Wij hebben voor deze zwangerschap ook een miskraam gehad op 7 weken zwangerschap... Wij gaan het niet vermelden op het geboortekaartje... maar wij hebben wel een doos voor onszelf gemaakt met alle spulletjes enzo in van het eerste kindje... deze staat mooi opgeborgen in de slaapkamer van het kindje dat nu komt... in die doos zitten mijn testen, zwangerschapsdagboek, knuffeltje, en brieven van tijdens mijn miskraam (ik schreef alles van me af naar het kindje toe) ... ik moet zeggen dat die doos mij enorm hard heeft geholpen met het te verwerken! Ik kon het heel moeilijk een plaats geven en 'nu heeft hij/zij toch een plaatsje bij ons in huis..
Ik heb zelf 2 miskramen gehad waarbij eentje in een later stadium 15 weken. Kindje gevoeld en hartje horen kloppen. Bleek een dochtertje. Wij hebben dit nooit vermeld bij de geboorte van ons zoontje. We hadden wel op het kaartje staan dat na lang wachten onze droom eindelijk in vervulling was gegaan. Ik persoonlijk zou een nieuw leven niet willen overschaduwen door het verleden! Het is iets vreugdevols en moet niet overschaduwd worden maar dat is mijn mening'
Ik zou zo'n vroege miskraam niet qua tekst verwerken, Misschien een sterretje ergens in het kaartje verwerken (en dan bedoel ik in een plaatje en niet als broertje/zusje van) Maar dat is natuurlijk altijd heel persoonlijk. Ik ben in januari met 17 weken zwangerschap bevallen van een zoontje. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of ik zijn naam wel op het geboorte kaartje van dit kindje zet. Misschien een vlindertje, maar wil het niet iets triests maken of zo.
Ik zou iets voor jezelf doen om dit een plekje te geven. Het was zo'n vroege miskraam. Bovendien is dit het kaartje van je kindje. Het gaat om een geboorteaankondiging van hem/haar. Ik vind het dan niet passend om een miskraam van een slecht vruchtje daarbij te vermelden of kenbaar te maken. Van vlinderkindjes waarvan je geslacht en naam weet (16+ weken) zou ik het zeker wel doen.
Ik weet niet hoeveel mensen weten dat je een miskraam hebt gehad, maar het zou bij mij allerlei vragen oproepen. En ik zou niet heel blij op kraambezoek gaan... in die zin: ik zou gereserveerd zijn als ik niet zou weten wat er aan de hand is/was, maar je wel verwijst naar een verdrietige fase in je leven. Je kan dan vragen verwachten en ik weet niet of je daarop zit te wachten als je net bevallen bent... Een miskraam vind ik sowieso iets wat je deelt en verwerkt met naaste vrienden en familie, maar niet met iedereen en ook niet op een geboortekaartje van een kindje. Maar dat is persoonlijk natuurlijk... Succes met je keuze!
Nee ik zou het niet doen. Is het nou een miskraam in een later stadium geweest dan is het een ander verhaal. Maar dit is zo vroeg geweest.
Ik vind het nogal overdreven drama. Je hebt het zelf over een vroege miskraam. Beetje jammer van de schaduw die dit over de geboorte werpt. Als we het nu echt hadden over een dood geboren kindje. Maar goed ieder z'n ding heb het ook meegemaakt en het blijkt maar weer dat de term miskraam toch voor iedereen een andere lading heeft.
Dit hebben wij ook gedaan. Het vlindertje was onderdeel van de illustratie op de voorkant van het kaartje.
Ik wil dan ook -en ik ben dan ook overduidelijk de enige- zeggen dat je het zeker moet doen als het jou een fijn gevoel geeft. Er zijn daarnaast ook een tal van manieren hoe je je kind subtiel kan herdenken op het kaartje. Een paar zag ik er al voorbij komen in het topic. Wat andere mensen er van zullen denken is hun probleem.