Vanavond wil ik een witlof ham/kaas schotel maken. Dat heb ik veel vaker gedaan. Dan kook ik eerst de witlof even voor en daarna plakje ham en plakje kaas en dan in de oven. Maar het probleem is dat het altijd zo nattig word, hoe goed ik de witlof ook eerst in de vergiet heb laten uitlekken. Wat doe ik verkeerd? Hoe zorg ik dat de witlof niet in een boel nattigheid in de ovenschaal drijft?
Zonder grap; afdrogen met een schone theedoek, een beetje 'wringen/wrijven' als dat kan en echt nog beter uit laten lekken in het vergiet. Ik had hetzelfde probleem en met voorgaande 'sterbehandeling' van het luxeoord keuken was dat probleem bij mij opgelost. Soms kook ik het 's middags en laat ik het vanaf 13:00 uitlekken en schuif ik het 's avonds pas in de oven. Dat kan ook. Het ligt er maar net aan hoeveel tijd je er aan wil/kunt besteden. Verder natuurlijk nog een beetje paneermeel gebruiken over de ham heen; dat helpt naar mijn idee ook. Lekker!
Je kunt ook een beetje paneermeel onderin de ovenschaal leggen, heb ik ooit van Rudolph begrepen op 24kitchen. Dat zou je niet proeven en het zou veel van het vocht opnemen. Maar zelf nog nooit geprobeerd.
Hmmm.... laat ik nou geen paneermeel hebben en net van de AH komen, heb geen zin om terug te gaan. En beschuit heb ik ook niet... Dan denk ik dat ik voor het drogen ga. Met theedoek of gewoon met keukenrol. Dat aardappelpuree is ook wel een goed idee... Maar gaat dat er dan niet in drijven? Heeft dat wel zin voor het vocht?
Niet in water koken. Beste is in een hapjespan een flinke klont roomboter doen. Witlof erin leggen en beetje peper en zout op doen. Aan alle kanten een beetje aanbakken en dan een beetje water in doen zodat de witlof tot max. een kwart onderstaat. Daarna een vel bakpapier eroverheen leggen met in het midden een gat. dit zo'n half uurtje en dan heb je geen natte witlof!
Ik heb dat probleem ook altijd, mijn moeder zegt dat je het dan echt een halve dag in de vergiet moet laten uitlekken. Zelf nooit geprobeerd nog. Ik bak de witlof tegenwoordig vaak. En als ik het kook doe ik de op een plat bord en dan nog een plat bord erop en dan druk ik de borden op elkaar om zo het water eruit te drukken, maar het werkt niet super hoor.
Je hoeft de witlof niet eerst te koken maar kan gewoon rauw in de oven. Het slinkt dan vanzelf en wordt goed gaar
Weet je het zeker, dan doe ik dat. Maar het moet ook eerst gewassen worden. Ik neem aan dat het dan niet zo nattig word als wanneer je het hebt gekookt eerst.
Ik stoom de witlof eerst in zo'n magnetronzak, scheelt koken en een hoop water bij de bereiding in de oven. Bij de zakken staat vermeld hoe lang de groente moet stomen. Ik gebruikte ze ook om even snel ander eten te maken als ons kind eerder at dan ons of als wij last minute eten haalden of lieten bezorgen. aardappels etc kunnen er ook in.
Kun je die magnetronzakken zo los kopen? Klinkt ook als een goed idee... Inmiddels staat de witlof nu in de oven. Ik heb ze tóch eerst voorgekookt en gedroogd op een theedoek. Ik hoop dat het meevalt met het vocht. Ik heb de oven wel wat heter gezet als anders, misschien helpt dat ook nog mee...
Hier laat ik de witlof meestal een uur of langer uitlekken, dan knijp ik ze nog even uit. Dan de ham erom of erover kaas erover, beetje paneermeel erover, 5 kleine klontjes boter erop en dan een half uur op 180 in de heteluchtoven. Als ik ze niet uitknijp heb ik ook echt een vijver onder in mijn ovenschaal
Nou ze gaan per 10 in een doos, zo rond de 3 euro, bij ons staan\liggen ze bij het aluminiumfolie etc. Ik vind ze erg handig, maar ook prijzig. Ik gebruik ze nu ook alleen maar voor de witlof Eet smakelijk in ieder geval!