kraamtranen, hoe erg was het bij jullie?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door mymiracle, 9 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

Hoi hoi!

ik krijg steeds meer en vaker te horen dat ik me maar schrap moet zetten omdat die kraamtranen na de geboorte me nog wel zullen overvallen (vaak zeggen mensen dat nav mijn emoties nu, die heb ik nog redelijk in de hand), hoe erg was het bij jullie nou werkelijk? is dat echt zoiets dat je compleet overrompeld?

lijkt me leuk om jullie ervaringen daarin te lezen en niet steeds de ervaringen van mijn familie van 30+ jaren terug ;)

2. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Nou kraamtranen krijg je echt nog wel last van hoor.
    Ik zal je een voorbeeld geven vanuit mn eigen situatie.
    Onze dochter is met 36.6 wk geboren. Omdat ik al langdurig gebroken vliezen had moesten we in het zh blijven tot de uitslag van de kweek binnen was. Op de dag dat die binnen was en goed hebben ze ook nog op het geel zien geprikt. Deze waarde was iets verhoogd. Maar omdat ze dus met 36.6 wk geboren is moest ze onder de lamp. Nou ik heb de hele dag gehuild. Na een paar dagen mochten we dan eindelijk naar huis, maar daar aangekomen kwamen de tranen weer opzetten. Hoe blij ik ook was om thuis te zijn, hoe raar ik het eigenlijk ook vond.

Dus kraamtranen overvallen je echt gewoon en ik vond ze erger dan de tranen tijdens mn zwschap.

3. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hmmm echte huilbuien heb ik nog niet gehad. 1x 3 minuten. maar ik heb nu wel heel erg het onwennig gevoel, zit eigenlijk nu al bijna twee weken binnen. gister voor het eerst even naar buiten geweest en naar mn ouders. vind het allemaal nog wat eng zo naar buiten gaan met de kleine.
    maar aan de andere kant komen de muren soms op me af. komt denk ik ook omdat ik zelf nog niet helemaal lekker ben. ben heel erg moe, s'avonds knallende hoofdpijn. moet nu ook bloed laten prikken morgen.
    het is een heel dubbel gevoel. ik ben gek op me kleine meid en hou nu al zooooo ontzettend veel van haar maar ik moet heel erg wennen aan me nieuwe leventje. dus ik denk dat dit ook wel bij de kraamtranen hoort

liefs henkie

ps je kan nu toch al lekker gaan aftellen :) meid?

4. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

3 feb 2008
    282
    0
    0
    Bij mij viel het heel erg mee. Op de 5e dag heb ik 's avonds wel even flink staan huilen.
    Maar eigenlijk was dat ook wel verklaarbaar, ik heb een flinke schaafwond in mijn vagina en daardoor was plassen erg pijnlijk. Het ging alleen goed onder de douche met de douchekop erop.
    De huilbui kwam toen mijn 'nood' wat ongelegen kwam en ik dus gewoon op de wc moest.

5. mymiracle

je heerlijk! het aftellen is begonnen, ik denk ook dat jouw verhaal wel bij kraamtranen past inderdaad, ik kan niks anders dan het over me heen laten komen, en daar ben ik zoooo goed in *control freak* :evil:

hoe is het met je meissie? doet ze het goed?

6. mymiracle

autsj, dat klinkt pijnlijk :( geen wonder dat je het even niet meer hield!

7. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik heb er behoorlijk wat afgejankt. Hahhahaha! :p

8. mymiracle

echt? ohoh! hihi...ik hou me nu zo stoer, dat zal er straks dan wel allemaal uitkomen, slik... :)

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dag 4 en dag 10 waren hier zwaar klote :(
    Dag 4 omdat het maar niet lukte met de bv, en ik daardoor in een dip raakte over alles. En dag 10 omdat de kraamhulp toen net weg was, en mijn mannetje prompt een regeldag kreeg. In één dag veranderde hij van een zoet slapend beertje in een krijsende draak, en ik moest het nu alleen oplossen. Tranen met tuiten heb ik gejankt!

Maar ook op andere dagen voelde, en voel, ik me erg onwennig. Ik herken ook wat Henkie schrijft. Als mijn zoontje even slaapt loop ik telkens helemaal ontregeld door het huis, op zoek naar klussen die ik snel kan doen voordat hij weer wakker wordt. Ik mis mijn vrijheid, mijn rust en mijn slaap. Dat ik niet meer even op de fiets kan springen om te gaan winkelen. Ik vond het ook doodeng om de eerste keer weer naar buiten te gaan...de eerste week wilde ik niet eens naar beneden toe...verstopte mezelf in de slaapkamer.

Ik voel me onzeker over veel dingen die ik doe, en alles wat me nog te wachten staat. En tegelijkertijd is het ook zoooooo mooi, en hou ik nu al zoooooveel van mijn kind. Het is een heel dubbel gevoel, en daar kan je af en toe knap emotioneel van worden.

Het gevoel wat mij het meeste zal bijblijven van de kraamtijd is 'wennen'. Je moet écht wennen aan je nieuwe rol, en aan het feit dat alles ineens om je kind draait in plaats van om jou.

