streptococcen b

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lizab, 1 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo verloskundigen,

Mijn vorige zwangerschap ben ik opgenomen geweest in het ziekenhuis bij 33.5 weken ivm voortijdige weeen. Dit bleek waarschijnlijk te komen van de streptococcen B waar ik drager van bleek te zijn.

Nu ben ik weer zwanger en is er met de VK afgesproken dat we mijn urine met 36 weken op kweek zetten om te kijken of er een kolonisatie van de bacterie in mijn urine zit. Zo niet, dan zou ik in principe thuis mogen bevallen (ik beval overigens poliklinisch)

Nu heb ik vanaf het begin van deze zwangerschap weer met grote regelmaat last van harde buiken en heb ik ook al aan de CTG gelegen waaruit bleek dat er weer regelmaat in zit. (om de 4 minuten) Mijn buurvrouw (werkt op de kraamafdeling van het zh) riep dat dit wrsch. komt door de streptococcen, dus dat ik dan weer medisch ga worden.

Echter het volgende. Deze zwangerschap heb ik geen blaasontsteking/schimmelinfecties oid gehad. Ook is mijn urine met +/- 12 weken al een keer op kweek gezet omdat ik krentenbaard en dit ook een streptococcen uiting is. Toen zat het niet in mijn urine.

Lang verhaal, maar eigenlijk heb ik 2 vragen.

1. kan streptococcen B ook kwaad als je wel drager bent maar het zit niet als 'kolonie' in je urine?
    2. Is het waarschijnlijk dat de streptococcen (ook al zit he tniet in de urine) voor deze harde buiken zorgen of kan dit net zo goed iets anders/gewoon mijn lichaam zijn?

Alvast bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Liza,

harde buiken kunnen vele oorzaken hebben. Het is makkelij te zeggen dat dit door de GBS komt (groep B streptococen), maar dat is nu niet duidelijk te zeggen. Het kan ook komen van te druk zijn met je werk bv of je huis oid, of van inderdaad een blaasontsteking of bv door een heel druk kindje. Sowieso hebben vrouwen die al een kindje hebben de keer erop vaker last van harde buiken. De termijn speelt ook een rol, want rond 20 en 30 weken hebben voruwen ook vaker harde buiken. Wel moet er inderdaad goed gekeken worden of het geen teken is van een op handen zijnde bevalling en daarom is het goed dat je bij regelmatige harde buiken bent gecontroleerd.
    En antwoord op je 1e vraag; één op de 4 vrouwen is drager van GBS en de meeste vrouwen komen dit nooit te weten, dus het hoeft inderdaad helemaal geen probleenm te zijn. Maar als het bekend is is het inderdaad wel belangrijk dit goed te controleren, want er zouden eventueel nare dingen van kunnen komen als het inderdaad bv. gecolonisserd is.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina