Helaas hebben wij een miskraam gehad. We zijn nu aan het wachten tot het vanzelf afkomt. We zijn beide emotioneel erg van slag. Daarbij moet mijn vriendin mij in de gaten houden ivm bloedverlies. Mijn vriendin heeft zich vandaag ziekgemeld, omdat ze emotioneel behoorlijk van slag is (logisch dat we samen van de kaart zijn), we moeten dit een plekje kunnen geven. We moeten dit proces samen doorkomen en emotioneel (en fysiek) een plekje moeten geven. Nu is mijn vriendin net gebeld door haar werkgever. Die geeft aan dat de ziekmelding niet geldig is. En ook betreffede zorgverlof geldt dit hier niet onder. Oftewel, ze heeft problemen op haar werk en krijgt niks uitbetaald nu zolang ze thuis is. Dit kan toch niet? Ze kan zich toch gewoon ziekmelden? Of op zijn minst zorgverlof krijgen? Weet iemand dit?
Allereerst gecondoleerd met jullie verlies. Wat ontzettend rot dat de werkgever van je vriendin zo lastig (en vervelend) doet...kun je er nu niet bij hebben. Kan je vriendin contact opnemen met de bedrijfsarts of maatschappelijk werk ofzo? Kan me namelijk voorstellen dat je je als je je 'psychisch niet in staat voelt om te werken' gewoon ziek mag melden. (Je bent trouwens niet verplicht om aan een werkgever te vertellen wat je hebt als je je ziek meldt...) En dat je anders inderdaad gewoon zorgverlof op kan nemen (ik geloof wel dat dat alleen kan als het noodzakelijk en onvermijdbaar is dat zij de verzorging op zich neemt, dus dat als iemand anders het ook kan doen, het dan niet onder zorgverlof valt...maar ja, toon maar eens aan hoe en wat...)... Sterkte, ook voor je vriendin!
veel sterkte met jullie verlies, verschrikkelijk! De laatste tijden zie je niks anders, men mag zich wel 10x op een jaar ziek melden vanwege een verkoudheidje maar de mensen die echt iets aan de hand hebben zijn de dupe! Volgens mij mag een bedrijf dit niet doen! Je hoeft ook niet te vertellen waarom men zich ziek meld. Ik stel voor om misschien naar de huisarts te gaan zodat hij een wettelijke ziektebrief kan maken? In belgie is dat zo dus ik denk dat dat in nederland ook kan? of via de bedrijfarts ja veel sterkte
Het lijkt me toch dat dit dan onder zorgverlof zou kunnen vallen, aangezien jij in de gaten moet worden gehouden ivm het bloedverlies. Mocht haar werkgever toch echt lastig blijven doen, is het misschien een optie om te zeggen dat ze vrij neemt... het verdient niet de schoonheidsprijs... maar een werkgever die op die manier gaat lopen "etteren" verdient die prijs ook niet. Mijn vriend is half april met spoed het ZH in geraakt ivm hartinfarct en ik kon daarvoor gewoon zorgverlof opnemen (ook ivm twee kleine kindjes thuis) Onze arbo-arts gaf wel aan dat ik zelf in dat geval eigenlijk niet ziek kon worden gemeld... aangezien ik niet zelf ziek was op dat moment. Nu heb ik trouwens wel een super fijne werkgever hoor.
zorgverlof is inderdaad de weg on te gaan of op psychische klachten niet instaat om te werken. maar zorgverlof is makkelijker. bon: rijksoverheid. Kortdurend zorgverlof is bedoeld om enkele dagen noodzakelijke zorg aan (pleeg)kinderen, de partner of ouders te kunnen geven. De werkgever betaalt minstens 70% van het loon door. Voorwaarden kortdurend zorgverlof Door het recht op kortdurend zorgverlof kunnen werknemers inspringen op situaties waarin (pleeg) kinderen, de partner of ouders tijdelijk zorg nodig hebben. De werkgever is verplicht het zorgverlof te geven. Ook moet hij 70% van het loon doorbetalen. Hierdoor wordt voorkomen dat werknemers geen zorg kunnen geven omdat het financiële consequenties heeft. Opnemen en duur van kortdurend zorgverlof De werknemer moet kortdurend zorgverlof schriftelijk of mondeling aanvragen bij de werkgever. Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen. Werknemers kunnen meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen. Er geldt wel een maximum aantal uren kortdurend zorgverlof per periode van 12 maanden. Voor bijvoorbeeld iemand met een 36-urige werkweek is dit maximaal 72 uur per 12 maanden. Als de werknemer zelf ziek wordt kan het kortdurend zorgverlof in overleg met de werkgever worden stopgezet. Afwijkende afspraken over kortdurend zorgverlof Over het recht op kortdurend zorgverlof, de duur en de betaling van het verlof, kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt tussen werkgevers en werknemers. Deze afspraken worden vastgelegd in caos of in afspraken tussen de werkgever en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Werknemers en werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspreken dat de werknemer een deel van het kortdurend zorgverlof compenseert met bovenwettelijke vakantiedagen. Dit zijn de vakantiedagen die een werknemer heeft boven op het minimum aantal vakantiedagen. dus even cao checken en anders gewoon aangeven dat ze zorgverlof opneemt voor een aantal dagen.
