Zoals ik al in andere topics aangaf, heb ik zojuist voor de 4e keer een miskraam gehad. Zeer binnenkort mag ik naar de gyn om te bespreken welke onderzoeken er gedaan kunnen worden. Zelf vermoed ik dat mijn miskramen te maken hebben met zeer vruchtbaar zijn. Alle pogingen waren nl meteen raak. Waarschijnlijk nestelen 'foute' embryo's ook in en heeft mijn lichaam pas door dat het een mis is rond de 5 weken, als het hartje moet gaan kloppen. Om welke onderzoeken moet ik dan vragen? Wie heeft dit (ook?) en wat is onderzocht, wat heb je er aan kunnen doen? Heeft iemand hier literatuur over? Alvast bedankt ♡
Ik heb 3 miskramen gehad. Is ook steeds gelijk raak. Bij mij ging het ook steeds mis rond de 6 weken, bij het innestellen. Wij hebben in nederland alle onderzoeken gehad, allemaal goed. Dus toen naar gent gegaan en daar nog veel meer onderzoeken gehad, resultaat, we zijn allebei kerngezond. Nu heb ik Utrogestan gekregen van gent en nou ben ik ruim 11 weken zwanger. Dus bij een volgende keer weet ik wat ik moet gaan doen. Maar Utrogestan schrijven ze niet voor in nederland, dus als ik jou was en er komt niks uit de onderzoeken in nederland, zou ik naar gent gaan, alleen daar krijg je de Utrogestan. Heel veel succes!
De onderzoeken in nederland zijn zeer beperkt. Wij zijn ook naar Gent gegaan, volledig binnenste buiten gekeerd en uiteindelijk is mijn schildklier te traag gebleken. Ik zou ook zeker een keer om een kijkoperatie vragen.
Allebei bedankt voor de reactie. Nog wat vragen: @vlindertje, waar krijg je nu Utrogestan voor? Preventief? @bengeltje, wat betreft de kijkoperatie, bedoel je om uit te sluiten of er een tussenschot of verklevingen oid zitten? Ik heb tussen miskraam 3 en 4 een gezond kindje gekregen. Is dat dan wel van toepassing? Meer tips/ervaringen zijn meer dan welkom!
Trouwens ik heb ook Utro thuis liggen, ben er helaas ook niet zwanger mee gebleven. Kijkoperatie is er meer voor om zaken uit te sluiten ja.
Eerlijk, ik denk niet dat "supervruchtbaar" en daardoor miskramen vaak voorkomt, naast dat dat moeilijk te verhelpen is. Wat er wel aan onderzoeken wordt gedaan richt zich op bijvoorbeeld je schildklier (die was het bij mij en vonden ze in NL niet nodig om te checken), stollingsproblemen, genetica (karyotypering van beide partners, inclusief mthfr) en als je geluk hebt: immunologische problemen. In NL is alles zeer beperkt en schijnt er maar in 15% van de gevallen iets gevonden te worden. Voor verder onderzoek is Gent of DD beter. Conclusie is dus dat het aan van alles kan liggen en dan is er ook nog de "domme pech" factor (waar ik dan zelf niet zo heel erg in geloof maar omdat je al een gezond kindje zonder verdere medicatie hebt kunnen krijgen, is het wel mogelijk). Utrogestan overigens is bedoeld voor progesteroninsufficiëntie (dat je lichaam niet genoeg aanmaakt en daardoor de zwangerschap niet "vast kan houden"). Dat is moeilijk te meten omdat, mocht er een dip ontstaan, je meestal al te laat bent om de zwangerschap nog te redden. In Gent schrijven ze het dus preventief voor.
Ha TS, het klopt dat een aantal internationale onderzoeken zich richten op 'te innestelbaar baarmoederslijmvlies'. Dat betekent dat je inderdaad te vruchtbaar kan zijn omdat bevruchtingen die niet levensvatbaar zijn ook kunnen innestelen. Maar dat is nog volop in onderzoek en er is nog geen behandeling mogelijk. Verder sluit ik me aan bij de rest. In Nederland gaan ze meestal niet verder dan karyotypering en stollingsonderzoek, al zullen ze je op verzoek vast wel op schildklierproblemen prikken. Of ze die uitslagen dan juist interpreteren is een tweede. In Gent onderzoeken ze veel meer en zijn ze vaker bereid aspirine, evt heparine, progesteron en soms zelfs prednison voor te schrijven, bij immuunproblemen bijvoorbeeld. Op Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap vind je veel info over onderzoeken onder praktische informatie. Sterkte!
Ik moest beginnen met Utrgestan, 3 dagen naar mijn eisprong. Tot aan de 12 weken blijf ikmhet gebruiken en daarna wordt het afbouwen. Dat vind ik wel erg spannend moet ik zeggen. Ze zeggen dat het meehelpt met het innestellen van het vruchtje. Het hoeft niet bij iedereen te werken hoor, maar bij mij heeft het in ieder geval wel gewerkt en ben daarom ook super blij dat we naar gent zijn gegaan.
Utrogestan zorgt niet zo zeer voor het mee helpen van een innesteling, utrogestan zorgt voor progesteron en progesteron is het hormoon dat de baarmoeder geschikt maakt voor innesteling.
Tnx voor de reacties De website herhaaldemiskramen.nl heb ik al voor n deel doorgespit idd. Wat n onderzoeken staan er op de lijst (de lijst van Suus is dat??) zeg! Hebben jullie die allemaal gedaan? En zijn dat voor het merendeel bloedonderzoeken? Waar ik overigens wel wat angstig voor ben als ik over allerlei middelen lees om de zwangerschap te behouden, is voor 'n "foute" baby die blijft zitten. Ik spreek nu enkel voor mijzelf. Het voelt heel sterk dat al mijn miskramen niet levensvatbaar waren. Herkent iemand dit?
Hallo dames ik heb ook meerdere miskramen gehad.. heeft iemand telefoonnummer + adres van het ziekenhuis in gent..? Ik zou het erg fijn vinden als ik een pb krijg.. En als je utrogestan gebruikt moet je dat dan doen onder controle of hoeft dat niet.. Ik zonet heel fijn vinden als iemands mij hier mee kan helpen..
Lang leve google UZ Gent Als je een afspraak wilt maken kun je bellen naar: 0032-9-332.31.39 of 0032-9-332.09.72 Hier hetzelfde, 3x heel makkelijk zwanger maar ook hier ging het alle keren fout rond de 6 weken. Na de laatste curettage heb ik verklevingen gekregen dus nu zijn we nog verder van huis... Inmiddels wel bloed geprikt in gent en daar krijgen we binnenkort uitslagen van. Volgens de bloeduitslagen in NL is er niets mis met ons.
'Foute' baby's die blijven zitten, daar geloof ik niet zo in. De theorie is dat het immuunsysteem overactief is bij sommige vrouwen, waardoor juist gezonde zwangerschappen worden afgestoten. Er zijn genoeg vrouwen die utrogestan en/of prednison hebben geslikt en wel degelijk gezonde kinderen kregen na vele miskramen. Maar keihard bewijs is er niet, dat is waar.