Mirena spiraal ervaringen?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MamavanLieverd, 16 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn eerste mirena zit er nu zo'n 4,5 jaar in. Ik ben erg tevreden. De eerste maanden was het niet heel fijn. "Bruine drab" en doorbraakbloedingen. Maar ik ben blij dat ik heb volgehouden. Want ik ben nu al ruim 4 jaar niet ongesteld geweest. Heel fijn! Ik had daar namelijk altijd behoorlijk veel last van (pijn in onderrug, flinke krampen in mijn baarmoeder en last van mijn darmen). En dan nog gewoon 'het gedoe'. Ik ben al bijna weer vergeten hoe tampons en maandverband ook alweer werken ;)

    Natuurlijk heb ik wel eens klachten. Buikpijn, hoofdpijn. Maar of dat nu aan mirena ligt? Geen idee. Als je geen anticonceptie gebruikt, heb je ook wel eens buikpijn of hoofdpijn toch? Ik heb nu in ieder geval veel minder vaak hoofdpijn, dan toen ik de pil nog slikte. En doordat ik niet meer ongesteld ben, véél minder buikpijn dan toen ik helemaal geen anticonceptie gebruikte.
    Ik heb wel het idee dat mijn libido lager is dan zònder anticonceptie. Verschil in libido tussen pil en mirena, ervaar ik niet echt.

    Oorspronkelijk was mijn idee om 1x een mirena te nemen en dan na die 5 jaar te beslissen of ons gezin definitief compleet is en bij mijn man de schaar erin te zetten. Het leek me na 22 jaar anticonceptie, 4 zwangerschappen, een miskraam, een curettage en 2 bevallingen dat hij wel eens aan de beurt mocht komen. Maar ik ben zo blij dat ik niet meer ongesteld wordt, dat mijn man toch aan de schaar ontsnapt. Tot zijn grote opluchting, haha.
     
    Nonja, MamavanLieverd en Juffie1984 vinden dit leuk.
  2. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.009
    288
    83
    Hier een goede ervaring! Ja de eerste maanden veel ongesteld, Maar daarna niet meer.
    Ik had altijd zo'n last vlak voordat mn menstruatie begon, en dat verdween bij de Mirena.
    Hierna neem ik weet de Mirena, top!
     
    Juffie1984 en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  3. Sweety30

    Sweety30 Actief lid

    17 jun 2013
    482
    66
    28
    Vrouw
    Momenteel het spiraal al 3 jaar. Menstruaties heb ik nog steeds en heel onregelmatig. Variërend tussen 24 dagen tot 96 dagen.
    heb wel een wat neerslachtig gevoel maar kan dit niet meteen wijten aan het spiraal.

    ik heb nu voor mezelf wel
    Besloten de 5 jaar vol te maken ( mits er geen andere signalen zijn) maar daarna wil
    Ik helemaal niets meer. Mijn partner weet dit ook
     
  4. Robinmama2016

    30 okt 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb 2 weken geleden de mirena laten plaatsen. Ik was eerlijk gezegd door alle verhalen echt bang voor het plaatsen maar ik heb er echt net niks van gevoeld. Je voekt eventjes dat het steekt/prikt als het buisje door je baarmoedermond naar binnen gaat, zodra de spiraal door het buisje naar binnen gaat en als het buisje eruit gaat. Het was al klaar voor ik het wist en ik hoef nu 5 jaar niet om mijn anticonceptie te denken! Ideaal! Ik heb daarna nog wat gebloed door het plaatsen, maar dat was na 2 dagen over. In de auto op de terugweg nog wel even wat krampen gehad (beetje zoals menstruatie kramp) maar dat was ook na 10 min weg. Ik ben eergisteren ongesteld geworden en ik ben nu al biet meer ongesteld! Normaal was ik altijd een kleine week ongesteld, nu dus maar 1.5 dag.
     
  5. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Dat klinkt super. Hopelijk blijft het zo!
     
  6. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Ik bloed ondertussen al een maand:( Spiraal zit goed want heb vorige week een controle echo gehad. Ik hoop dat het snel minder wordt want dit is echt heel irritant;)
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Bij mij is mijn bloedverlies zo goed als over, mijn tweede menstruatie had ik nog best veel krampen, maar niet superveel bloedverlies, paar keer getwijfeld of het door ging zetten en een paar dagen een tampon gebruikt, maar meer voor de zekerheid dan dat het echt nodig was (ik draag wasbaar maandverband vanwege lichte stress incontinentie, dus voor licht bloedverlies ook prima).
    Ik heb dus goede hoop dat mijn menstruaties misschien wel helemaal gaan stoppen of in ieder geval heel licht zullen zijn.
    Wel ben ik wat humeurig, maar mijn leven is vrij stressvol momenteel en het najaar/winter is niet echt mijn seizoen. Dus dat kijk ik ook nog even aan.
    Het enige wat misschien van de mirena komt (tenminste, staat niet in de bijsluiter, maar ik lees het wel veel op internet), is dat ik volgens mij een blaasontsteking had vorige week (heb heel veel gedronken en heb nu cranberry capsules en lijkt nu bijna over zonder antibiotica), en ik ben helemaal niet supergevoelig voor blaasontstekingen, kan ze volgens mij precies op 1 hand tellen (misschien 2 vingers van mijn 2e hand nodig ;)) en ik ben al 44, dus dat vind ik wel toevallig. Ik hoop dat het ook echt toeval is en dat het niet terug blijft komen, maar blijf de cranberry capsules nog even slikken voor de zekerheid.
     
