Paradontitis en herhaalde miskramen

Discussion in 'Miskraam' started by Suzanne68, Jan 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

Gister zijn er bij mij 3 kiezen getrokken,die niet meer te redden waren.Ik heb al vanaf mijn 16e een zeer agressieve vorm van paradontitis.Ik vind het echt helemaal vreselijk vooral omdat ik wel heel schoon ben op mijn gebit.Nu had ik op internet al het een en ander gelezen over het verband tussen paradontitis en miskramen.En mijn mondhygiëniste begon er van de week ook opeens over.Dat de miskramen misschien daardoor komen.Ook was de paradontitis verergert door de zwangerschappen van de afgelopen 2 jaar en de stress die er daardoor bij kwam.Weet er misschien iemand wat meer over dit verband?

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee, nooit van gehoord. Wat naar.

Het is dus weer misgegaan?

Suus

3. Suzanne68

Oja....weer mis.Maar had 1 dag na NOD al krampen,dus valt in mijn ogen meer onder foute innesteling dan weer een mk.Ondanks de positieve test.2 dagen nadat ik stopte met de progesteron zette het al door.Was wel behoorlijk pijnlijk trouwens.heb eerste kerstdag/nacht en de tweede kerstdag flink pijn gehad.Moest in de middag op kerstvisite,maar toen was het gelukkig al gezakt allemaal.
    Was wel 2 dagen flink verdrietig ervan,maar gaan met goede moed weer verder.Vind het wel een beetje zonde van de bollen.Moet ik weer om nieuwe gaan bedelen als ik weer zwanger ben.

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, maar toch is het prut. Twee streepjes is zwanger, of het nou na een paar dagen of na een paar weken misgaat, je hebt toch even hoop gehad!

Jij had de bollen van Geertgen hè? Die willen ze je vast wel weer geven... Ik krijg ze uit Gent, daar faxen ze naar je apotheek als je nieuwe nodig hebt.

Suus

5. Suzanne68

Oh dat zou wel handig zijn als het Geertgen ze door zou kunnen faxen.Dat ik niet helemaal naar Eindhoven moet ervoor.Ik ga ze wel bellen als ik weer zwanger ben.Heb nog doosjes zat voor in het begin.

Plak hier even het stukje wat ik ook op mijn Hyves heb gezet.het heeft wel niet heel veel met miskramen te maken,maar voel me best een beetje sneu en het is een uitleg hoe erg de paradontitis al is.
    Misschien een waarschuwing voor mensen met lakse tandartsen,die vinden dat een beetje ontstoken geen behandeling nodig heeft.
    Maar vooral omdat ik mezelf een beetje zielig vind en het graag wil delen :D

Die 3 kiezen zijn nog maar het begin.Ik heb een hele erge vorm van paradontitis.En niet doordat ik niet schoon ben op mijn tanden.Mijn gebit was heel netjes schoon.Maar doordat er niet goed op ingespeeld is door vorige tandartsen en een combinatie van al bestaande onstekingen en stress is het nu na 26 jaar modderen (heb het al vanaf mijn 16e) dan wel zover gekomen,dat waarschijnlijk mijn tanden niet meer te redden zijn.De ergste zijn er nu uitgehaald in de hoop,dat het hiermee stabiel te krijgen is.De bacterieën die dit alles veroorzaken kunnen ook hartproblemen veroorzaken.Dus ja....de tanden moeten wijken voor mijn algehele gezondheid.Wat niet wegneemt dat ik het echt vreselijk vind hoe het er nu uitziet.Voel me net zo'n zwerfster....alleen de winkelwagen met oude rotzooi ontbreekt nog.Het is nog niet zo heel opvallend....alleen als ik lach zie je het goed.En helaas ben ik een erg grappige man getrouwd.En met het plaatje straks ziet niemand er meer wat van.Maar ik weet het wel,dat het zo eruit ziet dan.Klinkt misschien heel stom.Er lopen tigduizend mensen rond met een kunstgebit,maar heb het er best wel moeilijk mee.....