Eén tip: laat je in de kraamweek lekker vertroetelen en verwennen door kraamhulp, man en moeder. Probeer die week zoveel mogelijk te rusten, en GENIET van je kindje.
    En ook na de kraamweek zou je zoveel mogelijk steun van je omgeving moeten krijgen. Je moeder die nog lekker een weekje bij je komt kramen bijvoorbeeld, of die elke avond voor je kookt. Iemand waar je je veilig bij voelt. Ikzelf merk dat ik daar echt behoefte aan heb.

10. mymiracle

jeetje meid, je hebt het wel voor de kiezen gehad, moet je veel alleen doen?
    bedankt voor de tip, is een gele goeie! ;)

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Valt wel mee hoor...niet meer dan elke andere kersverse moeder denk ik :)

Ik hoef niet zoveel alleen te doen. Overdag ben ik wel alleen, maar 's avonds is mijn vriend er meestal om me met alles te helpen. En mijn schoonmoeder kookt elke avond een gezond maaltje voor ons...echt super is dat!

Ik beschrijf hier dus puur mijn ervaring met kraamtranen...niet de mooie momenten. Maar die zijn er ook, en hoe! Ik geniet tegelijkertijd voor 100% van mijn kindje, en ik kan nog steeds lachen. En dat ga jij ook kunnen, let maar op ;)

12. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ja ik heb dus idd precies hetzelfde als mikki77. pfff gelukkig ben ik niet de enige... voel me soms zon ondankbaar nest met deze gevoelens. je wilt je kind voor geen geld of wat dan ook kwijt, maar soms denk je help, wordt het ooit weer normaal en wanneer wordt ik weer IK!?

gelukkig is mijn vriend heel begripvol en helpt hij waar hij kan... dus bij deze even: schatje ik hou van jou! :D

13. mymiracle

Mikki, Henkie, jullie wondertjes zijn allebei nog maar net een paar weken, geen wonder inderdaad dat je overspoeld wordt met gevoelens, dat is begrijpelijk erg verwarrend,
    ga ik ook krijgen, ik ben best gevoelig en wil alles perfect doen, dus als mijn beebje er eenmaal is dan ben ik net een waakhond vrees ik. gelukkig zit ze nu nog veilig in mijn baarmoeder, daar kan niemand bij.

hmmm, ok ok ik ben overtuigd, kraamtranen krijg ik ook :oops:

14. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ook ik ben overvallen door kraamtranen, elke dag weer. Helaas hebben wij een hele heftige start gehad met ons kereltje. Hij is opgenomen geweest op de ic van de afdeling neonatologie, omdat zijn longetjes nog niet rijp waren. Ik weet zeker dat dit enorm heeft mee gespeeld. Ik kon ze ook niet tegen houden en zat 's ochtends en 's avonds in het ziekenhuis weer bij de verpleegster te snotteren. Je wilt je dan wel stoer houden, maar mij lukte het echt niet.

Als ze komen, laat ze lekker gaan! Het lucht op!

15. mymiracle

hoe gaat het nu met jullie kereltje? alles goed hoop ik? dat is inderdaad een heftige start!

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oei, kraamtranen.....
    Ik heb echt die vijfdedagsbabyblues gehad. Kon overal wel om huilen, had onwijze stuwing, en voelde me echt heel hopeloos. Baby stopte ook nog ineens met ademen, dus ik was echt aan de rand.
    's Avonds belde mijn vader en toen plaste ik ineens in mijn broek. Zat ik daar weer om te huilen en te gieren van de lach tegelijk. Wat was ik blij dat de dag voorbij was.

17. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Het gaat nu heel erg goed! Hij heeft in totaal 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Vorige week zijn we voor controle terug geweest naar de kinderarts en hij hoeft niet meer terug te komen! Dus dat zijn een heleboel zorgen minder......al kunnen de tranen me nu nog steeds ineens overvallen, vooral als ik foto's terug zie, waar hij aan de beademing en alle andere slangetjes ligt.

18. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik ben helemaal geen typ wat snel huilt..

Maar na 4 dagen was het helemaal mis.. Zat ik op de bank en zo uit het niets begon het. Mijn vriend vond het haast eng.. :) Dit heb ik zo'n week gehad, meestal s'avonds na het warm eten..

Ik vind het nog steeds erg vreemd als ik er aan terug denk.. Dan was ik aan het brullen en zei dan steeds, ik weet niet waarom om vervolgens te lachen en zo weer in janken uit te barsten. haha..

19. mymiracle

gelukkig dat het nu goed gaat :D

20. Amfy

Amfy Niet meer actief

hey meis.ik ben een uitzondering denk ik ik heb helemaal niet gehuild.ondanks een heftige bevalling van 47 uur nergens last van gehad na de bevalling ik herstelde erg snel mijn kraamtijd is heel actief geweest ik deed na 3 dagen zelf de was draaien en ophangen.dus de kraamtranen zijn aan mij voor bij gegaan

Deel Deze Pagina