de andere. Navraag bij de assistenten kan veel info geven.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier doet de huisarts het niet meer, ze krijgen er sinds dit jaar haast niets meer voor. Ik laat het door de gynaecoloog doen, kost ongeveer 500 euro hier en wordt niet vergoed. Denk ik, omdat anticonceptie niet vergoed wordt. Volgens mij gaat het dan ook niet van je eigen risico af, omdat het niet vergoed wordt? Alleen als het vergoed wordt vanuit je basisverzekering gaat het toch van je eigen risico af? (Hoop het juist wel want heb een hoog eigen risico en als ik dan nog eens wat anders heb is er al een groot gedeelte vanaf ;))

Je kan het ook bij een kliniek laten doen, bv. de casa klinieken. Komt op 300 euro uit inclusief controle echo.

Vind het zelf bij de gynaecoloog hier fijner, dicht in de buurt en bekend. Controle echo vind ik sowieso voor mezelf wel een must.

Het is wel veel geld, maar ben er dan weer 5 jaar klaar mee en andere anticonceptie is voor mij geen optie.

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik lees wel dat het het navragen waard is. Gaan we dat doen! Andere anticonceptie is inderdaad voor mij op het moment ook geen optie. Verzekerd ben ik hiervoor niet. Ik ga dinsdag gewoon eens een rondje bellen. Wat me 'tegen staat' bij de huisarts is dat ze het zonder echo en controle echo doen (bij ons tenminste). Daarom neig ik naar het ziekenhuis.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan ook vragen of de huisarts het doet en dan wel een controle echo in het ziekenhuis laten doen? Scheelt weer in de kosten ;)

Heb me hier een tijd terug al mee bezig gehouden ;)

7. Amelien

Amelien Bekend lid

4 apr 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou het altijd door de gynaecoloog laten doen. Mijn ervaring met huisartsen en spiraaltjes is niet zo goed. Ik zie TE vaak fout gaan. En nog een 2e keer zit je echt niet op te wachten. Dan liever wat meer betalen en in 1x goed.

8. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik heb toen,in 2010 bij de huisarts laten doen werd toen mog volledig vergoed. En heb nooit problemen gehad. Alleen veel bloedingen eerste maanden waardoor ik m er bijna uit gehaald heb. Nu zwanger en hierna ga ik wel kijken wat ik wil. Mischien gewoon de pil

Vond namelijk erg vervelend dat ik ene periode constanr ongesteld was en dan maanden niks maar dat is bij iedereen verschillend

9. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is hij een paar jaar terug geplaatst door de huisarts en toen een controle echo in het ziekenhuis. Het geld heb ik teruggekregen van de verzekering ivm aanvullende verzekering.

10. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ik heb in augustus mijn Mirena laten plaatsen bij de HA en koste me €150 (kosten van de spiraal) Nu na bijna 8 maanden aanklojen heb ik besloten hem eruit te laten halen,en nu krijg ik een kijkoperatie omdat ze de touwtjes niet kunnen vinden,de ha en de gyn niet... Voor mij dus nooit meer een spiraal,ik zou zelf die kosten niet gaan maken,stel je voor dat het dus niet 'goed' loopt met de spiraal,dan ben je ook het geld kwijt,maar goed dat komt misschien door mijn negatieve ervaring ermee nu. Succes!

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb nu vijf jaar een spiraaltje. Hij moet nu dus vervangen worden. Ik ben vijf jaar niet ongesteld geweest dus ik kijk met frisse zin weer uit naar die ervaring ;).

Deze is overigens gezet tijdens de controleafspraak na de geboorte van Sam door de gynaecoloog. Naderhand ook een controle echo gehad. Dat vond ik ook wel een fijne gedachte.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De kans is groter dat het bij de gynaecoloog wel goed gebeurt. En ik vermoed dat ts nu al een spiraal heeft en een nieuwe moet (gezien de leeftijd van haar kind ;)). Ik ben de eerste paar maanden onregelmatig ongesteld geweest en daarna nooit meer :)

13. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Haha ja dan snap ik dat,een gyn is wel een fijner idee,die hebben toch net ff meer ervaring met dat soort dingen. Succes!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh haha daar was ts al ;) zelfde ervaring dus ;)

15. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Gyn heeft de controle gedaan in nov,hij zat goed... Maar nu krijgt ook de gyn mijn touwtjes niet terug getoverd,dus zegt niks helaas ;)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar de huisarts heeft de draadjes misschien te kort afgeknipt? Maar goed is lastig achterhalen achteraf.
    Als je eenmaal een spiraal hebt gehad en een nieuwe krijgt verwacht ik wel dat het weer net zo fijn werkt als de vorige, dus qua kosten heb ik het er dan wel voor over. Enige andere optie is condooms en dat zie ik niet zo zitten ;)

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nee ik ook niet en weet je... irritante is dat het een klap geld kost terwijl we eigenlijk niet natuurlijk zwanger zouden kunnen worden. Maar om dat 'risico' nou te gaan lopen... ;)

18. pipp

pipp Lid

3 aug 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoihoi

Vorige week een spiraaltje laten plaatsen bij mijn huisarts. En over een paar weken een controle. Het spiraaltje was ± €160,-

Deel Deze Pagina