6. Trees

Trees Niet meer actief

Mij is ook bekend dat er een verband zou bestaan tussen paradontitis en miskramen. Ik heb er helaas heel weinig informatie over kunnen vinden.

Toevallig (of niet....) heb ik ook een erfelijke en agressieve vorm van paradontitis.
    Ik weet niet of je kaak ook is aangetast, maar zo ja dan blijft een kunstgebit niet goed zitten en krijg je zo klappergebit. Behalve dat het geen kijk is, schijnt het erg lastig met kauwen te zijn. Mijn vader heeft onlangs een nieuwe operatie gehad, waarbij ze met bot uit zijn dijbeen een nieuwe kaak hebben geconstrueerd. Hierop zitten implantaten met kunsttanden geschroefd en het ziet er veel beter uit dan de familieleden met klapperende kunstgebitten. Het is wel een heftige operatie en ik meen me te herinneren dat mijn pa wel zijn zorgverzekering om toestemming heeft moeten vragen.

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Echt superrot voor je hoor, ik snap dat je je heel ellendig voelt. Op zich zou je misschien ook implantaten kunnen krijgen, maar dat zal wel ontzettend duur zijn.

Ik heb zelf trouwens nooit iets met m'n tanden, ook nauwelijks gaatjes, dus dat zal het bij mij niet zijn...

Trees, nu ik je hier toch tref: weet jij iets van het verband tussen insulineresistentie (geen suikerziekte) en herhaalde miskramen?

Suus

8. Suzanne68

Voorlopig krijg ik een plaatje.Alhoewel ik nog wel ga proberen een frameprothese te krijgen,omdat dit minder belastend is voor je tandvlees.Maar de tandarts had het over een plaatje.Die was er sowieso heel erg opgetogen over.Hup,3 kiezen eruit,plaatje erin...word er allemaal zoveel mooier en beter van :$ :D En ik weet niet of zo'n frameprothese kan.Ik had idd al gelezen over die botoperatie.Heb je daar wat meer informatie over?Want op de lange termijn wil ik daar wel over na gaan denken.Als alles eruit is zeg maar.Had alleen begrepen dat het herstel wel een half jaar kan duren?
    Omdat er bij jou uiteindelijk wel een goede zwangerschap is geweest neem ik aan dat dat bij jou de oorzaak zeker niet was?Of was het toen aardig onder controle kwa ontstekingen?

9. Suzanne68

@Suus....vanwege het botverlies zijn implantaten geen optie.
    Misschien valt het plaatje wel mee en maak ik me druk om niks.
    Ik ben altijd van de beste oplossingen en niet van de lapmiddelen.En zo'n plaatje lijkt me een lapmiddel....maar misschien overreageer ik een beetje op de situatie.Het voelt allemaal gewoon zo oneerlijk.Eerst al bijna 4 jaar bezig zijn met het krijgen van een kindje met alle ellende eromheen.En dan nu dit weer.Ik weet dat het klein is hoor.Een vriendin van me heeft onlangs een borst moeten missen wegens kanker.Dus ik voel me een vreselijk zeurdoos over een paar tanden.....maar vond eigenlijk dat het nu wel tijd werd voor leuke dingen.En het grappige (ironische) is toch wel ,dat mijn goede voornemen was om beter voor mezelf te zorgen.Gezond eten,geen vette troep,helemaal geen wijntjes meer.En als dank begin ik het nieuwe jaar met griep en 3 kiezen minder.Ik weet niet hoor.....

10. jpostma

jpostma Actief lid

Nov 11, 2010
    151
    0
    0
    Tandartsassistente
    Friesland, Nederland
    Hey Suzanne.

Ff wat vraagjes. Ik ben zelf tandartsassistente. Ben je onder behandeling bij een parodontoloog of gewoon een mondhygieniste voor je parodontitisch. Als het idd zo erg is zou ik zelf zeggen dat je dan beter naar een parodontoloog praktijk kan. En als het bacterieel is heb je daar op specifieke antibiotica's voor gekregen?

