Mischien tip voor dames die nog moeten bevallen, ademsteun helpt echt!

Discussie in 'De bevalling' gestart door AuroraM, 19 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Ik heb bij mijn vierde bevalling pas door gekregen hoe je adem je kan helpen de weeën op te vangen. Bij vorige bevallingen verzette ik mij tegen de pijn of ging mijn adem inhouden. Nooit een puf cursus gevolgd , stom.
    Deze keer ging het super goed door een kleine tip van de vk.
    Ik nam vlak voor ik een wee voelde aankomen een hap lucht ( niet door neus wat iedereen altijd zegt maar door mond) en die liet ik al s een soort ventiel leeglopen met een pfffff geluid, in gedachten ademend naar mijn en al mijn concentratie op mijn onderkant.Tijdens een wee was ik daar helemaal geconcentreerd mee bezig. Meestal was een ween langer dus snel nieuwe hap lucht en dan weer pffffffff . Het heeft zo enorm geholpen ! Pas bij 8 cm ongeveer vond ik de weeen erg vervelend worden en moest ik alles op alles zetten( lag al aangeprikt voor ruggeprik omdat ik had verwacht dat het nog veel erger zou worden)
    Maar toen waren we er dus al bijna ..

Misschien heeft iemand er wat aan?

2. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    jep, hier is mijn bevalling ook top gegaan op deze manier..
    ik puffte inderdaad "pff pff pff pff" en de laatste adem "pffffff"
    En echt, een goede puf methode maakt de bevalling echt stukken makkelijker!

schreeuwen en geluid maken heeft geen zin en is zonde van de energie!

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De laatste pufmanier werkt het beste weet ik uit ervaring. Dus niet rustig inademen en je adem in één keer pffffffffffffffffff laten gaan, maar inderdaad kort inademen door de mond (niet te diep ivm meer kans op hyperventileren) en dan meerdere korte pfff achter elkaar en dan lang. Dus pff pff pff pff pfffffff. Hoe erger de weeën worden, hoe sneller je het achter elkaar gaat doen.

Voordeel is ook dat je met zo uitademen (ook met de eerst genoemde manier) echt een druk naar onder creeërt.

Je krijgt deze manieren van ademen gewoon mee in allerlei cursussen. Van haptonomie tot zwanger-fit.

4. Eriva

Eriva Niet meer actief

Je leert inderdaad dit soort technieken tijdens een cursus, zo'n cursus, gym of yoga bijvoorbeeld is echt aan te raden. Heb er zelf ook veel aan gehad.

5. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Oh JAAAAAAA!!
    Ik sluit me aan bij AuroraM..
    Echt, de zwangerschapsyoga en de ademhalingstechnieken die ik daar geleerd hebben waren onbetaalbaar tijdens mijn bevalling!!
    Het heeft me zo veel geholpen!
    Terwijl ik tijdens de lessen ervan overtuigd was dat ik er niks aan ging hebben. Ik ben vrij nuchter en krijg enorm de kriebels van zinnen als: je moet je niet tegen de pijn verzetten je moet je ontspannen.. Dan zat ik daar en voelde ik me al boos worden, dan dacht ik: ja mens, ga jij straks even voor mij creperen en ontspannen??!
    Tot ik lag te bevallen! Ik snapte opeens helemaal wat ze bedoelde en bij de derde flinke wee had ik met behulp van mn vriend de truc door.. Letterlijk een verademing;)
    Mocht ik weer zwanger mogen worden is een zwangerschapsyoga cursus het eerste wat ik ga regelen.
    Ik kan het ook iedereen aanraden:)

6. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben ook niet van het zweverige dus ik heb gekozen voor een theoriecursus, 3x een uur waarvan 1x met partner. Er werd mij ook uitgelegd hoe en wanneer je verschillende soorten ademhaling kan gebruiken (dus buik, flanken en borst) en ze legde uit hoe we moeten persen. Hopelijk heb ik er straks wat aan!

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik deed hetzelfde maar dan helemaal door mn neus. Dit ging vanzelf en had daardoor t gevoel dat ik alles aankon.
    ( totdat de weeenstorm kwam, dan weet je t op een gegeven moment niet meer)

Deel Deze Pagina