  8. Robinmama2016

    30 okt 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Ik ben toch nog wat blijven bloeden helaas. Ik heb nu mini tampons gekocht van ob en die zijn voor dit lichte bloeden helemaal perfect! Ik bloed ook niet de hele tijd, maar heel af en toe voel iknwat kramp en bloed ik daarna een paar druppels. Heel apart
    Ik hoop voor je dat het bloeden bij jou snel stopt!
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik heb het spiraaltje sinds maart.

    Maar nu weeg ik ineens 80 kilo (ik ben wel lang.. maar toch), blijf ik maar puistjes krijgen (in mijn oor? in mijn neus? onder mijn kin?) en krijg ik lange zwarte haartjes op mijn bovenlip.

    Ehh help!!
    Ik wil dit echt niet, maar zie ook niet echt een alternatief.
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wat vervelend!
    Ik heb dat wel veel gelezen als bijwerking, puistjes, maar heb daar zelf niet heel veel last van, normaal altijd wel een beetje voor mijn menstratie, en nu nog steeds volgens mij.
    Ook aankomen heb ik wel gelezen, maar heb niet het idee dat dat bij mij zo is.
    Ik heb hem natuurlijk pas 2 maanden, dus ik hoop niet dat die dingen nog gaan komen.

    Tsja, aankomen + puistjes + haartjes, dat is best wel wat zo bij elkaar. Ik denk dat ik zelf, als het spiraaltje wel helpt tegen de menstruatiekrampen, nog even zou doorzetten, maar dat is vooral omdat er voor mij alleen nog novasure oid overblijft daartegen.
    Als ik hem puur voor anticonceptie zou hebben, zou ik eerder geneigd zijn om hem te laten verwijderen bij die bijwerkingen en een koperspiraal laten plaatsen (die heb ik in het verleden (toen mijn menstruaties ook zwaar, maar nog te doen waren) gehad), aangezien ik sowieso niet zo goed reageer op hormonale anticonceptie.
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb er 2 gehad, allebei ruim 5 jaar en altijd zeer tevreden geweest. Ik kon bijv niet tegen de pil. Maar t verschilt zo per vrouw qua bijwerkingen.
     
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja bij mij dus nu ook pas sinds paar maanden, de eerste maand na zetten geen gewichtstoename. Maar verschilt zo per vrouw.
    Ik weet niet wat ik moet doen hiermee.. of het accepteren of ja, wat is het alternatief?
     
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Heb je de spiraal als anticonceptie of vanwege menstruatieklachten?
    Als anticonceptie heb je evt wel andere oplossingen natuurlijk, zoals koperspiraal of pessarium (beide zonder hormonen) of andere hormonale anticonceptie (als je daar wel tegen kunt).
    Vanwege zware menstraties, dan heb je nog pijnstilling natuurlijk (bij mij hielp dat niet voldoende meer) en verder andere hormonale conceptie (de pil gaat bij mij dus helemaal niet goed). En er zijn volgens mij nog wel wat opties, maar dat is allemaal wat ingrijpender.

    Het is lastig, want je gewichtstoename hoeft natuurlijk niet perse van de mirena te komen, de puistjes en haartjes waarschijnlijk wel. Puistjes ligt er ook een beetje aan hoeveel en de haren ook (als het er maar een paar zijn, kun je ze nog wel epileren met een pincet, anders is het vervelender).

    Wat ik al schreef hierboven, met jouw bijwerkingen, als ik de mirena zou hebben als anticonceptie, dan zou ik hem laten verwijderen en een alternatief kiezen. In mijn geval, tegen de menstruatiepijn, ligt eraan hoe erg ik die bijwerkingen zou ervaren, aangezien er niet simpele alternatieven zijn.
     
  14. Lamia

    Lamia Fanatiek lid

    1 mei 2014
    1.474
    1.610
    113
    Vrouw
    Verzorgende ig en fotograaf
    Gelderland
    Ik heb na beide zwangerschappen een spira genomen. Tja, het is afwegen wat je wil... met spiraal werd ik niet meer ongesteld wat heerlijk is :) maar het vlakt mijn emoties wel erg af. Elke keer als hij er uit ging viel er een soort laat van mijn schouders. Maar nu zonder ben ik juist veel emotioneler, prikkelbaar... wordt momenteel niet goed van alle emoties die ik voel doordat ik geen hormonen dosis heb..
     
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Weer een update: Nu mijn derde menstruatie (al ruim een week, ik hoop dat het snel ophoudt), de pijn is wel veeeeeel minder, dus wat dat betreft werkt hij goed. Mijn menstruatie is veel lichter (wel nog tampons nodig), maar duurt wel langer (en aangezien mijn cyclus niet zo lang is, baal ik daar toch ook wel wat van) en ik heb nog steeds PMS (misschien zelfs wel erger dan voor de mirena, dat weet ik niet zeker).
    En buiten de week voor mijn menstruatie voel ik me ook nog steeds vrij vaak hormonaal (maar ja, is ook geen makkelijke tijd, dus weet niet zeker of dat allemaal aan de mirena ligt).
    En ook heb ik nu puistjes (op mijn 44e...!!!).
    Nou ja, nog steeds niet overtuigd dus, maar hij helpt wel tegen de pijn, dus ik zet nog even door. Ik hoop zo dat het na die eerste 6 maanden gewoon prima gaat bevallen en ik nergens meer omkijken naar heb.
     

Deel Deze Pagina