Het is jammer dat je kiezen niet meer te behouden waren. Ook jammer zo als ik het lees dat je tandarts daar zo makkelijk over doet. Een plaatje is opzich geen lapmiddel en is een prima oplossing maar ik ben zelf van mening dat een frame ondanks de haakjes vaak een betere oplossing is aangezien een frame zich vast klikt zeg maar aan de kiezen/tanden en vaak veel meer stabiliteit geeft. Vooral onder, mits hij natuurlijk goed vervaardigd wordt.

Wat betreft implantaten in de kaak, moet daar een indicatie voor zijn wil je dat vergoed krijgen door de verzekering. Dan moet je eigenlijks compleet tandloos zijn en moeten je kaken zo problematisch zijn dat er geen goede prothese meer op te vervaardigen is. Ik werk nu meer dan 3 jaar in de praktijk waar ik nu werk en mensen die uiteindelijk implantaten krijgen zijn heel te vreden. Een echte uitkomst voor sommige mensen. Wij heben ook wel patienten die hun eigen voortanden nog hebben en geen kiezen meer die ook wel implantaten nemen maar dat dan zelf betalen. Dat gaat dan in combinatie met een frame die daar dan op klikt.

Ik hoop dat je gebit de komende tijd opknapt zodat je je een stuk beter daar over voelt en zodat je algehele gezondheid er op vooruit gaat. Zelf weet ik niet of pa)odontitsch en miskramen iets met elkaar te maken hebben. Ik wil morgen mijn baas wel vragen als je wilt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust :p

11. jpostma

jpostma Actief lid

Nov 11, 2010
    151
    0
    0
    Tandartsassistente
    Friesland, Nederland
    Nog vergeten te vragen: Krijg je het plaatje boven of onder?

12. Loes1983

Loes1983 Actief lid

Oct 29, 2010
    426
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,
    Wat bedoelen jullie met die bollen????

xxx

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Utrogestanbollen (progesteron). Dat wordt soms voorgeschreven om herhaalde miskraam te voorkomen, doorgaans aan vrouwen die 3 of meer miskramen hebben doorgemaakt.

Suus

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Suzanne, het zit je niet mee. Heel veel sterkte!

Suus

15. Mama van Mike

Mama van Mike Actief lid

Sep 24, 2008
    253
    0
    0
    Groningen
    Ik weet wel dat er een verband is tussen hormonen en paradontitis.
    Ik heb na mijn bevalling in 2008 paradontitis gekregen. Of waarschijnlijk tijdens mijn zwangerschap. Mijn zoon is met 33 weken geboren, er is mij verteld dat paradontitis een oorzaak is van vroeggeboortes en dan lijkt het mij ook mogelijk dat het een oorzaak kan zijn van een miskraam.

heel veel sterkte!

16. Suzanne68

@jpostma.....ik krijg het plaatje boven.Fijn om te horen dat het geen lapmiddel is.Bedankt voor alle informatie.Als je het nog na wilt vragen van dat verband tussen paradontitis en miskramen.Graag.
    @Suus.....over niet meezitten kan jij aardig meepraten.Dus ik heb besloten dat het voor ons allebei wel genoeg ellende is geweest zo en vanaf nu gaat alles goedkomen(helpt vast niks,maar ja)
    @Mama van Mike.....ik zie dat je midden in een mk zit....sterkte!
    Is alles wel goed gekomen met je zoontje na de vroeggeboorte?

Begin al een beetje te wennen aan het missen van mijn kiezen.Kan zelfs alweer "normaal" eten.

