Harde buik na plassen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Pilar, Sep 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pilar

Pilar Lid

Jul 29, 2008
    54
    1
    0
    Ik heb vorige week een vraag gesteld over harde buiken, waarop ik een antwoord heb gekregen, waarvoor mijn hartelijke dank. Nu heb ik nog twee aanvullende vragen.
    Kunnen harde buiken ook ontstaan door obstipatie (daar heb ik namelijk erg last van).
    En telkens als ik geplast heb, wordt mijn buik hard, na 20 a 30 sec ontspant het dan weer. Blaasontsteking is gecheckt. Kan dit kwaad?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Pilar,

harde buiken kunnen wel te maken hebben met obstipatie. Als je darmene zoveel moeite hebben kan dit zeker invloed hebben op je baarmoeder.
    Het is normaal dat je buik harder wordt na plassen, je blaas is dan leeg en dat zorgt voor meer ruimte in de buik, daar reageert je baarmoeder op door een andere positie in te nemen, hij trekt zich daarbij samen. Geen probleem.

Mirjam

3. Pilar

Pilar Lid

Jul 29, 2008
    54
    1
    0
    Bedankt voor je antwoord.
    Mijn blaas is momenteel heel snel geirriteerd, ook als ik bijna niet moet plassen, heb ik het idee dat ik enorm moet. Dit gevoel geeft mij ook vaak een harde buik. Is dat erg? En kan dit komen door de schopjes van de baby?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Pilar,

nee, dit hoort bij de zwangerschap, door de hormonen moet je heel vaak plassen en als de baby er tegenaan schopt nog vaker. Is helemaal niet erg, alleen lastig voor jou!

Mirjam

5. Pilar

Pilar Lid

Jul 29, 2008
    54
    1
    0
    Toch heb ik het gevoel - ondanks dat het geen blaasontsteking is, dat heeft de HA gecheckt - dat mijn blaas de harde buiken voortdurend uitlokt. Er hoeft maar een beetje urine in te zitten en hup heb ik er weer een. Hoe kotm dat dan?

Share This Page