Helaas hebben wij gister te horen gekregen dat het hartje van ons kindje is gestopt met 8 weken. Ik wil het nog niet helemaal beseffen, vorige week nog een prachtige echo gehad met kloppend hartje en gister tijdens de controle bij de gyn bleek het hartje echt net gestopt te zijn.. Nu lees ik dat veel meiden hier mogen kiezen tussen de miskraam opwekken met pillen of een curettage. Echter mij is deze keuze niet voorgelegd? Ik mocht wachten op een natuurlijke miskraam of pillen. Donderdag moet ik weer naar de gyn en krijg dan 4 pillen mee die ik s avonds moet inbrengen mocht er na 24 uur geen bloedverlies optreden moet ik dit weer herhalen. Nu is mijn vraag, wat zijn de ervaringen van meiden die ook een miskraam hebben opgewekt met pillen? Wat staat mij te wachten? Is het verstandig om oppas te regelen voor mijn 2 jongens? Liefs, Charlotte
Wat verdrietig voor je. Heel veel sterkte. Hoe hebben ze gemerkt dat het hartje gestopt is? Had je weer een echo? Alleen op doppler zou ik niet vertrouwen met deze termijn. Ik heb wel een curretage gehad, maar mijn situaties was anders (tweeling, al twee weken hartjes gestopt, twee weken verder in de zwangerschap) Ik denk dat ze het liever door je lichaam laten oplossen dan curretage. Het is op zich geen zware ingreep, maar het is meestal toch onder volledige narcose en daardoor toch wel ingrijpend. Bovendien er is wel wat kans op complicaties achteraf (verklevingen kunnen soms voorkomen, waardoor je moeilijker opnieuw zwanger wordt.) Ik begrijp dus wel waarom ze het liever spontaan of met pillen proberen. Voor een curettage krijg je ook die pillen om vaginaal in te brengen. Volgens mij zijn het dezelfde alleen breng je ze maar 1 keer in. Ik kreeg er toen wel flinke menstruatiekramp van. Maar voor dat echt door kon zetten, werd ik dus gecuretteerd. Ik heb wel ervaring met een spontane miskraam. Dat vond ik toen op een gegeven moment wel echt pijnlijk. Gewoon een soort weeën. Ik zou dat niet graag hebben met de andere kinderen erbij. Ik zou dus oppas regelen. Misschien niet dat ze gelijk weg zijn (afleiding is ook wel fijn en je kinderen in de buurt werkt ook wel troostend, vind ik.) Maar zorg dat er in ieder geval iemand stand-by staat om ze gelijk op te halen als het niet gaat. Heel heel veel sterkte. Voor nu, maar ook voor het verdriet dat nog komen gaat. Ik leef met je mee. Neem ook echt je tijd hierna om bij te komen en weer beter te worden.
Wat een verschrikkelijk bericht.. Veel sterkte hier mee. Mijn vorige zwangerschap was ook een ma. Ik kreeg toen ook pillen mee omdat curretage voor littekenweefsel kan zorgen. Ik heb die pillen ingebracht en kreeg een paar uur laten flinke krampen alsof je hevig ongesteld wordt. Na 24 uur 2de keer pillen ingebracht en toen werd de kramp niet erger. Ik heb veel bloed verlies gehad met aan het begin flinke stolsels. Ik heb maandag avond de pillen ingebracht en vrijdag ben ik het vruchtje verloren. 2 weken ben ik wezen bloeden en 6 weken later werd ik weer ongesteld. Ik vond het mee vallen met die pillen, maar ieder lichaam reageert hier anders op. Ik was ook gelijk schoon en hoefde geen curretage.
Wat een verdrietig nieuws! Al helemaal nadat je het hartje hebt zien kloppen, mijn ervaring is dat dit het extra moeilijk maakt. Ik heb 2x Cytotec gebruikt en heb het beide keren 2 dagen moeten gebruiken. Kreeg na de 1e dosis alleen bloedverlies en stolsels, wat na een paar uur stopte. De eerste keer kwam de vruchtzak (was leeg) een half uur na de 2e dosis en heb amper pijn gehad. De 2e keer heb ik verschrikkelijke pijn/krampen gehad, was amper uit te houden en het duurde nog lang ook. Heel veel bloed verloren nadat het kindje eruit was. En nu, 5 weken later, nog geen schone baarmoeder. Een goede en een slechte ervaring dus... Moet wel zeggen dat nooit pijnstillers heb genomen, dus die raad ik nu wel aan. Heel veel sterkte!
