hoevaak mag een arbo arts je oproepen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Burberry, Oct 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Burberry

Burberry Actief lid

Dec 21, 2007
    417
    0
    0
    dag dames, ik moet over 2 weken voor het eerst naar de arbo arts.
    ik vraag me af hoevaak je naar de arbo arts moet, verschilt dat per arbo? hoeveel weken moet er minimaal tussen zitten?
    ik heb zwangerschapsgerelateerde klachten, en die zullen ben ik bang toch gaan duren tot me bevalling. moet ik dan dus steeds opgeroepen worden? het is echt een kwal van een man en ook nog eens een interne bedrijfsarts dus heb geen keuze dan alleen hem helaas...zie enorm tegen die afspraak op:(
    heeft iemand soortgelijke ervaring? of kennis hierover?

2. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Ik ben in totaal 2 keer bij de arbo arts geweest. De eerste keer op mijn verzoek en de tweede keer ben ik opgeroepen omdat ik me toen 100% ziek heb gemeld. Na de tweede afspraak kreeg ik nog een brief over een belafspraak maar die heb ik afgezegd. Dat viel in mijn verlof en tijdens mijn verlof wil ik geen gezeur van een arbo arts aan mijn hoofd. Stel je er niet teveel van voor hoor. Het is een kwestie van vertellen wat je klachten zijn en thats it. Als hij nog contact wil met de verloskundige of de gynaecoloog dan moet je daar officieel toestemming voor geven. Als ik jou was zou ik daar tussen gaan zitten en de arbo arts niet zelf laten bellen aangezien je het een rare kerel vindt. Zo heb je de informatiestroom in de hand. Dat was ik van plan maar het is niet nodig geweest. Ik vertrouw onze hr adviseur nl weer niet:) Ze maken niet veel werk van dit soort klachten omdat ze na je bevalling weer over zijn en je je werk kunt hervatten. Bovendien krijgt je werkgever jouw salaris 100% door het uwv vergoed. Maak je er dus niet druk om... dat doet die arbo arts ook niet.
    Sterkte er mee!

3. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hangt denk ik van je klachten af. Ik werk tijdelijk (?) minder wegens vermoeidheidsklachten. De arbo-arts wilde me na vier weken weer zien om te horen hoe het gaat.
    Ik denk dat als je gedeeltelijk de ziektewet in gaat, de bedrijfsarts je nog wel terug zal willen zien. Al is het maar om te horen of je zo geholpen bent.

4. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    ligt er volgens mij aan wat er tussen arbodienst en werkgever is afgesproken. zo is het bij mij zo dat de arbo-arts me zou moeten oproepen 6 weken na ziekmelding,ik werk nu nog maar 4 uurtjes per dag ivm bekkenklachten en misselijkheid, is echter pas na 10 weken gebeurd en tot nu toe hebben ze de afspraak al 3x afgezegd. volgende afspraak is nu over drie weken :$

ik heb ze maar eens voorzichtig gevraagd of het nog gaat lukken VOOR ik beval :D stelletje ukkels.

5. Vash

Vash Bekend lid

Nov 24, 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb me bij mijn tweede zwangerschap ziek gemeld wegens te veel harde buiken, meer rust nodig rond week 20. Ik ben later drie uurtjes op een dag gaan werken, meer ging niet. Ik heb alleen telefonische afspraken gehad want ze geloofden het allemaal wel. Ik had ook niet de indruk dat ze er moeilijk zijn met zwangerschapsklachten. Ik had nog een vakantie gepland die ik van de vk wel mocht doen als ik maar genoeg rust nam daar en daar deden ze ook helemaal niet moeilijk over.

6. evi83

evi83 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met 29 weken een dag minder gaan werken, Werd gisteren gebeld door het UWV, heb aangegeven dat ik bekkenklachten heb. Gesprek werd vrij snel afgerond en er werd zelfs gezegd dat als ik, gezien mijn klachten, geheel thuis kwam te zitten, m'n baas alleen maar een wijziging hoefde door te geven.

7. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,046
    0
    0
    Middelburg
    Ik ben 1x bij de bedrijfsarts geweest en heeft daarna nog 1 keertje gebeld. Tussendoor ook per 4 a 5 weken gebeld door het uwv hoe het ging!

8. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

Ben nu 1x geweest met BI om 2 uur minder te werken. Mag na telefonisch overleg naar 4 uur minder werken. In principe ziek gemeld tot einde verlof en hoef niet terug te komen

9. Burberry

Burberry Actief lid

Dec 21, 2007
    417
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties, ik denk dat deze arbo arts gewoon weer tot het bittere eind doorgaat en me zal dwingen om weer volledig tegaan werken. natuurlijk heb ik dat altijd nog zelf in de hand maar dat'pesten'is ook ergggg vervelend...

10. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Ja het is vervelend dat je soms zo nadrukkelijk je grenzen moet bewaken bij de arbo arts. In mijn eerste gesprek (op mijn verzoek) zei ik dat ik halve dagen wilde gaan werken. Daar kletste ze toen nog 6 uur extra thuiswerk bij op. Heel moeilijk om dan nee te zeggen terwijl je je al niet goed voelt en onzeker bent. Ik heb gezegd dat ik naar mijn lichaam zou luisteren en dat ik wel zou zien. Die extra 6 uur heb ik nooit thuis gewerkt.
    Jij bent de enige die weet hoe je je voelt; wrijf hem dat maar in!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mocht het echt problemen opleveren is er nog de mogelijkheid tot het vragen van een second opinion bij het UWV.

12. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,064
    1,296
    113
    Nederland
    Ik heb me met 20 weken ziek gemeld vanwege rug en bekken klachten, uiteindelijk heeft zowel de HA als fysio BI geconstateerd.
    Daarna is er vrij snel contact geweest met het UWV en waren heel begripvol.

Met 23 weken heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende en besloten dat ik 3x2uurtjes op therapeutische basis kwam werken, maar wel volledig ziektewet.

Met 27 weken heb ik een gesprek met de arboarts gehad en ook hij verlangde dat ik toch probeerde om wat meer uren ging maken. Ik heb aangegeven dat het me echt niet gaat lukken. Na het gesprek ben ik ook in huilen uitgebarsten bij mijn leidinggevende en we hebben toen afgesproken dat die 3x2uurtjes bleef staan tot aan mijn verlof, en mocht het echt niet gaan, dat ik thuis bleef.

Met 30 weken heeft het UWV nogmaals contact gehad en de medewerker ( het was zelfs een man!! ) heeft gezegd dat ik echt aan mezelf moest denken en dat hij de ziektewet uitkering liet lopen tot aan mijn verlof en dat ik aan het kindje en mezelf moest denken!

13. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Ken je gevoel, maar uit eindelijk neemt het UWV je over, het zijn zwangerschaps relateerde klachten. En als jij niet kan werken, kan je niet. Dus gewoon voet bij stuk houden!

14. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    En zo hoort het! Ik snap die arbo artsen niet, je verzint die klachten toch niet! Zo vaak ben je niet zwanger in je leven!

15. Supi

Supi Fanatiek lid

Sep 12, 2011
    1,523
    8
    38
    Noord-Holland
    Als je op de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid gaat kijken staan er bepaalde regels voor zwangere vrouwen waar je baas en dus ook de arts zich aan moeten houden.

Zelf zit ik nu na 26 weken zwangerschap ook al in de ziektewet omdat het werk fysiek te zwaar werd, i.v.m. tillen en bukken.

Het is wel erg prettig om te weten wat de regels zijn zodat je hun er desnoods op kan aanspreken. Je hebt zoiezo al recht op een extra pauze van 1/8 deel van je werktijd. Dus als je 8 uur werkt mag je (met de gewone pauze van een half uur) 1,5 pauze nemen per dag.

Gelukkig was de arboarts van mijn werk vrij makkelijk toen ik aangaf dat ik duizelig werd, en last van mijn buik en rug kreeg. Meestal nemen ze niet veel risico met zwangeren, maar dat is misschien ook afhankelijk van het beroep. Na één keer zien hoef ik dan ook niet meer terug te komen.

16. jessy1983

jessy1983 Fanatiek lid

Jul 30, 2008
    1,593
    1
    0
    Noord Brabant
    Meestal nemen de arbo artsen met zwangere vrouwen minder risico's ze willen niet vervelende gevolgen op hun geweten hebben. Mijn arbo arts was ook niet makkelijk maar met mijn zwangerschap wel meer. Ik heb de laatste vier weken halve dagen gewerkt. En vanaf 20 weken 2 uur minder op een dag. Jezelf niet te gek maken hoor

17. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    Ik heb al met al 3x een oproep van de arbo gehad... 2x voor de verpleegkundige en 1x voor de arts.

Aankomende maandag heb ik waarschijnlijk de laatste afspraak met de verpleegkundige, maar die mag ik eventueel ook telefonisch doen...

Ik zit namelijk al vanaf week 15 bij de deur vanwege BI, te hoge werkdruk en de daarbij behorende burn-out.

Inmiddels is de brun-out gezakt, maar daarvoor komen er weer meer lichamelijke klachten bij.

Aanstaande maandag zit ik nog maar 3 1/2 week van mijn verlof af en denk niet dat ze mij nog aan het werk gaan zetten... sowieso omdat ik nog heel slecht om kan gaan met druk.

Share This Page