Hoi hoi! Wat naar dat jullie een miskraam hebben! Heel veel sterkte! Ik kan me van de werkgever van je vriendin eigenlijk wel een beetje voorstellen dat hij/zij niet wil dat je vriendin zich ziek meldt. Het is verschrikkelijk wat jullie overkomt maar ze kan toch niet blijven wachten tot de miskraam echt gaat gebeuren, dit kan nog wel even duren helaas. Je vriendin kan natuurlijk wel altijd zelf vrij nemen of zorgverlof nemen, maar ziek melden kan niet: zij is niet ziek. Helaas is dit voor haar leidinggevende een ziekmelding wel een flinke kostenpost die hij of zij moet opbrengen dus tja, die zal wel op de rem trappen.... Mocht de miskraam echt op gang komen kan je vriendin altijd nog snel genoeg naar huis om je in de gaten te houden en te steunen. Sterkte met de situatie!
Op zich idd niet gek van de werkgever, je vriendin is niet ziek. Natuurlijk krijg je een klap te verwerken...en is het niet fijn dat de werkgever niet meedenkt. Toch denk ik dat je vriendin wel recht heeft op zorgverlof als de MK op gang komt, er moet dan iemand bij je zijn.
Ik ga hiermee akkoord, het is inderdaad heel rot voor jullie, en sterkte ermee Maar je vriendin is niet ziek, dit zou onder zorgverlof moeten vallen. Of misschien kan ze op standby werken, zodat ze metéén kan vertrekken als je begint te bloeden? Of afwisselend met familie?
Ze mag idd ziemelden zonder de reden te noemen. En dan haar leidinggevende haar bij de bedrijfsarts opgeven als zij het niet vertrouwd. Nu is zij eerlijk geweest en heeft open kaart gespeeld. Ze heeft hierbij duidelijk aangegeven dat zij niet in staat is om te werken, dit omdat zij dit mentaal nu eventjes niet aan kan. In het ziekenhuis waar zij werkt, wordt zij hier namelijk te direct mee geconfronteerd. Ik ben inmiddels in de veronderstelling dat een werkgever niet mag bepalen of iemand ziek is ja of nee en dat zij dan de bedrijfsarts in moet schakelen. Helaas is het op haar werk niet mogelijk om standby te staan en mocht het nodig zijn naar huis te kunnen. Dat maakt het allemaal wat lastig. Zorgverlof heeft zij volgens de wetgeving idd recht op, dus we moeten even kijken hoe we dit aan gaan pakken. Maar het valt gewoon zwaar dat mijn vriendin nooit ziek en is en alles doet voor haar werk en zelfs na een operatie de volgende dag zittend werk komt doen. Dat collega's zich voor onzin-dingen ziek melden en dat er dan nu ineens flauw wordt gedaan. (sorry voor mn geklaag allemaal, zijn de hormonen haha)
Klaag er maar op los hoor, je hebt er alle reden voor. Misschien dat je het later wat meer kunt relativeren. Natuurlijk verwacht je een meer begripvolle houding van een werkgever! Tegelijk denk ik: het klopt dat een werkgever niet kan bepalen of een medewerker ziek is of niet, maar een medewerker moet zich ook gewoon niet ziek melden als hij/zij niet ziek is. Als je de reden gaat verzwijgen omdat je weet dat deze niet geaccepteerd zal worden, dan weet je ook eigenlijk dat je je niet ziek zou moeten melden. Maar ik vind een werkgever die jouw vriendin niet even de ruimte geeft om er voor jou te zijn, en die niet meedenkt over manieren waarop dat wél kan, niet bepaald in aanmerking komen voor de 'sympathieke-werkgever' prijs. Heel veel sterkte gewenst, met alles.
Iedereen heeft het allemaal over 'niet ziek zijn', maar als iemand niet in staat is om te werken, zoals door een burn-out, rouwverwerking, problemen met collega/werkgever mag men zich zich melden. Dus als mijn vriendin ziek is omdat zij emotioneel nu eventjes niet in staat is om te werken... Bovendien kan zij het zich niet veroorloven om fouten te maken op haar werk waar patienten mogelijk grote gevolgen aan kunnen ondervinden. En dat vind ik zo gek! Ik ben wel heel blij dat mijn werkgever (en collega's) zo begripvol zijn en er voor me zijn. Ze geven me de ruimte en gunnen me de rust, dat doet me goed!
Dan vind ik het inderdaad niet echt netjes van de werkgever. Mentaal is even belangrijk als lichamelijk inderdaad, zeker in dat beroep niet makkelijk nu. Anders dan toch maar aansturen op een gesprek met de arbo arts? Hij kan dat inderdaad niet zomaar even beslissen zonder dat een dokter erbij komt kijken, niet? En als die arts haar toch nog aan het werk wil zetten, de zorg proberen?
Als ze echt niet in staat is te werken, idd naar de arbo arts. Denk dat haar baas alleen aan het lichamelijke ziek zijn stukje denkt. En lichamelijk is ze idd niet ziek, trekt ze het geestelijk echt niet dan zou ik me ziek melden als ik haar was en beoordeling van de arbo eisen.
Mijn man heeft nooit overwogen om zich ziek te melden, die nam gewoon vrij in die periodes dat wij dat meemaakten (5 keer namelijk).... Puur omdat hij idd niet ziek was, maar wel heel erg verdrietig.
Mijn man heeft ook een paar dagen vrij gehad, toen we wisten dat het hartje niet klopte is hij 3 dagen thuis geweest en op de dag van de currettage en de dag erna is hij vrij geweest, niet ziekgemeld maar gewoon vrije dagen opgenomen. Het is wel eikelig van haar werkgever, en als ik haar was zou ik om een arbo arts vragen, als ze echt niet in staat is om te werken. Sterkte!