hoi allemaal, ik wil even men klaagverhaal kwijt! ik werk in een magezijn en moet vaak heffen, vaak licht maar ook soms zwaar (10-25kg) de laatste maanden heb ik heel erg vaak overgewerkt, elke week wel! Nu ik zwanger ben doe ik dit liever niet omdat ik voorzichtiger wil zijn. ik heb meestal niet veel last van zwangerschapssymtomen maar ben wel sneller moe en tijdens het werk krijg ik regelmatig rugpijn, beetje buikpijn en pijn aan men ribben, het is mijn eerste zwangerschap en het is nog pril dus ik durf niet meer zogoed mezelf helemaal te geven. nu heb ik 2 dagen "nee" gezegt tegen overwerken, ik ben 9 u op het werk en werk er dus 8 per dag, dit vind ik lang genoeg! Vandaag kreeg ik het dus al te horen, zo van " het is druk en je zegt 2dagen na mekaar nee" mensen die zelden overwerken krijgen zoiets nooit te horen! daar word ik helemaal gek van! nog nooit ben ik ziek geweest, heb altijd veel overgewerkt en nu ik niet kan doen ze moeilijk terwijl sommigen elke maand wel ziek zijn! over een maand loopt ook mijn contract af en zolang ik geen volgend contract teken ga ik ook niet zeggen dat ik zwanger ben want dan krijg ik zeker geen volgend contract meer ik word er gek van! hoe gaan jullie er mee om?
puur op basis van dat je contract verlegd moet worden , zou ik aangeven ik wil max. 3 dagen in de week overwerken, want het is me iets teveel . Misschien zijn er mensen die niet zoveel overwerken die wel eens extra kunnen werken. Maar ik zou nog niet drastisch zeggen ik werk niet over. kan wel maar dan zal je een verklaring moeten geven. als je contract verlengd is en ze weten dat je zwanger bent, dan is overwerk niet meer verplicht dus dan is dat iets makkelijker.
Dan zou ik mijn chef in vertrouwen nemen en zeggen dat je zwanger bent. Verder hoeft niemand het dan toch te weten. Zwangerschap vind ik een goede reden om niet regelmatig over te werken.