Wat een verdrietig nieuws! Ik wil je aanraden om eerst voor de pillen te gaan. Ik ben nl zo iemand met verklevingen na een curettage
Bedankt voor alle reacties Ik ben vanochtend weer bij de gyn geweest en heb 8 pillen cytotec meegekregen. Ik moet er vandaag 4 vaginaal inbrengen en morgen weer 4. Ik heb besloten om dit te doen als de kinderen in bed liggen vanavond (ik ben heel de avond en dag alleen) en morgen komt mijn moeder helpen met de jongens. De gyn heeft de kleine nog laten zien en nogmaals bevestigd dat het hartje gestopt is met 8 weken, gewoonweg domme pech volgens de gyn.. Alleen..ik weet niet of ik het durf! Zie er zo tegenop...bang voor de pijn denk ik en het feit dat het dan echt voorbij is.. Liefs, Charlotte
Het is inderdaad moeilijk. Ik heb dan een curretage gehad maar had een beetje hetzelfde gevoel als jij... Ik wilde de tweeling eigenlijk helemaal nog niet loslaten. Het liefst wilde ik ze gewoon 'veilig' bij me houden. Maar aan de andere kant wilde ik die ingreep ook maar zo snel mogelijk achter de rug hebben. En weet je: je kunt wel uitstellen, maar het verandert niks. Het voelt zo definitief om het te doen, maar het is eigenlijk al definitief En het blijft net zo verdrietig. Veel sterkte.
Allereerst sterkte! Ik heb zelf een zakje zonder kindje erin gehad. Was dus zwanger van ''niks'' Wou toen eigenlijk aan die pillen beginnen, kwam toen in het ziekenhuis bij de gyn. En die zei dat ik al te ver was in de zwnagerschap om het met behulp van de pilletje eruit te halen. Het zou te gevaarlijk zijn voor me. Ik had geen keus, alleen een curettage. Inmiddels 2-12-2013 gecuretteerd. En inmiddels alweer ongi geworden. Van de curettage geen buikpijn en heel weinig bloedverlies gehad. Eerlijk gezegd heb ik van m'n ongesteldheid meer last als dat ik van de curettage had. Dat is mij ervaring!
Heel veel sterkte!!! Ik zelf heb 2 maanden geleden ook cytotec gebruikt.... ik zelf had er een vreselijke ervaring mee en had uiteindelijk toch een curettage nodig. Heel veel sterkte nu.... en slik genoeg pijnstillers
Ik vond het best heftig, weeen-achtig. Heb veel ibuprofen geslikt, dat hielp wel heel goed. Ik mocht tot 2400mg per dag slikken. En de cytotec heeft nog 4 dagen doorgewerkt voordat ik de vruchtjes kwijt was. Maar ben blij dat ik geen curettage nodig heb gehad. Ik wilde mijn lijf geen schade aandoen want wil snel weer zwanger kunnen worden. Mijn gyn wilde ook het liefst afwachten en heeft me goed ondersteund. Complicerende factor was dat ik koorts kreeg en het wel heel spannend was of ik geen baarmoederontsteking of sepsis zou ontwikkelen. Ik zou het een volgende keer weer zo doen, maar hopelijk is dat nooit meer nodig en is de volgende zwangerschap succesvol!
@ beertje22 je was echt niet zwanger van niks. Elke zwangerschap begint in potentie met een goed ei. Helaas gaat het soms al heel vroeg mis en ontwikkelt er geen embryo. Maar je was net zo zwanger als een ander en een miskraam blijft altijd heel verdrietig.
Hallo, Ik heb even een vraagje, maak me toch een beetje zorgen.. Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik 2x4 cytotec pillen ingebracht en ik dacht dat alles er al uit was gekomen. Echter nu kreeg ik afgelopen nacht hele erge buikpijn. Ik heb nu nog steeds krampen in buik en rug, diarree, misselijk en erg licht gevoel in mijn hoofd. Is dit normaal? Ik verlies nu nog alleen maar oud bloed met af en toe wat helder rood. Liefs, Charlotte