Laat ik dna dit jaar maar een gezond kindje krijgen,dan voelt het misschien wat minder naar dat ze eruit zijn.Dat ik er wat leuks voor terug krijg ;)

17. Trees

Trees Niet meer actief

Ik zat er nog eens over na te denken. Paradontitis is een bacterie die een ontsteking veroorzaakt. Een ontsteking in je lijf zorgt voor een geactiveerd immuunsysteem en een overgeactiveerd imuunsysteem kan een miskraam of een vroeggeboorte veroorzaken. Als dat een oorzaak is, zal dan een lage dosering ontsteingsremmer, zoals prednison niet voldoende zijn? Geen idee of het klopt, maar ik vind het wel logisch klinken :D.

Wat misschien nog wel een interessant feitje is dat een systeemziekte (is ook een autoimmuunaandoening) de kans op paradontitis vergroot. Systeemziektes vergroten de kans op een miskraam weer. Ik ben zelf door de 'no nonsens' gynaecoloog (eentje die strict het protocol volgt) doorverwezen naar de immunoloog om op systeemziektes te checken.

Over immunologen gesproken. Suus & Suus, deze arts heeft mij en mijn partner getest om te zien of ik allergisch voor zijn DNA was (of zoiets dergelijks?!). Iets wat ik verder nog nooit heb gehoord, maar er schijnt ten tijden van ons onderzoek een vrij recente studie naar gedaan te zijn. Volgens mij, maar ik twijfel enorm, was dit ook in mijn eigen ziekenhuis, het UMCG. Misshien nog een spoor om uit te zoeken?

Over bottransplantaties. Mijn pa is er zeker een jaar mee zoet geweest. Nu heeft hij wel een aantal immuunziektes, dus dat zal ook niet echt meegeholpen hebben. Ik weet dat in zijn geval er geen enkele tand meer te redden was.

Suus35 ik weet niks over insulineresistentie behalve dat ik er weleens van gehoord heb. Ik neem aan dat je al op pubmed hebt gekeken?

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Trees, die Prednison slik ik inderdaad al, via het UZ Gent. (Ik lijk alleen niet meer zwanger te raken...)

Wat de allergie voor het dna van je partner betreft, daarvoor zou je denk ik een immunoglobine-infuus moeten krijgen (IvIg). Volgens mij is dat in Nederland nog steeds heel erg omstreden als toepassing bij herhaalde miskramen. In het UZ Gent kun je het wel krijgen, via professor Noens. Als je de naam van de immunoloog zou kunnen achterhalen: heel graag!

Ik ben vandaag drie keer geprikt op insulineresistentie. Was wel verbaasd een nieuwe theorie te horen over de oorzaak van herhaalde miskramen na twee jaar tobben. Als je erop zoekt, vind je het wel als oorzaak. Ook voor vroege miskramen. (Wat volgens mijn ex-gynaecologen niet zou kunnen. Tsja.) Ik heb vandaag drie keer glucose laten prikken, een zogenaamde dagcurve. Mocht daar niets uitkomen, dan komt daar niets uit ;). Maar komt er wel iets uit, dan schijn je miskramen te kunnen voorkomen door methformine te gaan slikken.

Het is een wondere wereld, die van de herhaalde miskraam. Je hebt geen sociaal leven of hobby's meer nodig, hahaha.

Suus

19. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ga achter de naam van de immunoloog (ik ben de naam vergeten) aan en ik pb je als ik het heb gevonden. Hij was nog in opleiding, maar vergeleken met sommige collega's zeer voortvarend. Dankzij hem is eindelijk één van de foetussen uitgebreid onderzocht.

Over behandeling heeft hij zich toen niet naar mij losgelaten, maar ik moest ook denken aan de IVIG- behandelingen van Noens. Heb je daar voor jezelf nooit over nagedacht? Het lijkt mij een zeer zware behandelingen, maar stond hier wel op het todolijstje.

Is het raar als ik zeg dat ik hoop dat er iets uit de glucosetesten komt? Ik denk dat je wel berijpt wat ik bedoel ;)

20. Suzanne68

:D

Ik ga de rest later wat uitgebreider lezen en erop reageren.Heb een fikse griep.

Share This Page