surreal, ik kan niet op je vragen antwoorden ben nog nooit zwanger geweest maar ik wil je wel héél veel sterkte toewensen. Dat dokters zo bot zijn snap ik niet. Ok ze maken het meermaals mee maar ieder geval is toch apart? Kan ik echt niet tegen. Veel sterkte meid!
Je mag vragen om een curretage. Als het goed is, vloei je hierna veel minder dan bij een miskraam. Meestal is het pas na 3 miskramen dat ze gaan onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het is niet te zeggen dat je geen kinderen kan krijgen meid, het is waarschijnlijk gewoon ontzettende pech. Miskraam word meestal veroorzaakt door een foute aanleg. Meid, ik vind het echt heeel erg voor je . Belachelijk dat die dokter zo bot reageerde, ik hoop dat je VK meer tact heeft en je goed kan informeren. Heel erg veel sterkte en succes Angelina
Hoi Surreal Allereerst heel veel serkte. hopelijk kan ik je vragen beanwoorden. Ik heb nu twee miskramen in korte tijd. Ik ben maandag gecuretteerd. Je huisarts of verloskundige moet dit met je bespreken, meestal wordt even afgewacht, of je kan er voor kiezen meteen te worden gecuretteerd. Omdat je twee miskramen achterelkaaar heb gehad kom je , net als ik, in aanmerking voor een chromosoomonderzoek. Er wordt bloed van jou en je (ex) partner afgenomen. De uitslag kan enkele maanden duren en de kans dat er een afwijking is is slechts 20 %. Ook is er als er een afwijking is geen behandeling voor. Ook dit moet de gynecoloog met je bespreken. Hopelijk heb je hier wat aan. groeten Miel
Sorry, ik was in de veronderstelling dat het na 3 keer was . Dat is in ieder geval bij ons zo. Angelina
Hoi Angelina, Sommigen hanteren 3 en sommigen weer 2. Gynecologen hebben daar een gedeelde mening over. groet Miel
Hoi Surreal, Neem wel de tijd om het allemaal te verwerken. Maak je nu niet druk over je werk. Je lichaam gaat voor. Wat je kan doen is nu je huisarts of verloskundige bellen dat je een curetage wil. Zij zullen je dan doorverwijzen. Neem na de curettage een week rust. Meldt je ziek, want je hebt echt de tijd nodig om alles op een rij te zetten. Mij heeft het goed gedaan. Ik ga morgen weer werken. Ik verveel me zelfs al een beetje thuis. Sterkte en succes.
Op 2 maart en 30 april heb ik mijn miskramen gehad. Na de curettage verloor ik nog 1 dag wat vocht, geen bloed of stolsels. Het viel mee. Ook weinig nasleep van de narose. 1 juni ga ik naar de gynecoloog en wordt bloed afgenomen. Op deze site vindt je meer info. over de onderzoeken. http://www.nvog.nl/files/habituele_abortus.pdf groet Miel
Heel veel sterkte Sureal, ik heb ook een curettage gehad en daarna was ik eigenlijk snel weer de oude lichaamlijk dan, heb heel weinig gevloeid en geen pijn gehad.
Mag ik ff zeggen dat ik die arts een grote lul vind? Wat een botte hark, zeg! Ik heb 3 jaar geleden 2x een miskraam gehad (1 met 12 wkn en 1 met 13 wkn). Ik ben niet gecureteerd en ik heb ook niet zo lang na gevloeid. Nu alweer een paar maanden geleden (3 maanden) heb ik weer een miskraam gehad. Ik was ruim een maand van slag, lichamelijk en daarna merkte ik dat het alweer bijtrok allemaal. Ik heb ruim een week gevloeid, daarna bleef ik maar buikpijn houden en had vreselijk last van mijn hormonen en na nog es 2 wkn heb ik weer een beetje gevloeid en was plotsklaps mijn buikpijn over. Na een maand (na de mk) werd ik ongesteld en dat was een hele heftige. En dat voelde als een grote schoonmaak. Heel veel succes als je nog moet wachten.
