Hoi, Onlangs kreeg ik een nieuwsbrief van een site over zwangerschap e.d.. Hier stond in dat sommige vrouwen tijdens de zwangerschap last krijgen van een traag werkende schildklier. Er stonden symptomen bij die ik herkende en omdat ik meerdere familieleden heb met traag werkende schildklieren besloot ik bij de huisarts aan te kloppen omdat er risico's voor de baby kunnen bestaan als de moeder een trage schildklier heeft. Er is bloed geprikt en de uitslag is dat mijn schildklier nog net binnen de lijnen zit maar wel laag is. Normaal moet een schildklier tussen de 10 en 24 ofzo zitten en die van mij zit op 10,7. Advies is dat ik over een week of 4 a 6 nogmaals bloed laat prikken om te kijken hoe het er dan voor staat. Ik ben nu echter wel een beetje ongerust. Vooral omdat ik las over risico's voor de baby (meer kans op een kindje met een lager IQ). Hoe laag/traag is 10,7 nu daadwerkelijk? Loopt het kindje nu ook al meer risico;s, ondanks dat het nog net binnen de lijnen zit? Wat kunt u, als verloskundige zijnde, mij adviseren? Alvast hartelijk dank voor het advies.
Hoi Je zit laag normaal maar dat is geen probleem. Dit geeft geen schade voor je baby. Het advies is om af en toe te controleren net als wat jouw huisarts doet. Prima beleid dus. Mirjam
Heel erg bedankt voor het antwoord! Het kan dus pas schade als de schildklier echt ernstig(er) traag gaat werken, begrijp ik? We houden het inderdaad in de gaten.