contract word niet verlengt

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by mamstefanie, Oct 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamstefanie

Aug 31, 2011
    45
    0
    0
    NULL
    rotterdam
    Hallo

Ik heb vrijdag te horen gekregen dat mijn contract niet meer verlengt word die is volgende maand afgelopen. En haar reden was dat het niet klikt tussen ons twee en ze nam steeds voorbeelden die gebeurd zijn tijdens mijn zwangerschap dus dat ik slecht werk heb geleverd en er irritatie is als we tegen elkaar praten en dan ik haar beledigt hebt waar ik niks van weet voor mij kwam het er eigenlijk op neer om punten bij elkaar te zoeken om niet te hoeven zeggen dat het niet verlengt word omdat ze niks aan me hebben door mn zwangerschap want ik werk nu ook maar halve dagen door bekkenproblemen .

Alleen vraag ik me nu af waar ik recht op zou kunnen hebben en heb ik ook nog recht om zwangerschapsverlof op te kunnen nemen want ik hoorde van mn schoonmoeder dat ik daar ook voor werk en dat nog gewoon zou kunnen opnemen ook al hoor ik dan nog niet met verlof te gaan.

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mij ligt dat eraan hoe lang je voor deze werkgever hebt gewerkt. Bovendien loopt je contract volgende maand al af schrijf je en je zit nog lang niet op je verlof...
    Als je gewoon een contract voor bepaalde tijd had (dus niet bij wijze van proef, dat bij goed functioneren overgaat in vast), dan heb je volgens mij bar-weinig rechten...

3. evi83

evi83 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij ga je de ww in. Zwangerschapsverlof wordt berekend en gegeven over je salaris en gewerkte uren van de maand voor je verlof.

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik zat in dezelfde situatie, ik kreeg 4 maanden een uitkering, met een 'zwangerschapsverlof uitkering' daartussen (je moet me echt niet vragen hoe dat heet) via het UWV, even contact opnemen met hen dus. Officieel heb je dan sollicitatie plicht, maar tegen mij werd daar gezegd dat ik aangezien ik 7 maanden zwanger was ik toch nergens aangenomen zou worden en dat dat toen niet hoefde.

5. Maia

Maia Niet meer actief

Vervelend dat het zo gelopen is.
    Ik ben ook tijdens mijn zwangerschap "ontslagen" (was uitzendkracht, kredietcrisis en alle uitzendkrachten moesten uit het bedrijf weg). Werd inderdaad nergens meer aangenomen.

Ik had wel recht op ww, dat aangevraagd, toen ook bij het UWV de WAZO (zwangerschapsuitkering) aangevraagd, mijn ww werd gestopt toen de wazo inging en zodra de wazo afliep begon mijn ww weer (toen nog maar heel kort omdat ik niet zoveel werkjaren heb nog). Dus ik had daar wel geluk mee.

Ik zou dus even contact opnemen met het UWV, zij vertellen je wel wat je moet doen.

6. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

Oct 11, 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik krijg ws ook geen verlening meer, hoop maar dati k ook ww krijg maar omdat ik op 0-uren basis werk konden ze dat niet zeggen.

7. evi83

evi83 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je krijgt je ww op basis van je gewerkte uren, niet op basis van je contract.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je aan de regels/voorwaarden voldoet, dan val je na volgende maand in de WW. Afhankelijk van de duur van je WW, ga je aansluitend/tussendoor over in de WAZO (mits je laatste werkdag/ww-dag maximaal 10 weken voor je uitgerekende datum zit)
    Je WAZO-uitkering krijg je dan in de 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Mbt rechten... wanneer je een contract hebt op tijdelijke basis, dan heb je verder weinig rechten, een werkgever mag er voor kiezen je contract niet te verlengen na de einddatum.

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Vanaf de website van het UWV... Ik heb zelf te horen gekregen dat mijn contract per 1 maart 2012 niet wordt verlengd. Heb 3 maanden recht op WW en zoals ik dit lees heb ik dan ook gewoon recht op WAZO!

