In je eentje koperspiraal laten plaatsen?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door vruchtje24, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

Misschien een domme vraag, maar kan je in je eentje een koperspiraal laten plaatsen? Of is het verstandig om iemand mee te nemen? En doet het heel veel pijn?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes vruchtje24

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb de mirena laten plaatsen en ben alleen geweest.
    mijn huisarts had me wel aangeraden niet op de fiets te komen omdat sommige vrouwen nogal naar van het zetten kunnen worden.
    Ikzelf heb er echt niets van gevoeld, niet naar geweest.
    Gelukkig! Want ik vond het doodeng!

3. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Ik heb in oktober een Mirena laten zetten en deze er 2 maanden geleden uit laten halen en een koperspiraaltje laten zetten. Beide keren geen enkele last gehad! Echt alleen even met het plaatsten een klein beetje ongemakkelijk gevoel en verder niets. Maarrrr dat weet je dus niet vantevoren. Sommigen nemen iig pijnstillers in vantevoren (had ik ook niet gedaan).
    Ik hoop dat het meevalt, maar ik heb beide keren toch iemand meegenomen om me naar huis te rijden indien nodig.

4. Misha

Misha Actief lid

26 dec 2008
    212
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb er ooit een laten zetten toen ik Shayden nog niet had. Dat was wel pijnlijk en werd er ook duizelig van. Toen ik in januari er een liet zetten, voelde ik er bijna niks van!

5. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Of je ooit bevallen bent maakt wel uit.

De eerste keer spriaaltje zetten was wel vervelend moet ik zeggen. Maar ik was gewoon alleen op de fiets.
    Wel behoorlijke krampen gehad hoor.

De tweede keer was 6wk na de bevalling en toen was ik verbaasd: oh, is het al klaar?

Je kunt er inderdaad wel een beetje duizelig van worden, heeft met zenuwen die daar zitten te maken vertelde de dokter me.
    Dus ik zou vooral plannen dat je niet meteen erna iets belangrijks hebt maar even rust kan nemen.

Volgens mij heb ik beide keren vantevoren een panadol genomen, op aanraden van de arts (weet het niet meer zo goed).

6. Ibas

Ibas Bekend lid

23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Geen domme vraag hoor, die bestaan niet.

Ik heb mijn koperspiraal detijds alleen laten zetten. Was prima te doen. Even 1 tel een pijnscheutje gehad en dat was het. Daarna met de auto naar huis. Ik had alleen eventjes last van lichte krampjes. Verder niet. Maar dat kan idd per persoon verschillen. Je kan voor de zekerheid altijd iemand meenemen!

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik had met de Mirena erg spijt dat ik niet iemand bij me had. Ik heb het als zeer pijnlijk ervaren, zat steeds dicht tegen flauwvallen aan. Ik weet niet of dat per se anders is met een koperspiraal. Ik zou iemand meenemen en NIET op de fiets gaan. Ik had de eerste keer alles verkeerd gedaan :) In mijn eentje, op de fiets, geen vrij genomen, ... oops.

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Inmiddels zit het koperspiraaltje erin. Ben toch alleen gegaan wel met de auto en ging goed. Deed een beetje pijn en daarna wat menstruatieachtige krampen. Nu geen last meer :)

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ah gelukkig. Je bent ook al een keer bevallen, dat schijnt enorm uit te maken. :)

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ja dat hoorde ik ook laatst van iemand. Ben blij met deze anticonceptie want ik wil geen hormonen meer in mijn lijf

11. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Vruchtje; is het spiraaltje door de huisarts geplaatst? En moet dit tijdens je ongesteldheid gebeuren?

12. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    @kipkip
    (ik ben zo brutaal even op je vraag te antwoorden, hoewel ik vruchtje niet ben ;) )

De eerste keer (nooit bevallen) was door mn huisarts (in nederland) geplaatst, aan het einde van mn ongesteldheid. Dan is de baarmoedermond wat zachter en kan eht spiraaltje makkelijker naar binnen.

De tweede keer (na bevalling) heeft mn gyn het gedaan (niet in NL overigens, en hier heb je standaard een gyn als je zwanger bent en voor controles erna), ik was niet ongesteld (werd ik pas 3 weken terug, 11 mnd na de bevalling ;) ). Het was 6 weken na de bevalling en ik vloeide nog wat, maar ik denk dat de bmm door de bevalling ok was voor de behandeling.

13. Monique4

Monique4 Niet meer actief

Dat je verschil voelt als je al bevallen bent ben ik t niet mee eens. Ben niet echt kleinzerig maar vond t plaatsen na de bevalling even pijnlijk als vantevoren!
    Maar dat is maar net hoe gevoelig je bmm enzo is.

14. Miranda

Miranda Bekend lid

6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    Ik heb voor een zwangerschap een koper spiraal laten plaatsen totaal geen pijn tijdens het inbrengen. Maar later op de dag wel laast van buikkrampen. Misschien wel handig om de rest van de dag vrij te houden . Het ligt er ook aan in hoe verre je je kunt ontspannen. ze adviseren het te plaatsen tijdens je ongesteldheid ik heb dit niet gedaan. Ik ben gewoon alleen gegaan, maar wat let je, wanneer jij het prettiger vind om iemand mee te nemen moet je dat gewoon doen.
    Na de geboorte van mijn zoontje heb ik een mirena laten plaatsen wederom alleen totaal geen klachten ook beide spiralen verwijderen deden mij totaal geen pijn.

15. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Hoi Dames,

Ik heb ook een koperspiraaltje gehaald en moet deze tijdens de menstruatie bij de gyn laten plaatsen.
    Nu zie ik er heel erg op aangezien ik na de bevalling nog geen tampon of zelfs maar een vinger naar binnen krijg.
    Ik ben bang dat het dan ook erg pijn gaat doen.

Heeft iemand een tip of advies wat ik nu moet doen.
    Ben dus nu ook erg aan het twijfelen over de spiraal, al wil ik liever geen hormonen meer in mijn lijf.

Dank jullie.

Krissa

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hij is toevallig bij mij vorige week donderdag gezet...
    en het is me 100% meegevallen...mijn man was dus mee...ik was best zenuwachtig toen ik daar eenmaal lag..
    Maar voor ik het wist stond ik weer buiten!
    Hij is tijdens mijn menstruatie geplaats en ik heb er echt geen last van gehad! Zelfs geen kramp of iets!

17. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    ik heb een mirena laten zetten en heb bijna niks gevoeld. was alleen met de auto.
    vloeide alleen even heel wat bloed van de baarmoedermond omdat ze die vasthouden om de spiraal in te brengen

18. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    kipkip: bij mij is de spiraal ook door de gyn geplaatst, maar huisartsen doen het ook (niet allemaal). Moest inderdaad tijdens menstruatie omdat dat dan minder pijnlijk is. Ik vond het heel erg meevallen. Je voelt heel even pijn en daarna niets meer. Misschien nog uurtje beetje menstuatie achtige pijn gehad.

gr vruchtje

Deel Deze Pagina