Een vraagje: Ik heb sinds een aantal maanden een mirena spiraaltje. Na het plaatsen heb ik vier weken af en aan gevloeid en had ik menstruatie krampen. Daarna hield het vloeien op en de krampen ook. Tot gisterennacht. Ik kreeg heel plotseling heel erge kramp, rechts in mijn onderbuik. Echt wel vergelijkbaar met een fikse wee. Ik lag dan ook een beetje te puffen tot het weg zou trekken, maar dat gebeurde niet. Bij hoesten was de pijn nauwelijks te verdragen. Uiteindelijk vond ik na een uur of twee een houding waarbij de pijn wat zakte. En na een poosje viel ik zelfs in slaap. De volgende morgen was de pijn over en begon ik iets te vloeien. Ik dacht dus dat er een menstruatie kwam. Maar na een paar druppels bruin hield het op. Nu heb ik nog pijn bij het vrijen, maar verder niet. De dag voor dit hele gebeuren had ik ook lichte pijn rechts onderin mn buik die leek op de pijn die ik wel eens heb rond mn eisprong. Nu spookt er van alles door mn hoofd...Is de mirena in mijn baarmoederwand gaan prikken? Er doorheen? Daar werd ik bij plaatsen voor gewaarschuwd, maar kan het daarna ook nog gebeuren? Kan het een bbz zijn? Ik heb gisteren getest en die was negatief. Verdere enge dingen kan ik niet bedenken gelukkig, maar ik hoop dat er dames zijn met dezelfde ervaring, die me kunnen geruststellen...
Geen ervaring met spiraaltjes maar ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken bij de dokter of gyneacoloog om uit te sluiten dat je spiraaltje verkeerd zit. Normaal gezien mag je met een spiraal niet zwanger raken, daarvoor zit ie er ook. Ben er mij natuurlijk ook van bewust dat het nog wel gebeurd. Zo snel mogelijk naar je arts dus!
Misschien een cyste? dat is een bijwerking van de mirena. Ik had ook een hele grote en had daar ook flinke pijn van in mijn geval links. Als de pijn aanhoudt gewoon bellen en laten checken hoor.
Pfff, gelukkig vandaag ongi geworden dus hoop dat het daar aan lag. Mocht de pijn ook buiten menstruatie om terug komen dan ga ik wel langs de ha om cyste te checken. Verhalen die ik daar over googelde leken er wel erg op. Richt een cyste blijvende schade aan?
Ik heb ook cystes gehad bij mijn mirena. Meestal zijn dat onschuldige cystes, maar die kunnen wel eens "knappen" en dan gedurende een paar uren tot dagen pijn geven, waar ik ook wel eens last van had. Die pijn zit dan inderdaad meestal aan één kant. Maar ondanks dat wogen de voordelen van de mirena voor mij toch nog steeds op tegen de nadelen Waar je wel alert op moet blijven is dat je met een mirena wel nog steeds kans hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Dit wil zeggen dat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap niet groter is dan bij iemand anders, maar de mirena beschermt er ook niet tegen zoals bvb de pil. Als je dus heftige pijn krijgt in de onderbuik met daarbij bv gevoel flauw te vallen of misselijkheid en braken, moet je altijd diezelfde dag naar huisarts of huisartsenpost om te laten kijken.
Bah wat eng. Komt dat vaak voor? Wat doen die hormonen in het spiraaltje dan eigenlijk? Die horen toch een eisprong tegen te gaan? Of doden ze alleen het zaad? En gaat dat weleens mis.
Je kan op zich nog wel een eisprong krijgen met de mirena, maar het is voor zaadcellen vrijwel onmogelijk om de baarmoeder binnen te komen en als dat wel lukt en er treedt bevruchting op, kan het als het goed is niet innestelen.
De mirena is een hormoonspiraal en geeft kleine hoeveelheden hormonen af in de baarmoeder, wat er voor zorgt dat het baarmoederslijmvlies heel dik en ondoordringbaar is. Hierdoor kan het zaad niet bij de eicel komen, als dit wel het geval is dan kan de bevruchte eicel ook niet innestellen omdat het baarmoederslijm hiervoor niet geschikt is. Nu zijn er natuurlijk uitzondering en geen enkele anticonceptie is 100% dus bij sommige gebeurt het toch wel... Als je pijn terug komt of aanhoud toch even langs de HA! Sowieso altijd wel verstandig als je het niet vertrouwd. Die pijn die jij omschrijft heb ik ook gehad aan het begin van mijn zwangerschap. Hel! Ik dacht echt dat ik een miskraam kreeg. Maar wat ik zo kon vinden kwam ik ook op een cyste uit!