vasa previa

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door 12345678, 16 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 12345678

12345678 Actief lid

23 mei 2015
    182
    0
    16
    NULL
    Vandaag een inwendige echo gehad en de gynaecoloog zei dat ik een vasa previa heb en dat een gedeelte van de placenta op de achterwand ligt en een gedeelte op de voorwand.
    Kan dat vat nog verplaatsen zodat het niet meer voor de uitgang ligt?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

dus als ik het goed begrijp bestaat jouw placenta uit twee delen en ligt de ene helft op de achterwand en de andere op de voorwand en lopen de verbindende vaten voor de uitgang langs? Dit zal niet meer veranderen. De placenta's groeien vaak nog wel wat weg van de uitgang, maar die vaten lopen daar en dat zal mijns inziens niet veranderen. Maar ik vind het een beetje lastig om precies antwoord te geven op jouw verhaal zonder zelf de echo te maken.
    Wel goed dat ze het in de zwangerschap hebben ontdekt trouwens, dan kan er goed rekening mee worden gehouden.

Groetjes Brigitte

3. 12345678

12345678 Actief lid

23 mei 2015
    182
    0
    16
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben inderdaad erg blij dat de diagnose nu gesteld is want de verhalen die ik lees bij vaginale bevallingen, waarbij geen kennis was van een vasa previa, zijn schrikbarend.
    Op dit moment verplaatst de placenta zich nog wel. Het lijkt mij dan zo dat de druk op het vat dan steeds groter wordt met gevaar op knappen. Of is dit in werkelijkheid niet zo?

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

de vaten groeien ook mee in grootte en dikte, dus daar zou ik me geloof ik niet zo druk over maken. Vraag ook voor de zekerheid nog maar eens aan de gyn.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina