hoe beginnen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by elsie22, Dec 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoe zijn jullie begonnen met de zindelijkheidstraining?

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

aan mijn zoon verteld dat hij al een grote jongen is geworden en de luiers voor baby's zijn dus de luier gaat weg. het was in de zomer dus heb hem zowat de hele dag in een onderbroekje of blote billen laten lopen. klein wctje in de woonkamer gezet (die ene van fischer price) en regelmatig gevraagd of hij moest plassen. hij vond het erg leuk hoor en was zo zindelijk. gewoon van de een op de andere dag was het dag luier!

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik lees even mee, mijn zoontje wordt vaak verdrietig (en boos) als hij in zijn luier geplast heeft en wil vaak gelijk verschoond worden.
    Maar hij wil absoluut niet op de wc of in het potje plassen.
    Heb dus ook geen idee hoe ik het aan moet pakken.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik deed af en toe een ochtend zonder luier. Vanaf 2,5/3 denk ik. Meestal had hij om 10 uur al zijn broeken nat, en hield ik er mee op. Zindelijkheid is niet iets dat je echt kunt forceren. Zeker niet bij mijn eigenwijze. Ik deed het elke 3a4 weken een keer. Tot hij bij 3,5 opeens wel droog bleef. De 1e ochtend 1 ongelukje (wel 15 keer naar de wc om echt te plassen), de dag erna nog een keer, en daarna kon hij ook steeds langere pauzes er tussen laten.

Wel gebruikten we de wc, want het potje vond hij helemaal niks.
    De wc deden we vanaf 3 jaar ook elke dag een keer. Even proberen. Kwam er niks (meestal) dan was het jammer. Kwam er wel wat, dan deed ik blij. Zo hebben we het rustig aangepakt, en was het in een paar dagen klaar.

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Begonnen met 18 mnd om ze een aantal keer per dag op de wc te zetten als ze wilden. Eerst geen resultaat, daarna steeds vaker een plas op de wc. Zoon begon het met 23 mnd ook aan te geven. Hij hield het ook op totdat hij op zijn potje zat. Daarom gewoon de luier uit gelaten en wel wat ongelukjes gehad, maar hij snapte de bedoeling en al snel geen/weinig ongelukjes meer. Poepen vond hij iets moeilijker, maar ook dat lukte na een paar dagen.

Bij dochter met 26 mnd gewoon de luier uit gelaten omdat ze ontzettend klierde met verschonen. In een ochtend was ze zindelijk.

6. elsie22

elsie22 Niet meer actief

mijn zoontje geeft het nog niet aan. heb geprobeerd zonder luier maar dan nog zegt ie niks. dus ik wacht nog maar even.

7. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Niet. Dat gaat vanzelf.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Op een gegeven moment gingen de kinderen zelf zeggen dat ze plasten of poepten, en ze hadden ook belangstelling voor wat anderen op de wc deden.
    Vanaf dat moment gingen we vragen of ze het ook eens op de wc wilden proberen. wc-verkleiner erop, krukje ervoor, en dan mochten ze even zitten. Eerst gebeurt er dan niks, maar als dan voor het eerst een plasje in de wc gaat is dat natuurlijk wel een klein feestje! Als beloning mochten ze dan een sticker plakken op een speciaal stickervel.
    En vanaf daar konden ze het ook steeds vaker zelf aangeven dat ze naar de wc wilden, en we hielden een paar vaste momenten op de dag aan waarop we ze op de wc lieten zitten. Gaandeweg ging er steeds meer in de wc en minder in de luier.
    Als we merkten dat de luier (bijna) droog was, stelden we voor om de luier uit te laten, en een echte onderbroek aan te doen.
    Bij ongelukjes: geen probleem van maken, gewoon even dweilen en de kleren in de was, volgende keer beter. Bij plassen op de wc: applaus en een stickertje plakken.
    Nog weer later gingen ze ook op de wc poepen, volgende stap was de luier uit voor het middagslaapje (tip: gebruik wel een waterdichte molton, dat scheelt een natte matras), en de laatste stap zonder luier naar bed.

Oudste was helemaal dag- en nachtdroog met ongeveer 3,5 jaar, jongste een jaar vroeger.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Jongens zijn toch gemiddeld ook een jaar later? Meisjes op hun 2e, jongens op hun 3e? (en 2e is dan tussen hun 2e en 3e verjaardag ergens)

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier roept de oudste nu regelmatig 'ik heb geplast' en ze geeft het meestal ook aan als ze een poepluier heeft. Gisteren onder de douche zei ze ineens 'ohhh ik plassen' en toen plaste ze inderdaad daarná dus ik geloof dat ze het nu redelijk begint door te krijgen. We gaan rond kerst verhuizen naar ons eigen huis en hebben dan godzijdank geen vloerbedekking meer maar laminaat dus ik wacht even tot we gesetteld zijn en dan ga ik gewoon op een ochtend geen luier meer omdoen maar een onderbroekje aan (heb al heeeeeele mooie van Dora ;) ), boven en beneden een potje en elk half uur erop zetten. Als ze in haar broek plast, geen drama, maar wel eventjes helpen opruimen en weer verder. Ik hoop dat ze het zo binnen afzienbare tijd doorkrijgt.

11. elsie22

elsie22 Niet meer actief

sam zegt wel als hij gepoept heeft maar plassen zegt ie nog niet. hij heeft wel al af en toe oo de pot geplast.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is de eerste stap.

Ik heb het boekje "zindelijk in een week" van Ging Ford gekocht en uitgevoerd.
    Zoon zindelijk met 23 mnd in 1,5 week
    Dochter zindelijk met 24 mnd in 3 dagen

Best dat tientje waard ;)

13. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik ben er niet aan begonnen, maar Tim begon er zelf mee.
    Wel zei ik aanloop naar zijn 3e verjaardag, dat kindjes van 3 geen luier meer dragen;)
    Hij begon ermee, dat hij niet meer in zijn luier wilde poepen.
    Toen hij 2 weken continue op t potje poepte, heb ik zijn luier uitgelaten in een weekend. Dit ging gelijk goed, hij plaste netjes op t potje. We zijn inmiddels een week of 4 verder gok ik en in die tijd echt maar een paar ongelukjes gehad. En is hij overdag gewoon zindelijk. Snachts nog wel een luier aan, maar die is ook 9 van de 10x droog. Net gaf hij aan dat hij geen luier meer om wil in bed, maar heb m gezegd als zijn luier morgenvroeg weer droog is, hij morgen zonder luier naar bed mag gaan.

Share This Page