Hallo, Ik zou mij even voorstellen, mijn naam is Cerise Penders en ik ben 20 jaar oud. Ik ben nu bijna 14 weken zwanger en heb vandaag de uitslag van mijn combinatietest terug gekregen. Hieruit is gebleken dat ik een risico heb van één op 334 op een kindje met het syndroom van down. Mijn vraag is of jullie het nodig vinden om hier verder onderzoek naar te laten doen, dit omdat de kans op een kindje met down best hoog ligt in verband met mijn leeftijd. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Hoi Cerise26, de uitslag die je hebt gekregen valt in de groep 'niet verhoogd risico', en je kunt dus niets laten doen verder. Alleen als de kans groter is dan 1 op 200 kom je in Nederland in aanmerking voor verder onderzoek. Na het laten uitvoeren van de combinatietest kun je het risico n.a.v. je leeftijd loslaten, want je hebt een gecorrigeerde kans laten berekenen en dit valt voor jullie in de gunstige groep. Natuurlijk heb je liever 1 op 1.000 bv, maar de grens ligt echt op 1 op 200. Groeten Brigitte