Hallo dames Met 2 kindjes is ons gezin compleet en wil ik aan de anticonceptie. Nu ga ik waarschijnlijk voor een spiraaltje maar welke? Ik heb begrepen dat er 2 soorten zijn, de koperspiraal zonder hormonen en de mirena met hormonen. Welke zouden jullie aanraden?
Zou je met je ha of gyn moeten bespreken welke voor jou de beste optie is. Voor iedere vrouw is dat anders en voor mij nooit meer een mirena terwijl andere vrouwen erbij zweren. Succes met je keuze
Ik heb nu 4 weken een koperspiraal en dat bevalt me prima. Ik heb een weloverwogen keuze hierin gemaakt. Toen ik gestopt was met de pil (maart 2014), was ik een ander mens. Geen pms klachten meer, niet meer chagrijnig en een libido waar ml vrolijk van werd. Het lijkt erop dat ik niet zo goed tegen de hormonen kan die in de pil zit. Wat ik fijn vind, is dat ik mijn eigen hormonen niet plat leg. Ik heb de spiraal bij de gyn laten zetten, kreeg daarvoor wel de vraag of ik het zeker wist. Door de koperspiraal kun je, hoeft niet, langere menstruatie hebben en het bloed verlies kan meer zijn. Ik zou bij je ha of gyn informeren wat hun je adviseren. De ha kan vaak ook het spiraaltje zetten. Dat kon in mijn geval niet omdat ik een baarmoeder heb die naar achteren ligt en daar had de ha moeite mee. Het grootste verschil tussen de ha en de gyn is dat de gyn voor en na het plaatsen een inwendige echo maakt. Daardoor ging het plaatsen bij de gyn snel. Was in 10 minuten gepiept
Ik heb sinds oktober een koperspiraal. Nergens last van. Ideaal zonder hormonen! Ben helemaal mezelf de eerste 2/3 maanden wat meer bloedverlies gehad tijdens ongesteldheid, maar is nu weer normaal Als je geen kids meer wilt, kan je misschien de 't safe' nemen. Blijft 10 jaar zitten namelijk. Ik heb de multiload (schrijf je dat zo? ) voor 5 jaar, want we willen over een jaartje of 2 er nog een wondertje bij 😊
Oke bedankt voor de tips. Over 6 weken kan ik bij mijn vk op nacontrole komen en dan kan ze ook gelijk de spiraaltje plaatsen. Ze heeft bij huisbezoek ook al vanalles uitgelegd maar vroeg me nog af wat het verschil is tussen de spiraaltjes.
Ik heb al 6,5 jaar een mirena en ik zweer erbij. Ik ben niet meer ongesteld en voel ,e compleet mezelf, wat ik bij de pil absoluut niet deed. In mij vriendinnen groep hebben er nog 4 een mirena laten plaatsen, waarvan 1 hem er na 6 manden uit heeft gehaald ivm vele menstruaties en krampen. De anderen zijn er net als ik heel erg blij mee. HA of gyn kan je adviseren, maar je weet het alleen zeker door ervaren.
Ik ga woensdag GyneFix laten zetten. Wordt alleen door gyns gedaan die door GyneFix opgeleid zijn. Ben nu al bang voor het plaatsen maar hopelijk valt het mee.
Het is, volgens mij, echt een persoonlijke keuze . Hebben allebei hun voor/nadelen en voor iedere vrouw is het weer anders. Ik heb beide gehad, bij beide ook mijn eigen cyclus (en ook eigen hormonen, dus merk mijn eisprong, heb last van pms). Als ik ze vergelijk: - mirena: langere opstartperiode van onregelmatig bloedverlies (3 mnd), menstruatie (veel) minder hevig, maar wel langer (totaal 7-12 dagen). Soms ook rond eisprong spotting. Betrouwbaarheid officieel beter dan koper. - koper: gewoon eigen cyclus, menstruatie 6-7 dgn, bloedverlies/krampen redelijk hetzelfde als zonder anticonceptie (eerste 2 dagen hevig). Helaas verzakking en hierdoor ongeplande zwangerschap die miskraam werd. Ietsje minder veilig als je vergelijkt met mirena. Tja. Welke vind ik het fijnst? Weet niet zo goed . Voor nu vind ik grotere betrouwbaarheid van mirena wel erg belangrijk. Minder hevige menstruatie ook wel prettig (geen doorlek problematiek meer), maar die spotting dan weer niet ...
ik had de koperspiraal, puur omdat ik met hormonen gewoon mijzelf niet was. en daarbij mijn libido ver onder de 0 was. Heb hem er nu eruit ivm kinderwens, maar zodra het weer kan gaat er weer een koperspiraal in. Maar dit keer de Flexi-t (Had de multiload) Menstrutie had ik 4 dagen, 1e dag veel, andere dagen matig. Gewone cyclus. Ongeveer om de 25 dagen, dat wel. Ik kies de koperspiraal!
Ik wilde geen hormonen meer dus heb voor een koperspiraal gekozen. Die ik heb heet de multiload en is van Merck Sharp en Dohme. Ik heb hem eind maart laten zetten, maar tot nu toe bevalt hij prima.
Nog bedankt voor de tips. Ik heb toch besloten om aan de pil te gaan, durf het niet zo goed en met de pil heb ik toch zelf de regie dat vind ik wel prettig.
hier de mirena heerlijk!! plaatsen was geen probleem en heb in het begin even 2 weken gevloeid.. lichtjes.. en dat is nu helemaal over.. soms wat spotting dat op te lossen is met een inlegkruisje en thats it.. geen last gehad van de bijwerkingen dus ik zweer er bij
Toen mijn jongste 6 weken was heb ik de mirena laten plaatsen. Ik was eerst van plaats een koperspiraal te kiezen omdat ik altijd een monster werd van de hormonen van de pil. De huisarts vertelde mij dat de hormonen van de pil niet in verhouding staan tot die in een spiraaltje. Deze geven veel kleinere hoeveelheden af en alleen plaatselijk. De pil slik je in en gaat je hele lijf door. Plus dat met een koperspiraal de menstruatie veel zwaarder en heftiger kan zijn. Ik heb er geen dag spijt van gehad. Na een half jaar werd ik zelfs helemaal niet meer ongesteld. En ik heb totaal geen last van hormonen, buikpijn of wat dan ook.
Niet om jullie bang te maken, maar ik ben zwanger geworden door het spiraaltje heen en kwam er pas na 5 maanden achter. Dus als je hiervoor kiest: doe aub regelmatig een test.
Wat voor een was dat? Ik heb een koperspiraal en zwanger worden kan ik nu niet gebruiken. We hebben gewoon de ruimte niet om nog een kindje te huisvesten! (Dat is ook de enige reden gelukkig)