Heeft u een WW-uitkering en bent u zwanger? Dan zijn er een aantal regels waar u zich aan moet houden. Hieronder staat uitgelegd welke regels dat zijn.
    Wat moet ik doen bij zwangerschap?
    Bent u zwanger? Laat het ons uiterlijk 8 weken voor uw vermoedelijke bevallingsdatum weten. Dit kan via UWV Telefoon Werknemers. U krijgt rond uw bevalling 16 weken een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Deze valt onder de WAZO (Wet arbeid en zorg). Deze uitkering is hoger dan uw WW-uitkering, namelijk 100% van het dagloon.
    De uitkering start op z'n vroegst 6 en uiterlijk 4 weken vóór de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. U kiest zelf op welke dag binnen deze periode het verlof begint. Bevalt u eerder dan het verlof begint? Dan begint de uitkering op de dag na de bevalling. Bevalt u later dan de dag waarop u bent uitgerekend? Dan duurt de uitkering vanaf de dag na de bevalling altijd nog minimaal 10 weken.
    Moet ik solliciteren als ik zwanger ben?
    Als u een zwangerschapsuitkering krijgt hoeft u niet te solliciteren of werk aan te nemen. Ook hoeft u niet ingeschreven te staan bij het WERKbedrijf.
    Na de zwangerschapsuitkering
    U kunt na uw zwangerschapsuitkering weer uw WW-uitkering krijgen. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon Werknemers. Zorg er wel voor dat u op de eerste dag na uw zwangerschapsuitkering weer als werkzoekende bent ingeschreven bij het WERKbedrijf.
    Ziek voor of na de zwangerschapsuitkering
    Als u direct voor of na een zwangerschapsuitkering ziek wordt, ontvangt u niet direct een Ziektewet-uitkering maar wordt uw WW de eerste 13 weken doorbetaald.

10. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

Jan 30, 2011
    2,770
    1
    0
    Hier hetzelfde.Ik lig er ook uit.
    Na mijn zwangerschapsverlof ga ik de ww in.
    En dan maar een parttime baantje zoeken.

11. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik ben ook werkloos geworden, nu zit ik in de WW. Met sollicitatieplicht natuurlijk, omdat ik nog niet zo lang zwanger ben. Als ik geen werk vind, krijg ik in april WAZO en daarna nog heel kort WW.

Vorige keer liep mn contract tijdens mn zwangerschapsverlof af. Toen werd het eerste gedeelte van mn zwangerschapsverlof via mn werkgever geregeld en daarna werd het overgenomen door het UWV. En na mn verlof heb ik nog 3 dagen in de WW gezeten, gelukkig vond ik toen vrij snel werk.

Even contact opnemen met UWV dus, dan hoor je precies waar jij recht op hebt. Het is over het algemeen wel goed geregeld in Nederland hoor.

12. butterflies

Aug 4, 2011
    61
    0
    0
    hardinxveld g'dam
    pfff wat klote he!
    ik zit in hetzelfde schuitje, kreeg ook te horen dat mijn contract niet verlengd werd alleen lag het absoluut niet aan mijn functioneren maar was het wegens economische redenen werkte er al 2 jaar en nu krijg je dit te horen echt zo balen!
    echt iets waar je niet op zit te wachten als je zwanger bent!

maar ja je hebt weinig rechten als je een tijdelijk contract hebt, als die afloopt zijn ze je niet verplicht een nieuwe aan te bieden wel heb ik weer ergens gelezen dat als je goed functioneert ze niet jouw functie in mogen laten vullen door een ander je functie moet dan wel vervallen. zie deze link GezondVGZ - Tijdelijk arbeidscontract

hopelijk heb je er wat aan maar volgens mij valt het gewoonweg niet mee en moeten we het er maar mee doen.

groetjes

13. mamstefanie

Aug 31, 2011
    45
    0
    0
    NULL
    rotterdam
    Bedankt voor jullie reacties ik heb het uwv gebeld en het ligt nu aan mijj werkgever wanneer zij naar hun belt om door te geven dat ze mijn contract niet verlengt want dat willen ze van haar horen en dan pas gaan ze er wat mee doen en krijg ik informatie thuisgestuurd dus ben benieuwd

Share This Page