ervaringen koperspiraal gezocht

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Linky, 23 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Omdat ik tot nu toe verschillende ac pillen heb geprobeerd en ik er hormonaal niet goed op reageer (hemiplegische verlammingsverschijnselen door migraine bij de ene pil, emotioneel zeer instabiel bij de andere, vriespunt libido en afgevlakte stemming bij weer een andere... om maar even een greep te noemen), wil ik graag een andere vorm van anticonceptie proberen.
    Nu hoorde ik dat de koperspiraal zonder hormonen is en ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee. Ik weet dat het ding voor ergere bloedingen kan zorgen, maar dat dit vaak na 3-6 maanden minder wordt.

Morgen ga ik naar de huisarts om wat medische info, maar ik zou ook graag wat ervaringen willen horen vanuit de niet-medische hoek.

Alvast bedankt!

2. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Ik heb nu 9 maanden een koperspiraal. En ik ben erg tevreden. Ik heb geen last van zware menstruatie icm veel bloedverlies. Ik ben alleen 1 keer per maand 1 dag niet de aardigste in huis :p
    Het plaatsen was niet heel prettig, ze hebben je baarmoedermond met een tang vast om het te kunnen plaatsen. En ik heb de eerste maand een gevoelige onderbuik gehad.
    Ik heb het wel laten plaatsen bij de gyn, bij de huisarts lukte het niet omdat de baarmoeder naar achteren en in een bochtje ligt. Bij de gyn was eerst een inwendige echo gemaakt en daarna hebben ze het geplaatst. 6 weken na het plaatsen was ik op controle en toen hebben ze via een inwendige echo gekeken hoe het spiraaltje zat.
    Ze hadden mij wel gewezen op dat de menstruatie heftiger kan zijn en dat het ook de nummer 1 rede is om hem te laten verwijderen binnen 3 maanden. Ik kreeg daarom ook tot 3 keer toe de vraag of ik het wel zeker wist ;)

3. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Dank je voor je ervaring :)
    Plaatsen lijkt me ook niet heel prettig nee.. dan maar even tanden op elkaar.

Nog meer ervaringen?

4. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    Ik heb er ook 1 gehad voor 5 jaar. Plaatsen is inderdaad niet heel prettig. Ik heb hem tijdens de eerste menstruatie na de zwangerschap kunnen zetten, omdat dat minder pijnlijk zou moeten zijn. Van te voren 2 asprientjes ingenomen en het viel mee. Maar sowieso geen prettig gevoel dat gefrut in die regio.

Ook mijn menstruaties waren wel wat heftiger en voelde elke maand alsof er van binnen aan getrokken werd. Ook niet heel prettig. Daarom ook besloten om geen nieuwe te zetten na 5 jaar.

Eigenlijk stom geweest achteraf, omdat ik ook slecht reageer op hormonen. Libido 0 (wel veilig :)) en humeurig.

Dussss, als je idd niet goed tegen hormonen kunt, is het een goed alternatief :)

5. Faithful

Faithful Niet meer actief

Hoi,
    In het verleden ook een koperspiraal gehad.
    De eerste keer had ik nergens last van, maar verliet hij spontaan deels mijn baarmoeder uit na 2 jaar.
    Weer een nieuwe laten plaatsen en toen verging ik iedere maand 2 dagen van de pijn tijdens de maandelijkse stond. Dus danig dat ik hem heb moeten laten verwijderen.

Nu mirenaspiraal en bevalt prima, alleen heb je dan wel minimale hormonen dat je plaatselijk krijgt.
    Succes bij de huisarts!

6. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Bedankt!!

Ik ga er voor :)

7. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ik heb er wel een negatieve ervaring mee. Mijn menstratie werd juist naarmate de tijd vorderde (na 10 maanden) steeds heftiger en ook langer. 1 jaar na plaatesen werd ik zelfs om de 2 weken ongesteld voor 6 dagen dus toen heb ik hem eruit laten halen. Dus het kan alle kanten op gaan en ieder mens reageert er weer anders op. Wel erg fijn zonder de hormonen in ieder geval.

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb hem en het plaatsen deed echt heel erg pijn. eerste keer zat hij verkeerd dus ik moest weer opnieuw terug komen. Mijn menstruaties zijn veel heftiger en pijnlijker maar ik heb geen andere keus omdat ik allergisch ben voor hormonen

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik heb de mijne sinds mei '14.
    Zetten was echt heel erg onprettig/pijnlijk brr.
    Maar ben dr zeer tevreden mee. Bloeding is wel meer geworden.
    Al is dit enkel op dag 2/3 even op een hoogtepunt.
    Heb geen centje pijn meer tijdens iig wat ik in het verleden dus wel had en ik dagen buikpijn had.
    Ik vind het fijn mijn eigen cyclus te hebben zonder hormonen.

10. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Thanks voor de aanvullingen!
    Ik krijg pijnstillers mee bij de intake en deze moet ik twee uur voor het plaatsen innemen. Hopen dat dat wat gaat helpen. (zal wel een nieuwe procedure zijn?)
    Ik zie wel hoe ik erop ga reageren, dat weet je zonder proberen niet.

