Hallo allemaal, even een paar vraagjes over ouderschapsverlof...ik kan mijn afdeling p&o op dit moment niet meer bereiken en twijfel nu toch wel aan mijzelf. Ik werk onregelmatige diensten in de zorg en heb voor mijn verlof duidelijk afgesproken met mijn leidinggevenden dat ik mijn 32 uur contract aan wil houden en 1 dag per week ouderschapsverlof op wil nemen. Ze waren er niet blij mee i.v.m. te kort aan personeel maar de papieren zijn getekend voor ik met verlof ging enz. dus het was allemaal in orde. Na de geboorte gelijk een geboortekaartje naar p&o gestuurd, dat was van te voren gevraagd. Nu hoor ik net van een collega dat mijn leidinggevende heeft gezegd nog officieel van niets te weten omdat p&o nog geen uittreksel van het geboorte register had ontvangen. (heb ik vorige week opgestuurd dus blijkbaar nog niet doorgekomen) Mijn (onregelmatige dienst)rooster is voor de komende maanden dus gewoon op 32 uur gemaakt en voor de 3 weken vakantie die ik na mijn verlof ga opnemen zijn per week 4 vakantie dagen ingehouden. Pfff...ligt het nou aan mij of is dit gewoon een erg flauwe actie?! Ik mag er toch gewoon van uit gaan dat ik alles goed en op tijd geregeld heb? Dat mijn ouderschapsverlof aan het eind van mijn verlof in gaat en niet na mijn vakantie pas? Scheelt mij toch weer 3 vakantiedagen Mogen ze mij wel 4 dagen in de week inplannen terwijl ik juist ouderschapsverlof opneem om er maar 3 te hoeven werken? Begin nu toch wel aan mijzelf te twijfelen hoor!
Je hebt aangegeven 1 dag in de week OV te nemen. Dit betekent dat je op papier (ivm pensioenopbouw enzo) nog altijd voor 32 uur staat, maar dat je 24 uur werkt en krijgt uitbetaald. Ik ga er vanuit dat je voorafgaand aan je zwangerschapsverlof hebt aangegeven wanneer je OV zou moeten ingaan? In principe mag je planner je dan vanaf de ingangsdatum idd voor niet meer dan 24 uur p/w inplannen. cq gemiddeld 24 uur p/w (ivm je wisselende diensten) Mbt je vakantiedagen... in feite maakt het niets uit, want je vakantietegoed krijg je ook naar rato van die 24 uur. Aan het einde van het jaar heb je evenveel "weken" opgenomen als iedere andere collega.
Als je ouderschapsverlof opneemt, worden je verlofuren gekort voor eeb percentage. Je krijgt alleen vakantieverlof voor de uren dat je werkt (dus 24 uur in jouw geval). Hoop dat je snel boven tafel hebt dat je het inderdaad zo hebt afgesproken als jij wilt!
Bedankt voor jullie reacties! Het is nu uiteindelijk geregeld. Eerst lag het volgens hen aan p&o, toen aan het systeem en uiteindelijk gaf mijn leidinggevende toe dat ze wist dat ze het verkeerd had gedaan maar dat ik wel zou bellen als ik het er niet mee eens was pfff of ik niets anders te doen heb tijdens mijn verlof Zojuist kreeg ik mijn rooster van november binnen....heel veel nachtdiensten! Dat ben ik tot 6 maanden niet verplicht, zeker niet tijdens het geven van BV. Daar gaan we dus weer
Ik werk ook in de zorg, ook 32 uur en neem 1 dag per week ouderschapsverlof, ik heb nooit een uittreksel van het geboorteregister hoeven sturen een geboortekaartje was genoeg!