misdraging erfelijk?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Mariekje, Dec 6, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

Nov 19, 2006
    1,014
    0
    0
    Hoi,

Ik had een vraagje over baby's die doodgeboren worden,
    overal staat dat je dit moet melden aan de verloskudige ed. als
    dit in je familie is voorgekomen,
    Nu is mijn vraag is dit erfelijk?
    Mijn moeder heeft voor 9 jaar geleden namelijk ook een overleden kindje ter wereld gebracht, een jongetje/mijn broertje, die volgroeid was, in de 9e maand.

ik ben nu niet zwanger maar zou dit graag willen weten voor als het wel zo ver is, want ik vind dit nogal een beangstigende gedachte.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Mariekje,

dit ligt maar helemaal aan de oorzaak van het overlijden van het kindje. Dit zou je eens precies moeten navragen.
    Het kindje kan een 'toevals'afwijking hebben gehad, of iets wat vaker in de familie voor zou kunnen komen (maar dan moeten er meer kindjes met die afwijking, als het al een afwijking was, voor moeten komen.) Soms is een dood kindje onverklaarbaar. Het kan ook oorzaken hebben gehad met de placenta en dat is dan zwangerschap gebonden en niet familiair overdragelijk. Er zijn dus een heleboel redenen waardoor het gebeurd zou kunnen zijn, maar je moet voordat je naar de verloskundige gaat als je zwanger bent, eerst even goed navragen of er destijds onderzoek is gedaan naar de erfelijkheid ervan. Als het maar 1 keer is voorgevallen is het in de meeste gevallen niet erfelijk.

Groetjes Brigitte

Share This Page