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb mijn koperspiraal bijna 3,5 jaar en nooit klachten gehad. Het plaatsen was een week of 10 na de geboorte van de jongste. Niks van gevoeld!

Menstruatie begint hier met 1 dag spotting, 2 dagen vrij veel, 1 dag minder en nog 2-3 dagen spotting. Maar nooit buikpijn of iets gehad.

Waarschijnlijk gaat ie er binnenkort uit omdat we nu serieus overwegen om voor een derde te gaan, en dan is man aan de beurt. Maar koperspiraal bevalt me iig prima.

12. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Deze week een koperspiraal laten plaatsen!
    Niks van gevoeld... Bij huisarts laten doen, moet na mijn volgende menstruatie wel terug komen voor nacontrole...
    En tot deze tijd condooms gebruiken..
    Procedure verliep extreem soepel vertelde de huisarts en daarom wil ze dat ik eerst een maand nog extra voorbehoedsmiddelen gebruik om er zeker van te zijn dat alles goed zit...

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Heb nu mijn tweede.
    Plaatsen vind ik peanuts. Ja, even onaangenaam met die eendenbek enzo, maar pijn? Nee, niet echt. Ik vond het echt weinig voorstellen, ook echt geen pijnstillers voor nodig gehad.

Tevreden met koperspiraal. Menstruaties wel iets heftiger qua bloedverlies, maar ik vind het prima te doen. Heb niet meer pijn dan anders.

Bij mijn eerste koperspiraal (multiload) na 2 jaar onverwachts toch zwanger, doordat spiraal verzakt was. Echt pech, zei gyn.
    Hierdoor een uitstapje naar mirena gemaakt, maar dat beviel uiteindelijk toch niet, dus nu toch weer een nieuwe koperspiraal. Dit keer een T-safe, die betere betrouwbaarheid heeft dan de multiload.

Ga er nu maar vanuit dat kans op 2 keer 'pech' bij spiraal wel heeeeeel klein is ;).

(zou dus wel even bekijken welke koperspiraal je wilt hebben!)

14. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Nou hij zit, de t-safe is het geworden, die plaatsen ze tegenwoordig standaard.
    Plaatsing was niet heel prettig, maar wel snel. Op dit moment nog wel wat pittige buikkrampen, zelfs een beetje vergelijkbaar met de eerste fasen van de weeën :). Maar dat schijnt snel te verdwijnen. Dat hoop ik dan maar.
    Ben allang blij dat de hormonen polonaise vanaf nu voorbij zal zijn, op de natuurlijke hormonen na dan... :)

15. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    In oktober koperspiraal laten plaatsen en na 2 maanden is hij uitgezakt. en nu ben ik onverwachts 3 maanden zwanger. Spiraal is eruitgehaald en het gaat gelukig goed met de embryo. Maar Voor mij zeker weten geen koperspiraal meer!

16. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Hoelang duurt het bloeden eigenlijk na het plaatsen? Het is nog behoorlijk aan het stromen. Geen pijn meer gelukkig :)

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb na het plaatsen van T-safe ongeveer 10 dagen (flink) gebloed, toen hield het even op en toen... kwam menstruatie ;). Mijn eerste menstruatie met deze spiraal was heel heftig (maar had dus ook ruim 2 jaar mirena gehad, dus misschien dat het daar mee te maken had), nog erger dan ik me van mijn kraamtijd kon herinneren. Duurde 10 dagen. Mijn tweede menstruatie deed erg veel pijn, flinke steken/krampen, trok ook naar mijn rug en bovenbenen, heb met pijnstilling en kruikje gelegen.

Maar... sindsdien heeft het zich gestabiliseerd, heb nu een menstruatie die goed te doen is. Geen problemen met doorlekken, slechts af en toe wat geringe menstruatiekrampen in het begin en totaal ongeveer 7-8 dagen bloedverlies (1 wat zwaarder, dat ik het voel stromen), waarvan de laatste 4 spotting zijn.

Ik heb begrepen dat je lichaam 3 maanden nodig heeft om te wennen, pas daarna kun je echt zeggen hoe het voor jou is.

18. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Ik ben na het plaatsen een beetje bloedverlies gehad. Anderhalve week na het plaatsen had ik de menstruatie. De eerste 3 menstruaties had ik meer bloedverlies en krampen. Daarna is het gestabiliseerd. Nu heb ik soms nog, niet elke menstruatie, 1 dag dat ik flinke stolsels heb en dan lijkt het alsof ik leeg loop zoals na de bevalling.
    De eerste 5 maanden een aanloop gehad na de menstruatie. Dan had ik wat bloedverlies zoveel als bij een spotting. Dat duurde soms 2 en soms 5 dagen, maar dat had de gyn ook verteld dat ik daar niet van hoef te schrikken. Sinds afgelopen november is het stabiel. Ik voel de spiraal niet zitten, alleen bij krampjes. En is ook de duur van de menstruatie zoals ik die had 11 jaar geleden ;)

19. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de aanvullingen!'

Denk je dat het bloeden nooit meer stopt, is het vandaag ineens opgehouden! *klopt af*

En nu de bekende follikel-groei-pijntjes :)

Deel Deze Pagina