Medicatie of curretage?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Ikzelf, 16 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bijna 8 weken ver. Helaas gaat het niet goed komen:(
    De gyn wilde mijn lichaam 14 dagen de tijd geven om het zelf af te stoten maar zit vandaag op de 14e dag en helaas is er nog niks op gang gekomen:(
    Vanmiddag moet ik naar de gyn om de mogelijkheden te bespreken. Medicatie of curretage? We zullen uiteraard de voor en nadelen bespreken.
    Ik weet enkele nadelen van een curretage mbt vruchtbaarheid.
    Wanneer dit alles achter de rug is willen wij graag zsm verder proberen aangezien wij het al jaren proberen, zitten in de mmm en dit was de eerste zwangerschap, zoooo erg ook dat het zo afloopt:(
    Wat zijn jullie ervaringen met deze 2 methodes?
    Had natuurlijk het liefste gehad dat niemand er ervaring mee heeft maar helaas komt het zoooo vaak voor:(

2. snelly

snelly Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.854
    0
    0
    achter mijn zoontje aan hollen
    ergens in zuid holland
    hoi Ikzelf,

Eerst heel veel sterkte en jammer dat het toch echt mis is.

Ik heb alle 3 manieren meegemaakt. Mijn eerste kwam toch nog spontaan met 11 wk op de dag van curettage (wist het ook al met 6 wk dat het niet goed was). Mijn 2e ben ik gelijk gecuretteerd was het zelfde verhaal en was niet van plan om nog verder te lopen.
    Mijn derde eerst pillen en toch nog 3 dg later gecuretteerd ivm rest. De vierde een dag voor de curettage pillen maar toch nog rest dus weer geholpen.Ik mag geen 4 pillen meer want ik loop helemaal leeg denk dat ik zeker 1lt ben verloren bij de laatste 2.

Zo als je leest doen de pillen niet altijd goed hun werk. Maar met curettage duurde het weer lang voor mijn cyclus begon en dat je natuurlijk last kan krijgen van verklevingen maar die kans is erg klein.
    Het prettigst heb ik altijd de natuurlijke gevonden maar goed het zo lang door lopen was echt lastig.

Succes met je beslissing Ikzelf en ik hoop dat het in die tussen tijd toch nog uit zich zelf komt.

Grts snelly

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoi! Wat ontzettend rot voor je. Een mk gun je niemand, het is echt heel naar om mee te maken.

Je geeft zelf al aan dat er wat nadelen zitten aan een curettage. Je hebt een iets verhoogde kans op een ontsteking en op verklevingen (het syndroom van Asherman). Dat laatste is iets waarvan NL gyns zeggen dat het heel weinig voorkomt, dat is vooral omdat Asherman in NL niet altijd ontdekt wordt, maar het komt toch wat vaker voor dan je zou denken. Volgens de Amerikaanse wiki leidt 1 op de 3 curettages tot verklevingen. Verder is een curettage niet bijzonder pijnlijk, kan het onder plaatselijke verdoving of narcose, en ben je doorgaans snel weer op de been.

Een andere optie is eerst pillen proberen. Als je om Mifegyne en Cytotec vraagt is de kans op succes 90 procent. Als je alleen Cytotec krijgt is die kans 70 procent. Voordeel is dat je het zelf doet, thuis, en dat je geen risico loopt op Asherman. Wat je wel moet weten is dat een enkele vrouw extreem veel bloed verliest. Mocht dat bij jou gebeuren of als je voelt dat je een beetje weg raakt, bel dan meteen de gyn. Om die reden om je niet alleen zijn als je de pillen hebt ingebracht.

Mocht de mk met pillen niet volledig zijn, dan krijg je alsnog een mini-curettage. Omdat je bm-mond dan al openstaat, is de kans op Asherman dan niet zo heel groot meer.

Wat je ook beslist, veel sterkte. Met het fysieke afscheid, maar ook met de periode die daarop volgt.

