Hoi Allemaal, 1 mei ben ik begonnen aan mijn nieuwe baan. Ik werk in de gehandicaptenzorg met ernstig verstandelijk beperkte cliënten die veel verzorging nodig hebben. Niet altijd worden hier tilliften etc. bij gebruikt waardoor ik tijdens de inwerkperiode afgelopen weken best wel heb staan sjouwen en trekken en sjorren aan de cliënten. Hoe erg is dit voor mijn zwangerschap? Ik wil vanaf nu gaan proberen om zoveel mogelijk de tillift voor één cliënt te gebruiken en de handelingen van één cliënt waarbij ik hem omhoog moet hijsen vanaf een bad en moet draaien en in zijn rolstoel moet laten zakken te vermijden. Ook wil ik een cliënt die graag op de grond ligt op een matras niet meer met al zijn gewicht omhoog trekken omdat hij niet zelf op wil staan.... Maar mocht het toch eens gebeuren, is dat dan erg? ik bedoel, moet soms een cliënt even 'naar voren duwen' in een rolstoel: als ik goed mijn rug recht hou en vanuit mijn armen duw, is dat dan nog schadelijk? Vind het heel lastig nu ik hier pas net werk om erover te beginnen... maar na 2 miskramen wil ik ook geen onnodig risico nemen (die overigs kwamen toen ik in de ziektewet zat en administratief werk deed wachtend op mijn nieuwe baan).
Voor je baby is dat totaal geen enkel probleem. Zeker nu nog niet. Later kan jij last van je bekken gaan krijgen en adviseren ze niet meer dan zoveel keer per dag zoveel kilo te verzetten. Duwen om client goed in de stoel te krijgen is dan voorlopig ook niet erg. En hoeft ook niet erg te zijn, mits je geen last krijgt van bekken of rugklachten door verweken van je banden. (ik werk ook in de meervoudig complex gehandicaptenzorg, maar sinds de komst van ons zoontje alleen nog nachtdiensten, sta ik alleen op 48 clienten). Je moet gewoon tilliften gebruiken. Als je je client laat vallen omdat je niet de juiste middelen gebruikt kan je wel eens heel veel problemen krijgen hoor.. Die zijn er niet alleen voor jouw rug te sparen maar ook om de clienten zo veilig mogelijk te verzorgen. Snap dat je dat op je nieuwe werk ms nog niet durft aan te geven, maar zou het zeker even opnemen met je leidinggevende, vind het namelijk niet kunnen. Wat je collegas doen met hun rug is hun zaak, maar dat ze dus risicos nemen mbt de clienten vind ik echt kwalijk.
Als die client op de mat niet op wil staan, tillift gebruiken.. Simpel.. Of als je tijd hebt, en het niveau is dusdanig dat hij op niveau van een kindje van 4 jaar bv zit, dan gewoon zeggen dat je weg gaat..haha doen wij ook hoor...dan werken ze opeens wel mee... Bij ons is het niveau nog lager, babyniveau, dus zullen we altijd liften nodig hebben...
Nee hoor kan totaal geen kwaad voor je kindje.. En weet je... Je voelt het vanzelf wel aan als het niet meer lukt en dan is het dus tijd om wat rustiger aan te doen.. Voor jezelf