Hoi allemaal, Ik heb een account aangemaakt omdat ik me het volgende afvraag: zijn er risico's verbonden aan opnieuw zwanger worden zonder een menstruatie af te wachten? Ik heb gisteren een miskraam gehad met 9 weken zwangerschap. Toen ik mijn verloskundige vertelde graag meteen opnieuw zwanger te willen worden zei zij dat ik een maand moest wachten om mijn baarmoeder goed schoon te maken voor een volgende zwangerschap. Om te voorkomen dat het volgende kindje "van meet af aan geen kans maakt omdat je baarmoeder er niet klaar voor is". Mij lijkt dit echter raar. Ik heb heel veel bloed verloren en vloei nog steeds, dus dan kan ik het vergelijken met een goedde menstruatie, toch? Wat zijn de ervaringen hier? Op internet lees ik wisselende verhalen. Heel veel succesvolle zwangerschappen, maar wat zeggen jullie VK's/gynaecologen?
Allereerst, wat rot voor je dat je een miskraam hebt gehad. Ik hoop dat je snel herstelt, allereerst lichamelijk. Dat je niet meteen weer zwanger zou mogen worden is onzin. Ik heb al heel wat gyns over dit onderwerp gesproken, maar ze zeiden allemaal dat ik er meteen weer voor mocht gaan als ik dat wilde. Je lichaam geeft wel aan wat het aankan. Als het nog niet zover is, word je ook niet zwanger. Medisch gezien is er echt geen belemmering om te wachten, en of je het psychisch aankan, dat kunnen jullie alleen inschatten. Er zijn hier trouwens genoeg meiden die ook uit ervaring kunnen vertellen dat ze braaf hebben afgewacht en toen toch weer een miskraam kregen, en meiden die niet hebben afgewacht en waarbij het meteen goed ging. Er is echt geen peil op te trekken. Dus volg je hart. Tot slot: Het advies van je vk is een beetje ouderwets. Vroeger dachten ze echt dat afwachten beter was, tegenwoordig weten ze dat je in de eerste maanden na een mk zelfs extra vruchtbaar bent. (Maar waarom dat zo is, weten ze niet.) Suus
Bedankt voor je antwoord! Ik ben verpleegkundige dus heb de hele middag wetenschappelijke artikelen gezocht. In een review van april 2011 las ik dat het is bewezen dat je het beste binnen 6 maanden weer zwanger kunt worden, maar NERGENS lees ik dat het de eerste maand mag. Ook niet dat het niet mag trouwens, Dus twijfel zo erg! Ik wil het liefste meteen een nieuwe zwangerschap. De vorige keer was één keer geen condoom genoeg, dus heb goede hoop dat het weer snel raak is. Maar de schrik zit er goed in en ben bang dat áls ik in één keer zwanger ben en een miskraam krijg, ik mezelf ga verwijten dat ik toch had moeten wachten. Dus wat is wijsheid. Ik zie dat jij dit leed 5x heb moeten doormaken. Wat ellendig voor je!
Ik ken genoeg vrouwen die in de eerste ronde weer zwanger raakten en bleven, en ik heb heel wat ziekenhuizen afgelopen met mijn herhaalde miskramen: geen enkele arts raadde me af om in de eerste maand zwanger te raken. De reden dat sommige vk's het nog afraden is omdat de termijn wat lastiger te bepalen is in de eerste ronde, maar ja, daar heb je echo voor . Aan de andere kant: als het jou niet lekker zit, wacht dan gewoon een maandje. Ik hoop dat het snel raak is, hoe dan ook!
Ik wilde zelf gewoon wel een maand overslaan want ik wilde wel weten wanneer ik dan weer zwanger zou raken. Maar dat is puur gevoel... want na een miskraam ben je onzeker en als je dan meteen weer zwanger bent dan is dat heel erg spannend, vaak krijg je dan een vroege echo en als daar dan niks op te zien is omdat je niet weet wanneer je ei was ed dan kan je daar weer erg onzeker van worden. Maar dat ben ik hoor... als je geen curretage hebt gehad is er volgens mij geen bezwaar meteen zwanger te worden.
Ook na een curettage mag je meteen weer zwanger worden. Daar is geen enkel medisch bezwaar tegen. Ik was sowieso angstig na de eerste miskraam, ook al raakte ik toen 'pas' in de derde ronde weer zwanger. Dus of die maand wachten helpt is heel persoonlijk. Je ei kun je trouwens spotten met temperaturen, dus dan weet je precies hoe ver je bent als het idd weer raak is.
Allereerst vervelend dat je een miskraam hebt gehad. Ik heb in mei 2010 een miskraam gehad en de gyn vertelde mij toen dat er geen bezwaar was om te wachten met zwanger worden. Het enige nadeel dat hij aangaf was dat de termijn wat moeilijker te bepalen was, maar dat is (zoals hiervoor ook al geschreven) prima op te lossen met een echo. Na dit advies zijn we er gelijk weer voor gegaan en gelijk de eerste ronde weer zwanger en alles is helemaal goed gegaan. Het mannetje is morgen alweer 9 weken! Dus volg je gevoel...