Liefs, Suus

4. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Dank je wel Snelly!
    Wat vreselijk om te lezen wat jij allemaal hebt meegemaakt, bah bah bah!

Ik dacht zelf dat je cyclus na een curretage juist weer snel op gang zou komen en dat vond ik ook heel wat waard maar het tegenovergestelde is dus waar...
    En ik heb wel vaker gelezen dat je met pillen erg veel bloed verliest en daar hou ik niet zo van;) Daarnaast is indd de kans ook aanwezig dat je alsnog gecurreteerd moet worden.
    Ben benieuwd wat mijn gyn ervan zal zeggen. Vanmiddag hoor ik het en dan zal ik uiteindelijk een beslissing moeten maken.
    Uiteraard baal ik er wel van dat het niet vanzelf op gang is gekomen want dat zou natuurlijk het meest "ideaal" zijn. Heel raar woord in deze context:(

5. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Jij ook bedankt Suus!
    En ik wens jou ook weer heel veel succes met alles!!!

Als ik jouw verhaal zo lees neig ik miss toch meer naar medicatie..oohh vind het ook echt zooo moeilijk:(

6. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Veel sterkte alleerst! Ik heb helaas ervaring met curettage en pillen, had een MA van een tweeling en met de pillen kwam er maar een vruchtzakje af en daarna moest ik alsnog gecuretteerd worden. Als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk ik de medicijnen proberen, voelt toch wat "natuurlijker" en je kunt het dan thuis doen. Succes met je beslissing en hopelijk is deze periode voor jou snel achter de rug!

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Mijn cyclus kwam altijd meteen weer op gang na curettage, het ia dus niet dat het per se la her duurt. Succes met je beslissing, het is kiezen uit twee kwaden, ik weet er alles van.

Suus

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ook hier weer snel mijn cyclus op gang na de curettage, (wel een na-curettage, miskraam kwam een paar dagen voor ik de pillen in zou brengen toch nog spontaan).
    Sterkte met beslissen!

9. snelly

snelly Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.854
    0
    0
    achter mijn zoontje aan hollen
    ergens in zuid holland
    Maar dat is bij mij hoor ik heb namelijk ook PCOS maar alleen als ik te zwaar ben en ik kom heel snel aan tijdens een zw dus dan ga ik weer lijnen en dan komt het weer op gang. Ik gebruik geen medicijnen maar jij wel dus het zal bij jou wel goed komen.Bij duurt het gemiddeld 3 mnd en dan is het weer goed en dan ben ik vaak ook weer zwanger.

Succes vanmiddag .

10. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    3 maanden snelly, dat duurt wel lang.
    Ook ik heb PCO en krijg daar clomid voor. Heb al ruim een jaar clomid geslikt en werd nu dus bij ongeveer de 13e ronde zwanger van. Wel met een lagere dosering want moest omlaag ivm overstimulatie ivm afvallen.

Voor diegene die ook reageerden op de curretage, fijn om te horen dat de cyclus wel weer redelijk snel op gang kwam.

Echter heb ik nu besloten dat het toch belangrijker is om dit goed af te sluiten. Belangrijker dan weer snel zwanger worden.
    Uiteraard wil je niets liever dan snel weer zwanger worden maar het is gewoon erg belangrijk om dit op een "goede" manier te doen. Je moet er immers ook de rest van je leven mee leven.
    Daarom toch liever een curretage denk ik, ben anders te bang voor wat me overkomt!

11. RoSa2009

RoSa2009 Bekend lid

21 jul 2010
    841
    0
    0
    QA/QC Assistent in de Petro chemie
    Rotterdam-Zuid
    Ik zeg curretage, heb zelf een keer die pillen gehad en ben echt geen aansteller maar wist van gekkigheid niet hoe ik moest liggen, zitten of staan.

En heb daarna 7 weken lang gevloeid, echt 15 tot 20 nachtverbanden per dag en dan nog doorlekken......