Hoi Surreal, Jeetje joh, wat rot voor je dat je zulk slecht nieuws gehoord hebt. Ik hoop dat je vanmiddag bij je verloskundige meer steun krijgt dan van de dokter. Ik denk zeker als je alleen bent, maakt het exta veel uit of je prettige of botte mensen tegen over je krijgt. Ik kan met je mee voelen wat je doormaakt, ik heb net een miskraam gehad en ik was ook van mijn ex zwanger, die wilde het ook niet. En ook bij mij heeft deze zwangerschap het verlangen naar een kindje wakker gemaakt (dit was de eerste keer dat ik zwanger was), maar lastig zonder relatie... Als je er snel mee klaar wit zijn en door wilt gaan, kan ik me voorstellen dat je voor een curettage kiest. Ik heb het zelf afgewacht, het kwam na 2 weken (gisteren). Het lijkt me rot als je er op je werk niet over kan praten he, dan kan je ook niet uitleggen waarom je je ziek meldt. Is er niet iemand die je in vertrouwen kunt nemen? Ik zou ook zeggen: je moet in de eerste plaats voor jezelf zorgen, anders kan je ook je werk niet goed doen. Nou, heel veel sterkte voor de komende tijd, ik leef met je mee. liefs, Wietske
Wat je maandag kan doen om te vragen of ze zeker weten dat je het vruchtje heb afgestoten en zo voorstellen een echo te laten maken. Meestal doen ze het niet vlak voor en na de curettage. Maar je kan het proberen. Trouwens het is niet aan jou om er haast achter te zetten maar ook de taak van je huisarts, hij kan zorgen voor een spoedindicatie en zou je bij wijze van spreken vandaag al voor een spoedecho terecht kunnen. Heel veel succes..
Wat vervelend allemaal... Helaas kan ik ook meepraten Ik heb ondertussen al 5 miskramen gehad. De eerste in juni 2004, de tweede augustus 2004, de derde september 2005, de vierde 23 januari 2006 en de vijfde 9 mei 2006. Echt super vervelend!!! Ben 1 keer gecurreteerd en dat was best heftig, ik heb nog wel even gevloeid erna, maar dat had ik bij alle miskramen... Bij mij is alles al onderzocht, van bloed tot chromosomen & van zaad tot baarmoeder echt om moe van te worden. Ik krijg alleen maar uitslagen waar niks uit komt, ik ben helemaal gezond volgens de gyn en mijn vriend ook. Heel fijn, maar waarom gaat het dan toch steeds fout??? Mijn lichaam heeft geen moeite met zwanger worden, maar wel met het vast houden van het vruchtje . We zijn nu zo ver dat we zijn doorverwezen naar een ander ziekenhuis, een academisch ziekenhuis waar er meer mogelijkheden zijn. We zijn in afwachting van een uitnodiging van het Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam. Heel spannend allemaal en ik hoop dat we gauw verder komen!!! Ik hoop dat jij ook snel meer te weten komt en dat duidelijk wordt waarom het fout is gegaan. Je kan ook vragen of ze het vruchtje kunnen onderzoeken na een curretage, dat hebben ze bij mij ook gedaan... Wie weet komt daar wat uit dan?? Heel veel succes en ik hoop dat je je snel wat beter voelt positief blijven in ieder geval
Lieve Surreal, Ik denk als je maandag in het ziekenhuis gewoon vertelt wat je zorgen zijn en vraagt om wat je graag wil, dan zullen ze echt naar je luisteren. De ene dokter is misschien aardiger dan de andere, maar het zijn ook mensen en als jij zegt: ik trek het niet emotioneel om te wachten, ik ben bang voor een spontane miskraam en wil zo snel mogelijk de curettage, en: ik wil eerst nog een echo om zeker te weten dat het niet meer leeft. Nou, volgens mij zijn dat hele normale en begrijpelijke vragen, je vraagt echt niet om iets raars! Ze zijn er om jou te helpen. Gewoon zeggen wat je op je hart hebt, niet bang zijn. Is er trouwens iemand die met je mee kan gaan, die je kan steunen? Ik hoop dat je het weekend goed doorkomt en dat je maandag een prettige arts krijgt in het ziekenhuis! liefs, Wietske
Surreal, ik lees je verhaal nu pas, maar wil toch nog graag reageren. Te eerste vindt ik het heel erg voor je dat het is misgegaan. Ik weet helaas ook hoe het voelt. Ik kreeg 2 mei te horen, na een inwendige echo, dat ons kindje niet leefde. Heb toen een paar dagen bedenktijd gekregen en heb vrijdags gevraagd of ik op spoedspreekuur bij de gyn mocht komen. Ben daar maandan 8 mei geweest. Daar kreeg ik nog een echo, ook om te bevestigen dat het echt niet goed was. Heb aangegeven dat ik het z.s.m. wilde laten weghalen, ook omdat ik het emotioneel niet aankon en gek werd van het idee dat er een dood vruchtje in me zat, wat misschien elk moment los kon komen. Ben toen dinsdag 9 mei gecuretteerd. De ingreep viel lichamelijk mee, emotioneel wat het moeilijk. Ik vloei nu nog een beetje oud bloed, dus das best lang al 11 dagen. Maar kan niet echt zeggen dat het erg vervelend was. Ik hoop dat hierdoor alles goed schoon is. Ik wens jou veel sterkte, het weekend maar zeker ook maandag, en zoals Wietske al zei, schrijf je vragen op, dat heb ik ook gedaan. Ik denk aan je, liefs Hope