12. Flavour

Flavour Niet meer actief

Mijn ervaringen met pillen zijn heel anders, en die van velen met mij. Je krijgt wel bloedverlies, maar weken vloeien, dat hoor je echt heel erg zelden. Bovendien kan je dat na een curettage ook gebeuren, vergis je niet. Ik heb weleens 6 weken gebloed na een curettage, en toen moest ik ook nog eens nagecuretteerd worden. Sterker nog, ik moest bij twee miskramen na de eerste curettage ook nog eens een tweede ondergaan omdat er een restje was blijven zitten. Met een curettage krijg je dus zeker ook niet de garantie dan je er in één keer vanaf bent.

Laat je goed voorlichten door je gyn, en lees even wat het syndroom van Asherman inhoudt, dan weet je welk risico je loopt, hoe klein misschien ook. Je wilt niet weten hoe vaak ik vrouwen spreek die ontzettende spijt hebben van de ingreep, omdat ze niet wisten van Asherman of niet wisten wat het precies inhield.

Ik heb de verklevingen van Asherman zelf helaas wel overhouden aan een curettage, en heb daar een eileider aan verloren. Na een operatie, verplicht een spiraal dragen en een hormoonkuur ben ik uiteindelijk wel weer zwanger geworden, maar dat geldt niet voor iedereen die Asherman krijgt.

Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar ik heb zelf een enorm zwaar traject achter de rug met de Asherman, dat gun je je ergste vijand niet. Bovendien vind ik de verhalen over de pillen vaak ontzettend overtrokken. De meeste vrouwen hebben inderdaad flink bloedverlies, maar dat heb je bij een natuurlijke mk ook, dat is heel normaal. En natuurlijk doet het pijn, maar het is in de meeste gevallen zeker niet onverdraaglijk en met paracetamol en een warme kruik goed te doen.

Neem dus de tijd en de rust om een goeie beslissing te nemen. Er is geen ideale oplossing voor deze situatie, het beste wat je kunt doen is je heel goed laten informeren zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Veel sterkte, wat je ook beslist.

Suus

13. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Wij kregen vorige maand te horen dat ons kindje gestopt was bij 8 weken zwangerschap. Ik kon het emotioneel niet aan om nog lannger met een dode baby in mijn buik te lopen en mijn lichaam die zich zo zwanger voelde en geen tekends gaf van dat het niet goed zat. Dus voor mij was de keus om voor de medicatie te gaan vrij snel gemaakt. Ben ook geinformeerd door Suus over de risico's van een curretage.

Op zondag heb ik de 4 pillen ingebracht, het bloedverlies begon en ik had een beetje buikpijn maar het was allemaal erg goed te doen. Eind van de middag werd het bloed wel vele malen erger, maar als ik rustig bleef liggen/zitten viel het mee. De buikpijn is niet prettig want ook die word hefiger maar met paracetamol kun je die wel minderen.. Maandag moest ik weer 4 pillen gebruiken omdat het vruchtje er zondag niet uitkwam. Dinsdag morgen ben ik het vruchtje verloren, net voordat ik nieuwe pillen wou gaan gebruiken.. Ik vondt het wel heel erg heftig maar dat vooral emotioneel. Het bloedverlies was best hefig en ook de buikpijn was geen pretje maar was al bijna over toen het vruchtje er uit kwam.

Ik zelf zou dus echt eerst de medicatie proberen als ik jou was. Vondt het heel fijn dat ik het zo zelf kon doen en op mijn gemak en in alle rust afscheid kon nemen van het vruchtje dat uit mij kwam.. Plus het voordeel is dat medicatie geen risico's heeft en je ook snel weer zwanger kunt raken. Als het uiteindelijk niet lukt met de medicatie kun je altijd nog voor een curretage kiezen maar ik zou echt eerst cytotec proberen. Google maar eens goed over Asherman, danschrik je als je leest hoevaak het werkelijk voor komt..

Sterkte!

Deel Deze Pagina